וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מתקפל: "יש לי ביקורת גם לחמאס"

טלי גולדשטיין

3.2.2009 / 15:46

ראש ממשלת טורקיה ניסה לרכך את הביקורת שהשמיע נגד ישראל בעקבות המבצע בעזה. "נמשיך לתווך בין ישראל לפלסטינים"

ראש ממשלת טורקיה רג'יב טייפ ארדואן אמר היום (שלישי) כי ממשלתו נותרה מחויבת לתווך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים למרות התקרית הדיפלומטית עם נשיא המדינה שמעון פרס בכנס הכלכלי בדאבוס. ארדואן הוסיף כי מזכ"ל האו"ם באן קי מון שוחח עמו בטלפון אתמול וביקש ממנו להמשיך ולמלא את תפקיד המתווך במזרח התיכון. במהלך דיון בפרלמנט הטורקי אמר ארדואן כי "הביקורת שהשמעתי לא מכוונת רק נגד ישראל, אלא גם כלפי חמאס".

בשבוע שעבר רעשה הצמרת הפוליטית בארץ כשבפורום הכלכלי העולמי בדאבוס עזב ארדואן את הבמה לאחר ויכוח סוער עם נשיא המדינה שמעון פרס שנסב על המצב בעזה. ארדואן כעס כאשר מנחה הפאנל קטע אותו בזמן שפרס נשא דברים והגן על תקיפת צה"ל בעזה. "אתם הורגים אנשים", הטיח בו ארדואן. פרס נופף באצבעו ואמר בתגובה לארדואן כי היה נוהג באותו אופן לו היו רקטות נופלות על איסטנבול.

קודם לכן התייחס ארדואן להשפעת המבצע בעזה על המשא ומתן בין סוריה לישראל. לדבריו, טורקיה היתה מעורבת בתיווך במשא ומתן והמתינה לתגובת ראש הממשלה אהוד אולמרט כשהחלה פעולת צה"ל בעזה. "אני רואה בכך הבעת חוסר כבוד ומכשול בדרך לשלום", הוסיף. ארדואן ציין כי "לעת עתה, השיחות בין ישראל לסוריה הופסקו, אך אם הצדדים ידרשו, טורקיה תהיה מוכנה להתערב ולמלא תפקיד בשיחות". עוד אמר ראש הממשלה כי "תפקיד המתווך אינו מונע מטורקיה לומר את האמת. איננו מביעים ביקורת רק נגד ישראל, אלא נגד כל הצדדים, גם חמאס".

אתמול אמר בכיר במשרד החוץ כי בעקבות התבטאויותיו של ראש ממשלת טורקיה נגד ישראל, "ארדואן איבד את כל האמינות שלו כמתווך הוגן במשא ומתן לשלום". אותו גורם רשמי במשרד החוץ אמר את הדברים בתגובה להתבטאויות של ראש ממשלת טורקיה כנגד ישראל מאז החל מבצע "עופרת יצוקה". "עד לפעולת ישראל בעזה, טורקיה לקחה תפקיד משמעותי בשיחות הלא ישירות בין ישראל וסוריה. אובדן הערוץ הטורקי כערוץ מתווך בין ישראל וסוריה, מהווה פגיעה של ממש בתהליך השלום", אמר הבכיר במשרד החוץ. לדברי אותו גורם, "כעת היחידים שיכולים למלא את מקומה של טורקיה כמתווכים בהליך הזה הן ארה"ב, תחת שלטון אובמה או גורם אירופאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully