וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד: "נתקן את החוק כדי למנוע תביעות"

פנחס וולף ועדי שימחוביץ

30.1.2009 / 15:08

שר החוץ הספרדי הודיע ללבני כי ממשלתו החליטה לשנות את החוק בהקדם כדי שלא יוגשו תביעות כגון זו נגד בכירים ישראלים בגין חיסול שחאדה. לבני: "בשורה חשובה לציבור בישראל"

שר החוץ הספרדי מיגל מורטינוס הודיע בצהריים (שישי) לשרת החוץ ציפי לבני על החלטת ממשלת ספרד לתקן את החוק בהקדם האפשרי, כדי שלא תתאפשר הגשת תביעות כמו זו שהוגשה נגד בכירים ישראלים בנוגע לחיסול בכיר חמאס סאלח שחאדה. מורטינוס אמר ללבני כי בעניין התביעה הספציפית שהוגשה בין היתר נגד השר בנימין בן אליעזר והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, בית המשפט הספרדי יקבל את החומר המשפטי וידון בהמשך הטיפול בה.

"מדובר בבשורה חשובה לציבור בישראל", אמרה לבני לעמיתה, "מערכות המשפט במקומות שונים בעולם, כולל בספרד, מנוצלות באופן ציני על ידי גורמים פוליטיים בעלי אינטרסים שאין בינם ובין ערכים או שלטון חוק ולא כלום". לדברי לבני, "טוב שספרד החליטה להפסיק את התופעה הזו וישראל תמשיך ותפעל כדי שהנושא יטופל בהתאם גם במדינות נוספות".

בית המשפט בספרד החליט אתמול לפתוח בהליכים נגד בכירים ישראלים על חלקם בחיסול שחאדה בשנת 2002, בו נהרגו מלבד שחאדה 14 בני אדם נוספים ובהם תשעה ילדים. מעבר לבן אליעזר וחלוץ, התביעה הוגשה גם נגד הרמטכ"ל דאז משה יעלון, אלוף פיקוד הדרום דורון אלמוג, ראש המועצה לביטחון לאומי גיורא איילנד, ומייק הרצוג, מזכירו הצבאי של שר הביטחון.

בתוך כך, משרד המשפטים דיווח הבוקר כי מסמכים משפטיים הנוגעים לחיסול שחאדה נמסרו היום. לשלטונות ספרד. לדברי המשרד, המסמכים נשלחו על פי בקשת הרשויות בספרד והם מפרטים את כל ההליכים המשפטיים שננקטו בישראל בעניין. מהמשרד נמסר כי "בית המשפט לא המתין לקבלת תגובת מדינת ישראל, אך אנו מקווים כי כעת, משהועברה התגובה, תבוטל ההחלטה בהקדם".

בעקבות בלגיה

אין זו הפעם הראשונה שמדינה זרה משנה את החוק בעקבות לחץ מדיני בשל תביעות מסוג זה. פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט בינלאומי מאוניברסיטת חיפה, מציין כדוגמא את בלגיה שניסתה להעמיד לדין את אריאל שרון על פשעי מלחמה שביצע לכאורה במחנות הפליטים סברה ושתילה. "בלגיה, כתוצאה מלחץ מדיני, הבינה שבתביעות כאלה יש מעין ניצול של מערכת המשפט הבלגית ועל כן תיקנה בלגיה את החוק וכיום לא ניתן לפתוח הליך נגד פושע מלחמה בבלגיה אלא אם ישנה פגיעה אינטרסים של הבלגים עצמם".

"יש מדינות שמרבות לעשות שימוש בסמכות הזו, וזו הבעיה כי אין בקרה. באנגליה, לדוגמא, כל אדם יכול להגיש תביעה על פשעי מלחמה ללא בקרה שיפוטית כזו או אחרת. בספרד, לא כל אדם רשאי להגיש תביעה כזו אלא רק ארגון זכויות אדם, כמו 'המרכז הפלסטיני לזכויות אדם', שקיבל היתר לשמש כעותר".

לבני שוחחה אמש עם עמיתה הספרדי ואמרה לו כי "ישראל רואה בחומרה רבה" את החלטת בית המשפט. לדבריה, "השופט הודיע את הודעתו טרם שקיבל את כלל החומרים הרלבנטיים למקרה ואין אלא לקבוע שהחלטתו היא פוליטית ואיננה משפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully