וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מסתמנת ממשלת מרכז

חגי מירום

30.1.2009 / 22:09

נתניהו מודע לעובדה שהקמת ממשלת ימין תיתפס בעולם כממשלה קיצונית בלתי נסבלת ובלתי מקובלת. הדרך לוושינגטון עוברת במרכז

בנימין נתניהו איננו ימני, אהוד ברק אינו שמאלי וציפי ליבני איננה קיצונית מדינית לא משמאל ולא מימין. אפילו אביגדור ליברמן אינו ממש ימני אף כי סיסמאותיו קיצוניות מנשוא ואלי ישי מעוניין בעיקר בהבטחת קהילתו ופחות בשאלות המו"מ עם הפלסטינים. כולם כבר ישבו עם כולם ומכירים זה את זה. במיוחד הם מכירים את מגבלות הכוח הפוליטי שיהיו לאחר שייוודעו תוצאות הבחירות.

נתניהו יודע היטב כי הקמת ממשלת ימין, שלכאורה ניתן יהיה להקים אותה, בשל היווצרותו של גוש ימין חוסם, עם קואליציה הבנויה על ש"ס, ישראל ביתנו, מפד"ל החדשה, אגודה והאיחוד הלאומי, תתקבל ברחבי העולם ובמיוחד בארה"ב כממשלה קיצונית, בלתי נסבלת ובלתי מקובלת. היא תיתפס, אף כי בראייתנו אין להשוות, כקיצונית ודמויית "חמאס הישראלי" ומעמדה הבינלאומי עלול להגיע לשפל נוראי עד כדי הפחתת הסיוע מאמריקה ובידוד באירופה.

בהבינו את כל אלה, וגם בהכירו את טיבם ואופיים של השותפים לקואליציה, יעדיף נתניהו ממשלה רחבה ככל האפשר שליבתה ממשלת מרכז חילונית-חרדית, עם הסכמות למתן חופש הצבעה מסוים בנושאי דת ומדינה תוך הגבלתו לחובת הסכמה בעניינים חוקתיים.

נתניהו צריך את ברק ולבני

המסקנה העולה משתיקותיו של נתניהו בנושאים מדיניים ולחילופין מהצהרות בחירות מדיניות קלושות שלו היא כי הוא יעשה מאמץ עליון להביא בראש וראשונה את ברק ולאחר מכן את מופז ולבני, כן! בסדר הזה.. לתוך ממשלת אחדות רחבה ביחד עם ש"ס ומפד"ל, תוך הותרת הברירה לליברמן להחליט אם יצטרף או לא.

ביבי החפץ חיים כראש ממשלה וכמי שייעשה הכול כדי שימיה לא יהיו קצרים, יודע עד כמה הוא ירכוש לגיטימיות בעולם החופשי אם יקים ממשלה שכזו ויודע ששותפים כמו קדימה בראשות לבני ומופז שיש להם קרדיטים לאומיים ובינלאומיים והעבודה בראשות אהוד ברק שהולך ונתפס כמר ביטחון הלאומי וכשקול מכולם יכולים ליצור ממשלה יציבה שמשך הקדנציה שלה יהיה ארוך.

נותרת עדיין השאלה עד כמה תישמר מנהיגותם של ברק ולבני בתוך מפלגותיהם על כנה? ועד כמה יהיה להם כושר לתמרן את מפלגותיהם לתוך או מחוץ לממשלת האחדות של ביבי. התשובה לשאלה הזו תהיה נעוצה בגודל ההישג או המפלה של כל אחת ממפלגותיהם בבחירות הקרובות.

אם העבודה תהיה מעבר ל-17 מנדטים כפי שצופים לה הסקרים ברגע זה, יתכן שברק יוכל לשמר את מנהיגותו ולהוביל את מפלגתו לתוך הממשלה אולם אם זה יגמר מתחת ל-15 מנדטים , ספק אם יוכל להנהיג את מפלגתו. בדומה תיראה תוצאת הבחירות של קדימה, אם תהיה מעבר לגבולות 25 מנדטים תחזק התוצאה את ציפי ליבני אולם אם תקטן מכך, ספק אם במפלגתה ימשיכו לראות בה מובילה ומנהיגה. לפיכך תוצאות חלוקת המנדטים בכל הקשור לשלושת המנהיגים המובילים תהיה מכרעת בעיצוב דמותה של הממשלה הבאה.

חגי מירום כיהן בעבר כחבר כנסת ממפלגת העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully