וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא סרי לנקה ירה פצצות מצרר על אזרחים

טלי גולדשטין

4.2.2009 / 11:18

האו"ם דיווח כי צבא סרי לנקה השתמש בפצצות מצרר, האסורות על פי החוק הבינ"ל, במהלך ההתקפה על מעוזי המורדים ועל בית חולים

52 אזרחים נהרגו במהלך היממה האחרונה במהלך הלחימה בין הצבא למורדים הטמילים, כך דיווח היום (רביעי) האו"ם. הצבא הכחיש מעורבות בהרג אזרחים ולא נתקבלה תגובה מצד המורדים. נשיא סרי לנקה מהינדה רג'אפקסה אמר כי המורדים "יובסו כליל בתוך מספר ימים" וקרא לתושבים שנמלטו מבתיהם בעקבות הלחימה, לשוב. בנאום שנשא אמר הנשיא, "היום הבסנו את הטרור. בשלב זה, אני מפציר בתושבי סרי לנקה שנמלטו מהמדינה בגלל המלחמה, לשוב למולדתם".

האו"ם דיווח עוד, כי צבא סרי לנקה השתמש בפצצות מצרר במהלך ההתקפה על מעוזי המורדים ועל בית חולים בשטחם. "יומן רייטס ווץ'", ארגון לזכויות אדם, האשים את ממשלת סרי לנקה ב"אדישות אכזרית" כלפי 250 אלף האזרחים הלכודים עדיין תחת אש צולבת. הדאגה בעולם גברה במיוחד לאחר שורה של תקיפות ארטילריה על בית חולים, במהלכן נהרגו 12 חולים. "בית החולים נמצא תחת ירי כבד במשך 18 שעות והבוקר נורו לעברו פצצות מצרר", אמר גורדון ווייס, דובר האו"ם ל"טיימס" הלונדוני. "זוהי הפרה של החוק הבינלאומי", הוסיף.

סרי לנקה אינה כלולה בין 94 המדינות שחתמו על אמנת האו"ם נגד השימוש בפצצות מצרר, אך השימוש בנשק זה נגד בתי חולים אסורה במסגרת החוק הבינלאומי. הצבא הכחיש ירי על בית החולים והאשים את המורדים הטמילים בשימוש באזרחים כמגן אנושי. המורדים מכחישים אף הם את הירי ומאשימים את הממשלה בירי מכוון לעבר בית החולים. אימות הדיווחים בלתי אפשרי מאחר שממשלת סרי לנקה אסרה כניסת עיתונאים וצוותי סיוע לאזורי הלחימה.

הלחץ על סרי לנקה גובר

ביומיים האחרונים התגבר הלחץ המדיני על ממשלת סרי לנקה ועל המורדים להכריז על הפסקת אש כדי לאפשר פינוי פצועים מאזורי הלחימה בצפון מזרח המדינה. לאחר פגישה אתמול בין מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון ושר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד, יצאו השניים בהצהרה משותפת הקוראת להפסקת אש הומניטארית בסרי לנקה.

"על שני הצדדים לאפשר לאזרחים ולפצועים לעזוב את אזור הלחימה ויש לאפשר כניסה של צוותי סיוע. הגיע הזמן לשוב לשולחן הדיונים", נאמר בהצהרה. ארצות הברית, האיחוד האירופי, יפן ונורבגיה הפצירו אתמול במחתרת הטמילית לשקול כניעה על מנת למנוע הרג נוסף, במיוחד בקרב אזרחים. היתה זו הפעם הראשונה שמדינות הקוורטט פרסמו קריאה מסוג זה למורדים. יתרה מכן, יש בקריאה מעין רמיזה לכך שהמורדים קרובים לתבוסה.

ממשלת סרי לנקה סירבה בעבר לשקול הפסקת אש ונדרה למחוק את המורדים. המורדים הטמילים מצדם אמרו כי לא יניחו את נשקם עד שיקבלו הבטחה "לחיי חירות, כבוד וריבונות".

ארגון הנמרים הטמילים שואף להקמת מדינה עצמאית למיעוט הטמילי בסרי לנקה, שתקרא טמיל אלאם ותשכון בצפון מזרח האי. הארגון - שבראשם עומד ולופילאי פרבאקראן הדוגל בלחימה אלימה הכוללת פיגועי התאבדות כנגד אזרחים - נאבק למדינה נפרדת, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. האלימות גברה בשנה שעברה, לאחר שהממשלה נסוגה מהסכם שלום שנחתם בתיווך נורווגיה ב-2002.

ב-2007, ככל שהתרבו הפרות ההסכם על ידי שני הצדדים, שבו פיגועי ההתאבדות לבירה קולומבו ולערים אחרות בסרי לנקה. בתגובה פתח הצבא המקומי בשורה ארוכה של מבצעים נרחבים בצפון האי, תוך שהם גובים מאות קורבנות בקרב הבדלנים. בשבועות האחרונים דיווח צבא סרי לנקה על הצלחה עקבית בקרבות נגד המורדים הטמילים, שכללה בין היתר השתלטות על המפקדה המרכזית של המורדים. צבא סרי לנקה אילץ את המורדים לסגת לטריטוריה מצומצמת בצפון-מזרח המדינה. לדברי צבא סרי לנקה, הלחימה נמצאת עתה בשלב האחרון של הדיפת המורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully