וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית ורוסיה מפצחות גרעינים

טלי גולדשטין

4.2.2009 / 16:06

למרות המתיחות בין רוסיה לארה"ב בזמן כהונתו של בוש, מוסקבה מעודדת מהצהרתו של הנשיא החדש לגבי ההתפרקות מנשק גרעיני

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע היום (רביעי) כי הוא רוצה לפתוח בדיאלוג נרחב עם רוסיה בנוגע לסוגיית ההתפרקות מנשק גרעיני של שתי המעצמות. אובמה צפוי לפתוח בשיחות השאפתניות ביותר שהתקיימו עד היום בין ארה"ב לרוסיה, שמטרתן להפחית את מלאי הנשק הגרעיני ב-80%. אתמול שוחחה מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון עם עמיתה הרוסי לברוב ובמהלך השיחה הידידותית הושם דגש על חשיבות הידוק שיתוף הפעולה ההדדי, כלכלי מדיני בין ארה"ב לרוסיה. האם זוהי תחילתה של ידידות מופלאה בין שתי מעצמות שמאז ומעולם נחשבו ליריבות?

רוסיה כיכבה בכותרות ב-2008 בגין מדיניותה הצבאית האגרסיבית. עם זאת, ממשלתה חוזרת ומצהירה כי היא עדיין פתוחה לשיתוף פעולה רחב יותר עם המערב תחת כהונתו של נשיא ארצות הברית החדש ברק אובמה. מהלכיה של רוסיה בשנה שעברה הבהירו מחד כי היא אינה מוכנה לוותר על ההגנה על הביטחון הלאומי שלה כפי שהוכיחה במלחמתה עם גיאורגיה. מאידך היא לא הותירה ספק שהיא מעוניינת להפוך לשותפה גלובלית של ארה"ב והאיחוד האירופי והכחישה כי אינה רוצה לעורר מלחמה קרה מחודשת עם המערב.

הפעילות הצבאית של רוסיה נועדה כדי להבהיר את הקווים האדומים שלה וכאזהרה נגד מעורבות של ארה"ב/נאט"ו בענייניה הפנימיים, כפי שהיא מגדירה אותם. מנגד, הסכימה רוסיה שלא להציב טילים סמוך לגבול עם פולין לאחר שממשל אובמה דחה את יישום הצבת מערכת הגנה מפני טילים במזרח אירופה – תוכנית אותה רואה רוסיה כאיום ישיר נגדה.

למעשה, הסיבה העיקרית לשיחות מחודשות בין רוסיה לארה"ב בנוגע להתחמשות הגרעינית היא העובדה שההסכם הקודם שנחתם ב-1991 עומד לפוג בדצמבר הקרוב. רוסיה הודיעה כי היא מוכנה לחתום על הסכם חדש בתנאי שארה"ב תזנח את תוכניתה להציב מערכת הגנה מפני טילים באירופה.

הקץ למלחמה הקרה?

על הסכם הראשוני, המכונה START, חתמו הנשיא ג'ורג' בוש האב ועמיתו דאז נשיא רוסיה מיכאיל גורבצ'וב, תומך הפרסטרויקה. בשיא המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות, היו בבעלות שתי המדינות מעל ל-30 אלף ראשי נפץ גרעיניים. בתחילת שנות ה-60 החלו שיחות בין שתי המעצמות לגבי מציאת דרכים להאט את מרוץ ההתחמשות והגבלת מלאי הנשק. בין 1969 ל-1979, נערך משא ומתן בין שתי המדינות שמטרתו היה להגביל את התרחבות מלאי הנשק.

המו"מ (הידוע בשם SALT - Strategic Arms Limitation Talks), נדחה על רקע פלישת ברית המועצות לצ'כיה ב-1968 והחל שוב ב-1969 בין הנשיא לינדון ג'ונסון למנהיג הסובייטי ברז'נייב. אמנות SALT הראשונה והשניה לא קראו לצמצום הנשק הגרעיני אלא רק להגבלת התרחבותו. אמנת SALT השניה לא אושרה במלואה בגין פלישת ברית המועצות לאפגניסטן ב-1979, למרות ששני הצדדים כיבדו אותה.

ואז הגיע נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן. במהלך כהונתו השניה,קרא רייגן להגבלות נוספות על ההתחמשות הגרעינית. במהלך המו"מ בינו לבין גורבצ'וב, נרשמה פריצת הדרך המשמעותית ביותר עד אז בסוגיה. סדרה של מפגשים בסתיו 1986 הסתיימו בפסגת רייקוויק ב-11 באוקטובר אותה שנה. פסגה זו הובילה לאמנה המכונה INF -Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty, שנחתמה בין ברית המועצות וארה"ב ב-1987 והסדירה את השמדתם של טילים בליסטיים לטווח של בין 500 ו-5,500 ק"מ. אחד מהיעדים העיקריים של האמנה היה יישום ביקורת הדדית ששיפר את האמון בין שתי המדינות לגבי צמצום מלאי הנשק הגרעיני שלהן.

בעוד המלחמה הקרה התקרבה לסיומה בשלהי שנות ה-80 נרשמה האצה במו"מ. הסכם על צמצום של 30% במלאי הנשק הגרעיני נחתם במוסקבה ביולי 1991 – היא אמנת סטארט הראשונה ( Start ), האמנה להפחתת הנשק הגרעיני האסטרטגי, שאמורה לפוג ב-5 בדצמבר 2009. על רקע התקרבות תאריך התפוגה, עלו הצעות לחידוש האמנה, שגברו עם בחירת ברק אובמה לנשיא ארה"ב בנובמבר. "אני סבור שרוסיה וארה"ב עשויות לחתום על אמנה חדשה בקיץ-סתיו 2009 שתחליף את אמנת סטארט הקיימת", העריך סרגיי רוגוב, ראש המכון לארה"ב וקנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully