וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאות נגד הממשל במדגסקר, מעל מאה נהרגו

טלי גולדשטין

1.2.2009 / 12:52

לאחר שבוע של הפגנות נגד הממשלה, עומד מניין ההרוגים באי על כמאה. המפגינים טוענים כי הנשיא מנסה להפוך את הדמוקרטיה לעריצות

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

מעל מאה בני אדם נהרגו בשבוע שעבר במדגסקר במהלך גל האלימות החמור ביותר שפקד את האי מזה שנים, כך אמר אתמול (שבת) שגריר ארצות הברית במדינה. המשטרה אישרה את מותם של 44 אנשים במהלך הפגנות נגד הממשלה ביום שני שעבר. בתקרית המדוברת, שרפו המפגינים חנות כלבו גדולה בבירה אנטננריבו, כשבתוכה אנשים.

"מעל מאה אנשים מתו. אין לי את הנתונים המדויקים", אמר השגריר נילס מרקט. ראש עיריית אנטננריבו אנדריי רג'ולינה עמד בראש ההפגנות והמחאה נגד ממשלת הנשיא מארק רבלומננה, המואשמת בהפיכתה של מדגסקר לעריצות.

לאי הרביעי בגדולו בעולם, בו מתגוררת אוכלוסייה של 20 מיליון בני אדם, יש היסטוריה של אי יציבות. המשבר הפוליטי מזיק לתדמיתה של מדגסקר כאתר תיירות פופולרי ואפיק מועדף להשקעות זרות בשל מגזרי הכרייה והנפט המפותחים.

תומכי רג'ולינה מתכננים עצרת מחאה נוספת היום. לדברי פרשנים, הפוליטיקאי בן ה-34 ניצל את אי שביעות הרצון הכללית מהממשלה על מנת לאיים על משטרו של רבלומננה. נשיא המדינה האפריקאית מואשם בפוליטיקה מושחתת וחלוקה בלתי הוגנת של ההון.

"המנכ"ל של הרפובליקה"

רבלומננה בן ה-59 הוא איל הון שבנה עצמו מאפס. כשהיה צעיר עבד כרוכל ברחובות הבירה. בבחירות 2001 התמודד רבלומננה מול דידיה רצירקה, שכיהן כנשיא מאז 1975. שני המועמדים טענו לניצחון בבחירות והתפתח משבר פוליטי שכמעט הגיע לידי מלחמת אזרחים, ב-2002 רצירקה גלה לצרפת והותיר את הנשיאות בידי רבלומננה.

רג'ולינה אמר כי הוא מוכן להנהיג את המדינה ומפלגות האופוזיציה תומכות בו. האיחוד האפריקאי, ארה"ב וצרפת, שליטתה לשעבר של מדגסקר, קראו להשבת השקט לאי ולפתיחה בשיחות בין הצדדים היריבים. רג'ולינה מוכן לפתוח בשיחות עם הנשיא אם אלו תתמקדנה בהקמת ממשלה חדשה. רבלומננה אמר בתגובה כי על השיחות להיות בלתי מותנות.

היחסים בין רג'ולינה לרבלומננה החלו להידרדר מאז סגרה הממשלה את תחנות הרדיו והטלוויזיה הפרטיות של ראש העיר בדצמבר. רבלומננה אחראי אמנם לתקופה של צמיחה כלכלית מאז נכנס לתפקיד ב-2002, אך רבים מאשימים אותו בכך שלא סייע להקל על העוני המדינה. כמו כן, מואשם הנשיא בכך שניהל את המדינה כחברה פרטית שלו ואף זכה לכינוי הגנאי "המנכ"ל של הרפובליקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully