וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מרגיעה: הלווין לא יועד למטרה צבאית

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.2.2009 / 9:48

זאת לאחר שגורמים בפנטגון הזהירו כי שיגור הלווין האירני לחלל הוא "צעד מדאיג". הבית הלבן: "אירן מתרחקת מהקהילה הבינלאומית"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

דובר משרד החוץ האירני הודיע הבוקר (רביעי) כי "אין כל מטרה צבאית" בשיגור הלווין האירני אתמול לחלל. זאת לאחר שגורמים בפנטגון האמריקאי מסרו אמש כי מדובר בצעד מדאיג וכי הטכנולוגיה שבה נעשה שימוש עלולה לשמש לייצור טילים בליסטיים. "זו אכן סיבה עבורנו להיות מודאגים בקשר לאירן ולניסיונותיה החוזרים ונשנים לפתח טכנולוגית טילים בליסטית", נאמר בהודעת הפנטגון.

גם הבית הלבן הגיב אתמול על שיגור הלווין האירני. בהודעה מטעם הבית הלבן נמסר, כי שיגור הלווין הוא "צעד מדאיג". עוד נמסר, כי השיגור מרחיק את אירן מהשתלבות כחברה אחראית בקהילה הבינלאומית.

עם זאת, גורמים אמריקאים בכירים אמרו כי על אף ההצלחה אין מדובר בצעד המשנה באופן משמעותי את האיזון העולמי. "אין מדובר בדיוק בפאר היצירה", אמרו הגורמים, "אלא בצעד סמלי". בתוך כך, שרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון אמרה כי בכינוס המעצמות בגרמניה השבוע תעלה ארה"ב את הסוגיה האירנית ואת שאלת היחס אליה.

מוקדם יותר היום דיווחה רשת הטלוויזיה האירנית, כי שיגור הלוויין האירני הראשון הצליח, וכי מדובר בעליית מדרגה בכל הקשור לטכנולוגית החלל האירנית. גורם אמריקאי בכיר אמר בעקבות ההכרזה כי הצהרותיה של אירן בדבר הצלחה רחוקות מהאמת. "הטיל נפל זמן מועט לאחר השיגור, ולא התקרב בשום צורה למקום המיועד", אמר הגורם. כאמור, בכירים אמריקאים שינו מאוחר יותר את עמדתם.

הלווין האירני שזכה לשם "אומיד" (תקווה), שוגר לרגל חגיגות ה-30 למהפיכה האיסלמית, הנערכות החודש. ברשת הטלוויזיה דווח כי הלווין תוכנן למטרות מחקר ותקשורת. הטכנולוגיה לשיגור בליסטי של הלווין לחלל יכולה לשמש גם לשיגור כלי נשק, אולם אירן הודיעה כי אין בכוונתה להשתמש בה לשם כך. "מדובר בהישג נוסף של המדענים האירנים", התגאו שדרני הטלוויזיה וסיפרו כי "אומיד" תוכנן לאיסוף מידע ולבדיקות של ציוד טכנולוגי ותקשורתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully