וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיר: "השכלה היא לא פרס על שירות בצבא"

נעמה טלמור

3.2.2009 / 12:16

שרת החינוך מתחה ביקורת על הצעה להעביר כסף ממערכת ההשכלה הגבוהה לתשלום לחיילים, והזהירה מפני פער בין יהודים לערבים

"הרעיון לקשור בין השאלה של שירות צבאי ולאומי לבין השכלה גבוהה הוא רעיון רע ולא דמוקרטי". כך אמרה היום (שלישי) שרת החינוך יולי תמיר במהלך פאנל בכנס המרכז הבינתחומי בהרצליה. "אני יודעת שדעתי היא דעת מיעוט", המשיכה תמיר, "אין ספק שמי שמשרת צריך לקבל תגמול. אך השכלה גבוהה היא לא פרס או עונש על שירות בצבא".

תמיר נשאה דברים במהלך פאנל בנושא מודלים כלכליים להנעת ההשכלה הגבוהה. היא הגיבה למודל שהציג ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת מודלים כלכליים, לפיו יש להעביר תקציבים ממערכת ההשכלה הציבורית ובעזרתם לשלם למשרתים בצה"ל או בשירות לאומי שכר מינימום בכל חודש. לטענת שיינין, התשלום יאפשר לחיילים לחסוך במהלך שירותם כ-130 אלף שקלים, באמצעותם יוכלו החיילים לשלם באופן פרטי למוסדות ההשכלה.

"כיום, רק כ- 50% מהנוער הישראלי משרת שירות חובה בצה"ל ולפי התחזיות שלנו, בתוך 20 שנים צפוי שיעור זה לרדת לכ- 40%", העריך שיינין. על פי הצעתו יש להעניק פיצוי כלכלי לקבוצה הנושאת בנטל הביטחוני. "במצב הנוכחי של עיוות מתמשך, קיים חשש משמעותי ששיעור המשתמטים משירות חובה יגדל ודבר זה יביא לפגיעה באיכות הצבא והגדלת הנטל על אלו שאינם משתמטים. פגיעה באיכות הצבא משמעותה נזק כלכלי כבד למשק הישראלי ברמת המאקרו ונזק גדל והולך לאלו הממשיכים לשרת".

שיינין הוסיף כי "נוצר מצב בו משרתי החובה מוצאים עצמם בעודף סיכון פיזי ונפשי, ללא תמורה כספית הוגנת, כאשר שילובם במערכת האזרחית נדחה בשנתיים עד שלוש. בנוסף לכל זאת, חלקם אף מופלים לרעה בהשכלה הגבוהה".

תמיר התייחסה לפער שעלול להיווצר בין המגזר הערבי ליהודי אם אכן ייושם מודל שכזה ואמרה כי "המשבר עם המגזר הערבי בישראל גרוע יותר מהאטום האירני. הפתרון שהציגה ועדת שוחט הוא לאין ארוך יותר דמוקרטי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully