וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף? לא טוב

תמי ניניו

6.2.2009 / 0:25

רגע לפני הבחירות, תמי ניניו עושה סדר ומראה לנו מי עשה מה בכנסת האחרונה בענייני זכויות בעלי חיים וסביבה

הבחירות מתקיימות עוד ארבעה ימים. השבוע אני רוצה לציין לטובה את חברי הכנסת שיזמו חקיקה בנושאי סביבה בכלל, וזכויות בעלי חיים בפרט. הם מגיעים מכל קצוות הקשת הפוליטית, חילוניים כדתיים, ימנים כשמאלניים. הריהם לפניכם.

הליכוד: גלעד ארדן וגדעון סער

גלעד ארדן יזם מספר הצעות חוק לתיקון חוק צער בעלי חיים. אחת חשובה במיוחד קשורה לניסויים בקופים. לפי הצעתו, תמונה ועדה מיוחדת להיתרים לניסויים בקופים. הוועדה תורכב משלושה נציגי המועצה לניסויים בבעלי-חיים, שני נציגי המשרד להגנת הסביבה ושני נציגי ארגונים להגנה על חיות. בכל מקרה, לא יינתן אישור לניסוי הכולל הרעבה או הצמאה של קופים, או לניסוי בקוף שניסוי אחר כבר נערך בו. בתום הניסוי יישלח הקוף לשיקום. כמו כן, היה ארדן היה שותף למספר הצעות חוק נוספות.

גדעון סער יזם אף מספר רב של הצעות לתיקונים לחוק צער בעלי חיים. החשוב בהם, לטעמי, אוסר על יבוא מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי שנוסו על בעלי חיים. סער גם הגיש יחד עם מספר חברי כנסת נוספים הצעת חוק איסור יבוא ומכירת כבד של בעלי חיים שעברו התעללות, אשר אוסרת על ייבוא כבד שומני (foie gras) ומוצרים המכילים כבד שומני ועל מכירתם בישראל. ההצעה נועדה למנוע את החלפת תעשיית הפיטום הישראלית שהוצאה אל מחוץ לחוק בתעשייה שפועלת בחו"ל. בכך מבקשים המציעים למנוע את עינוי העופות בחו"ל עבור צרכנים ישראלים, ובו-בזמן למנוע תחרות מצד יצרנים זרים, שאינם כפופים בארצותיהם לסטנדרטים דומים.

מפלגת העבודה: איתן כבל ואופיר פינס-פז

איתן כבל הוא אחד מחברי הכנסת הפעילים הוותיקים והעקביים ביותר בנושא זכויות בעלי החיים. בין היתר, הוא הצטרף להצעת החוק של ארדן לגבי התיקון לחוק צער בעלי חיים העוסק בבהמות משא.

אופיר פינס-פז כיהן כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. מחד, אישר את צמצום שמורת הר מירון ב-15.5 דונם לצורך בניה. מצד שני, הוכרזו תריסר שמורות טבע חדשות במהלך הכנסת ה-17 והורחבו שלוש. כמו כן, סייע פינס-פז לקידום תיקון לחוק הגנת הסביבה (המזהם משלם) שיזמו דב חנין ומיכאל מלכיאור.

קדימה: יואל חסון

יואל חסון הוא הפעיל הבולט בסיעה. הוא הציע לשנות את שמו של חוק צער בעלי חיים מ"חוק צער בעלי חיים "חוק זכויות בעלי-החיים", ולשנות את הניסוח "ניסויים בבעלי חיים" ל"הגבלת ניסויים בבעלי חיים". ולא רק בסמנטיקה עסקינן. חסון הגיש הצעה לתיקון חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) שעניינו איסור עקירת ציפורניים. לפי ההצעה, "לא יבצע אדם בחתול חיתוך או כריתה של פרקיו, גידיו וציפורניו אלא כאשר הטיפול נדרש לצורך טיפול בבריאות החתול". חסון חבר לדב חנין בקידום החקיקה בנושא זכויות בעלי החיים והשניים שיתפו פעולה במספר הצעות חוק שהגישו יחדיו.

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא לא ייזכר כשר אכפתי ומעורב במיוחד. תרומתו לנושא זעומה ביותר.

וכמובן, ציפי לבני, ראש הסיעה, היא צמחונית שפעלה להוציא את פיטום האווזים מחוץ לחוק.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חד"ש: דב חנין

דב חנין פעיל בעיקר בתחום ההגנה על הסביבה, ופעלו בנושאים אלה בכנסת האחרונה רב מלהכיל. נזכיר את הצעתו לתיקון חוק שמירת הסביבה החופית, אשר מרחיב את חלות חוק שמירת הסביבה החופית משנת 2004 מחופי הים התיכון לחופי ים סוף. החוק אוסר, בין השאר, גרימת סיכון או נזק לאזורי מחיה של מיני צומח או בעלי-חיים ולרבייתם ברצועת החוף ובמים הסמוכים לחוף. הצעת חוק נוספת יזם חנין יחד עם מיכאל מלכיאור לתיקון חוק הגנת הסביבה. החוק קובע ענישה המתחשבת בשווי הנזק שנגרם, בטובת ההנאה שהושגה או ברווחים שהופקו תוך ביצוע עבירות שעניינן פגיעה בסביבה. החוק מעדכן את הענישה ב-13 חוקים סביבתיים קיימים, כולל הכפלת הקנס המרבי לעבריינים. חנין פעל גם למען זכויות בעלי החיים, והגיש הצעה לתיקון חוק צער בעלי חיים הנוגעת לאיסור פגיעה באמצעות פיטום או מניעת מזון. בהסבר להצעה נאמר כי מטרתה למנוע פיטום אווזים והרעבה של תרנגולות מטילות, אולם לשון הדברים ישימה במידה דומה גם לפרקטיקות חקלאיות אחרות.

יחד עם יואל חסון, איתן כבל וגלעד ארדן, יזם חנין הצעת חוק מתן תעודה בדבר גידול בעלי חיים בחקלאות בתנאים נאותים. לפי ההצעה, שר החקלאות יקבע הבחנות בין "גידול בעלי-חיים בחקלאות בתנאים נאותים" לבין גידול ב"תנאים של סבל", שמהווה את "החלק המכריע של בעלי-החיים" בחקלאות. על החקלאי ייאסר לסמן תוצרת חקלאית באופן ממנו משתמע כי בעלי-החיים גדלים בתנאים נאותים, אלא אם כן קיבל תעודה המתירה זאת. ההצעה נועדה למנוע הטעיית צרכנים, כגון מכירת ביצים מכלובי סוללה עם מידע מטעה על האריזה.

חנין וחסון שיתפו פעולה גם בהצעות חוק נוספות. יפה ששני אנשים שדעותיהם הפוליטיות כה שונות מתאחדים כדי לקדם מטרה אשר חשובה לשניהם על אף חילוקי הדעות המדיניים ביניהם.

הדתיים: מיכאל מלכיאור (התנועה הירוקה - מימד) וזבולון אורלב (מפד"ל)

בקרב חברי הכנסת הדתיים, ראויים לציון מיכאל מלכיאור וזבולון אורלב, שהגישו יחד עם חנין את הצעת התיקון לחוק צער בעלי חיים באשר להגברת הפיקוח על ניסויים בבעלי חיים.

אורלב יזם מספר הצעות חוק נוספות, כמו ההצעה לתיקון חוק צער בעלי חיים שמטרתה איסור המתת עופות בגריסה או בזרם חשמלי ללא הימום. הצעה זו באה במפורש למנוע את שיטות ההרג האכזריות שמקובלות בתעשיית הביצים, אולם מכיוון שההרג באמצעות זרם חשמלי החליף שיטות הרג הרבה יותר איטיות ומייסרות שהיו נהוגות בתעשייה, מדובר בהצעה בעייתית. הצעת חוק נוספת שיזם אורלב היא לתיקון פקודת הכלבת (בידוד בעלי חיים). הצעת התיקון מתמקדת באופן רציונלי בסכנת הכלבת, במקום בהענשת החיה, כמקובל כיום.

אליהם מצטרף גם משה גפני (יהדות התורה) שיהיה בין יוזמיו של חוק אוויר נקי לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully