וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן משחקת קשה להשגה עם ארה"ב

טלי גולדשטין

2.2.2009 / 11:49

על רקע חגיגות 30 השנה למהפכה האירנית, חזרה בה טהרן מההצהרות לגבי נכונותה לשיפור היחסים עם אויבתה המושבעת

טהרן חזרה בה אתמול (ראשון) מההצהרות שהושמעו באחרונה באירן לגבי שיפור היחסים עם ארצות הברית בתנאי שיחול שינוי משמעותי במדיניות החוץ של הנשיא ברק אובמה כלפיה. שר המודיעין האירני גולאם חוסיין מוהסני-אג'י הכחיש את הדיווחים לגבי מגעים חשאיים בין טהרן לוושינגטון בנוגע לתוכנית הגרעין האירנית. "לא מתקיים משא ומתן רשמי עם האמריקאים", אמר בתגובה לשמועה שיועצי אובמה ובכירים אירניים נפגשו באירופה מספר פעמים.

ממשלת אירן הכחישה גם ששר החוץ שלה, מונשהר מותקי, ייפגש עם בכירים אמריקאים בכנס במינכן, אליו צפוי להגיע גם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. גם לאחר שנכנס לתפקידו באופן רשמי, אובמה נשאר מחויב לשיפור היחסים עם אירן ומדינות עוינות אחרות. באחרונה הצהיר אובמה הצהרות שונות המכוונות לפייס את נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ולשכנע אותו במחויבות האמריקאית לשנות את גישתה כלפי המדינה המוסלמית.

המהפכה - פרק חדש בחיי העולם

נדמה כי רוחות הפיוס נקטעו באיבן עם חגיגות ה-30 למהפכה האיסלמית באירן. בשנת 1979 הפכה המהפכה את אירן ממדינה פרו-מערבית תחת שלטון השאה לרפובליקה איסלמית תחת שלטון האייתוללה חומייני. בשנת 1978 נערכו הפגנות רבות נגד שלטונו של השאה, דבר שהביא לחוסר יציבות שלטוני במדינה. בחודש דצמבר באותה שנה הגיעה המחאה לשיא. השאה נאלץ לעזוב את אירן והאוכלוסייה הפכה לנאמנה לחומייני שעמד בראש אירן כמנהיגה הרוחני. בעקבות המהפכה הפכה אירן למבודדת בזירה הבינלאומית עם סנקציות מסחר שקיימות עד היום. יחסיה של אירן עם ישראל - שהיו ידידותיים בתקופת השאה - הפכו גם הם לעוינים.

בשבת בבוקר, פעמונים וסירנות ציינו את הרגע ב-1 בפברואר 1979 בו שב האייתולה חומייני לטהרן לאחר 14 שנים בגלות. עשרה ימים לאחר מכן, קרס כליל שלטון השאה. לציון נאומו הראשון של חומייני, מסוקים פיזרו פרחים לאורך מסלולו של חומייני בבירה. אחמדינג'ד הבטיח "לחדש את המחויבות לשאיפות האימאם המנוח". הוא כינה את המהפכה "פרק חדש בחיי הקהילה הבינלאומית". החגיגות באירן יימשכו עשרה ימים ויסתיימו בעצרת גדולה ב-10 בפברואר.

האפשרות לפתוח בפרק חדש ביחסים בין אירן לארה"ב היא סוגיה חשובה, במיוחד על רקע הבחירות הנשיאותיות ביוני. אחמדינג'ד, שספג ביקורת חריפה על המדיניות הכלכלית ומדיניות החוץ המתגרה שלו, יתמודד עם אתגר שלא ציפה לו. נשיא אירן לשעבר והרפורמיסט מוחמד חאתמי הודיע אתמול כי בכוונתו להתמודד שוב על תפקיד הנשיא אם ראש ממשלת אירן לשעבר, חוסיין מוסאווי, יחליט שלא להתמודד על התפקיד. בחודשים האחרונים מפעילים הרפורמיסטים באירן לחצים רבים על חאתמי להתמודד לנשיאות. זאת, בשל עמדותיו המתונות ותמיכתו ברפורמות חברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully