וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגולם קם על יוצרו? מדוודב ופוטין מסתכסכים

טלי גולדשטין

1.2.2009 / 11:22

בעקבות המשבר הכלכלי הפוקד את רוסיה, החל להתגלע סכסוך בין רה"מ אוהב השררה ויורשו בכס הנשיאות ובן בריתו - דמיטרי מדוודב

ולדימיר פוטין, ראש הממשלה הרוסי, מתמודד עם גילויי מרד חסרי תקדים בתוך ממשלתו, המאיימים על סמכותו הבלתי מעורערת, כך חשף היום (ראשון) העיתון הבריטי ה"סאנדיי טלגרף". לפי מקורות בממשלת רוסיה, הנתונים למרותו של פוטין החלו להתריס נגדו באופן גלוי למרות הכוח והשררה שהצליח הלה לגרוף במהלך תשע השנים האחרונות. כמו כן, נתגלע קרע בין פוטין לנשיא דמיטרי מדוודב, בן חסותו הנאמן בעבר.

אי השקט וגילויי אי שביעות הרצון בממשלה הרוסית נובעים בעיקר מהמשבר הכלכלי הפוקד את רוסיה, שכלכלתה היתה עדה לצמיחה מואצת בשנים האחרונות הודות לייצוא הנפט והגז שלה. עם זאת, בתקופה האחרונה נרשמת עליה בשיעור האבטלה, איבוד המשרות וצניחה במחירי הסחורות בעולם – נסיבות המעוררות אי שקט חברתי ברמה שלא נרשמה כמותה במשך ארבע השנים האחרונות. בכירים בקרמלין, הרגילים לעם הרוסי האדיש, החלו לחוש פאניקה עקב התמרמרות הציבור ומאבקי כוח בתוך הממשלה מאיימים עתה על שאיפתו של פוטין להחזיר את רוסיה לימי הזוהר של האימפרייה הסובייטית.

אתמול (שבת) אלפי מפגינים יצאו לרחובות עיר הנמל ולדיווסטוק וערים אחרות, בהן מוסקבה, בדרישה להתפטרות פוטין בגין המדיניות הכלכלית הכושלת שלו.

מיליון מובטלים בחודשיים

לפי הערכות האנליסטים, כמיליון רוסים איבדו את משרותיהם בחודשיים האחרונים. הצמיחה הכלכלית צפויה להתכווץ השנה ל-3% בלבד. בנוסף, מטבע הרובל מאבד מערכו מול מטבעות אחרים במשך חודשים. הרובל הוא עתה המטבע השלישי בדרוג המטבעות בעלי הביצועים הגרועים ביותר השנה.

הזעם בקרב הציבור החריף לאחר נאומו של פוטין בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשבוע שעבר. "רתחתי מזעם כששמעתי את פוטין מספר סיפורי אגדות בדאבוס לגבי הכלכלה הרוסית ומצבה הטוב", אמר ייבגני אנטיפוב, סטודנט מוולדיווסטוק. "זוהי המחויבות שלי לעמוד על זכויותיי. אני רוצה לחיות במקום טוב. אני רוצה שילדיי יגדלו במדינה חופשית ולא בגולאג", הוסיף.

את ההפגנה אתמול הובילה המפלגה הקומוניסטית – מתנגדת חריפה של ממשל פוטין בעבר – ומפלגה חדשה בשם "טיגריס", הפועלת למען זכויות אדם ואינה מזדהה פוליטית עם אף מחנה. במוסקבה נעצרו עשרות מפגינים.

מדוודב תופס פיקוד

עובדי תעשיית המכוניות הרוסית החלו להתקומם לפני כחודש לאחר שפוטין הכריז על העלאה בסך 80% במסים על מכוניות מיובאות, במטרה להגן על התעשייה המקומית. ההחלטה עלולה לגרום לאסון כלכלי באזור מזרח רוסיה, בו מועסקים לפחות 100 אלף בני אדם בעסקי הייבוא ושיפוץ מכוניות משומשות מיפן ודרום קוריאה. המחאה נגד פוטין תפסה תאוצה עם הזמן. בתגובה הורה פוטין על שימוש בכוח נגד המפגינים. הממשלה שלחה כוח מיוחד של שוטרים ממוסקבה על מנת לפזר את ההפגנות בוולדיווסטוק ופוטין הורה לפטר את האחראי על משרד הפנים של מחוז פרימוריי, בו נמצאת ולדיווסטוק. הבכיר סרב לעזוב את תפקידו ואיים לחשוף שחיתות הקשורה לקרמלין באזור מזרח רוסיה.

התרסה מסוג זה לא נראתה ברוסיה, במיוחד על רקע העובדה שמדוודב התנגד, אף הוא, לפיטורי הבכיר. "המאבק בין מדוודב ופוטין החריף מאז", אמר מקור המקורב לממשלה. הסכסוך המתפתח מאיים על תוכניתו של פוטין להישאר האיש החזק ברוסיה לאחר שנאלץ לעזוב את כס הנשיא בשנה שעברה בכפוף לחוקה. פוטין מינה עצמו לראש ממשלה במקום והציב במקומו בנשיאות את בן בריתו ותלמידו מדוודב, אותו טיפח מזה שנים. במהלך ששת החודשים הראשונים של כהונת מדוודב, נראה היה שהנשיא החדש לא מאכזב את מורו וממשיך בדרכו ללא גילויי התנגדות.

עתה, נדמה כי המצב מתחיל להשתנות וחיכוך נוצר בין השניים. ככל הנראה, בעידוד אשתו סווטלנה, החל מדוודב לתפוס פיקוד ולהביע ביקורת נגד הממשלה והמדיניות הכלכלית של פוטין. לפי הדיווחים, מדוודב אף מטפח לעצמו בסיס תמיכה עצמאי בתוך הקרמלין.

למרות אחוזי התמיכה הגבוהים של פוטין בקרב הציבור – 83% - ראש הממשלה נמצא תחת לחץ להביא לסיום המשבר הכלכלי. עד כה, ניסה פוטין להסתיר את הבעיות הפנימיות ואף הטיף למנהיגי העולם בפורום הכלכלי העולמי כיצד לפתור את הבעיות הכלכליות שלהם. הבעיה שלפוטין יש מעין הסכם בעל פה עם העם הרוסי – הוא ישמור על יציבות וצמיחה כלכלית בתמורה להשכנת משטר לא דמוקרטי. התחייבות זו נראתה מובטחת כשמחיר חבית נפט עמד על 100 דולר ויותר. כעת, כשמחיר חבית נפט צנח לכ-40 דולר, נראה כי פוטין לא עומד בהתחייבותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully