וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי סרי לנקה משלמים את המחיר

טלי גולדשטין

3.2.2009 / 14:31

הלחימה בין הצבא והמורדים הטמילים מחריפה בשל נחישות הממשלה למגר את המחתרת בכל דרך. אלפי אזרחים לכודים בתווך

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

צבא סרי לנקה הודיע היום (שלישי) כי השתלט על בונקר תת קרקעי, שככל הנראה היה מקלטו של מנהיג המחתרת הטמילית. לפי דיווח סוכנות הידיעות הצרפתית, הלחימה בצפון מזרח סרי לנקה החריפה בימים האחרונים בעוד חיילי הצבא מפעילים לחץ הולך וגובר על המורדים המסתתרים בג'ונגלים באזור.

על פי צבא סרי לנקה, הבונקר הכבוש היה מקום מחבוא מרכזי של המורדים ו"מקום מגוריו של מנהיגם ולופילאי פרבאקראן". לפחות 20 מורדים נהרגו אתמול בקרב על הבונקר ו-12 נוספים נהרגו בקרבות אחרים. מקום הימצאו של פרבאקראן אינו ידוע, אך צבא סרי לנקה סבור שהוא ברח מהאי.

צבא סרי לנקה מסר כי כוחותיו נכנסו בתחילת השבוע אל מעוזה האחרונה של המחתרת הטמילית בעיר מולייטיבו בצפון-מזרח המדינה. דובר מטעם ממשלת סרי לנקה אמר כי כוחות הצבא נכנסו לעיר מדרום והשתלטו על כולה וכי "זה עניין של זמן עד שהצבא ישתלט על האזור כולו". המורדים, שפעם שלטו בחלק גדול מצפון המדינה, השתלטו על העיר מולייטיבו ב-1996.

אין לאן לברוח

נמרי השחרור של טמיל אלאם (LTTE) הוא שמו של ארגון טרור טמילי בסרי לנקה הפועל כנגד הממשלה החל מ-1976. הארגון שואף להקמת מדינה עצמאית למיעוט הטמילי בסרי לנקה, שתקרא טמיל אלאם ותשכון בצפון מזרח האי. הנמרים הטמילים - שבראשם עומד ולופילאי פרבאקראן הדוגל בלחימה אלימה הכוללת פיגועי התאבדות כנגד אזרחים - נאבקים למדינה נפרדת בצפון ובמזרח סרי לנקה, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. האלימות גברה בשנה שעברה, לאחר שהממשלה נסוגה מהסכם שלום שנחתם בתיווך נורווגיה ב-2002.

במשך מאות שנים היגרו הודים ממוצא אתני טמילי מדרום תת היבשת לאי סרי לנקה, לאחר שגשר מעשה ידי אדם נבנה ביניהם. בשנות ה-70 הוקם ארגון "נמרי השחרור של טמיל אאלם", שמוכר בעיקר בכינוי "הנמרים הטמילים", על רקע התסכול הגובר והולך של האוכלוסייה הטמילית מאפלייתם לאורך שנים בידי הממשלות המקומיות. הנמרים מוכר כארגון טרור על ידי רוב מדינות העולם.

בשנים הבאות התאחדו כל המליציות הטמיליות תחת קורת הגג של ה-LTTE, אולם לאחר שבסוף שנות השמונים חתמו סרי לנקה והודו על הסכם שיעניק למיעוט הטמילי באי אוטונומיה נוספת, נותרו הנמרים לבדם בהתנגדותם למדיניות הממשלה. ב-2002 חתמו הבדלנים והממשלה על הסכם הפסקת אש בתיווך נורבגיה, והחרם שהטילה ממשלת סרי לנקה על הארגון הוסר.

אולם ב-2007, ככל שהתרבו הפרות ההסכם על ידי שני הצדדים, שבו פיגועי ההתאבדות לבירה קולומבו ולערים אחרות בסרי לנקה. בתגובה פתח הצבא המקומי בשורה ארוכה של מבצעים נרחבים בצפון האי, תוך שהם גובים מאות קורבנות בקרב הבדלנים. כמו כן, הטילה הממשלה מחדש את החרם על הארגון, במסגרתו מוגדרת המחתרת הטמילית כארגון טרור.

האו"ם קורא להפסקת אש

בשבועות האחרונים דיווח צבא סרי לנקה על הצלחה עקבית בקרבות נגד המורדים הטמילים, שכללה בין היתר השתלטות על המפקדה המרכזית של המורדים. צבא סרי לנקה אילץ את המורדים לסגת לטריטוריה מצומצמת בצפון-מזרח המדינה. לדברי צבא סרי לנקה, הלחימה נמצאת עתה בשלב האחרון של הדיפת המורדים. כוחות הצבא נעים צפונה מהעיר הכבושה מולייטיבו ומנסים לאבטח את אזור החוף הצפון מזרחי ואת הג'ונגלים על מנת לכתר את המורדים. לטענת הצבא, צפון המדינה כולו יהיה נקי ממורדים בתוך כמה שבועות.

עם זאת, האוכלוסייה האזרחית משלמת מחיר כבד בעקבות הלחימה. לפי הערכת ממשלת סרי לנקה, המורדים משתמשים ב-120 אלף אזרחים כמגן אנושי. הצלב האדום העריך, אף הוא, כי מאות אזרחים נהרגו עד כה ורבע מיליון לכודים תחת אש צולבת. הארגון קרא לכוחות הצבא ולמורדים לאפשר גישה מיידית וחופשית לאזורי הלחימה כדי לאפשר כניסה של צוותי סיוע. עם זאת, הממשלה טוענת כי המורדים הם אלה שמונעים את פינוי האזרחים. היא מאשימה את המורדים בהפצצות והרג אזרחים וטוענת כי הצלב האדום "תמים או מתעלם במכוון" כשהוא מפנה אצבע מאשימה לעבר הצבא.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון קרא להגן על האזרחים בעוד ארגונים הומניטריים מנסים לספק סיוע לאנשים הלכודים באזורי המלחמה. באן הפציר בממשלה ובמחתרת הטמילית לכבד את האזורים האזרחיים, בהם בתי ספר, בתי חולים ותחנות סיוע הומניטרי. הוא ביקש משני הצדדים לאפשר לאזרחים לעבור לאזורים בטוחים. ממשלת סרי לנקה קראה אתמול לאזרחים להימלט מאזורי הלחימה בין הצבא למורדים הטמילים "מהר ככל האפשר". בהצהרת הממשלה נמסר כי היא אינה יכולה להיות אחראית לביטחון האזרחים שנקלעו לאש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully