וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים על תפריט בשרי

אורי לורבר

29.1.2009 / 14:32

בצעד תקדימי, הכריזו שירותי הבריאות בבריטניה על רפורמה ירוקה. במסגרת השיפורים: צמצום משמעותי בכמות הבשר שתוגש למאושפזים בבתי החולים והעברת הטיפול לקהילה במטרה לחסוך בנסיעה

עוף מכובס, תפוח אדמה, סלט שנראה שידע ימים טובים יותר. כל מי שהיה מאושפז בבית חולים ציבורי בישראל יודע היטב שאת הנחמה לא ימצא בתפריט ארוחת הצהריים, המוגשת על ידי צוות האחיות המסור.

מעבר להיבטים הקולינריים של שהות בבית חולים, מסתבר שלבחירת מרכיבי הארוחה השלכות מרחיקות לכת על הסביבה. תרומתם המפוקפקת של מוצרי מזון מהחי לזיהום ולהתחממות כדור הארץ ידועה מזה שנים - משק החי אחראי לפליטתם של כ-18% מכלל גזי החממה בעולם, גוזל למעלה מ-8% מצריכת המים המתוקים בעולם וכן אחראי לבזבוז נרחב של קרקע. כשמדובר בכמות מאסיבית של סועדים מדי יום, שינוי התפריט יכול לחסוך פגיעה אקולוגית משמעותית.

הכרה בהשפעה השלילית של שימוש בבעלי חיים למאכל על הסביבה

לאחרונה, הכריזו שירותי הבריאות הממלכתיים בבריטניה על רפורמה שמטרתה צמצום משמעותי בכמות הזיהום הנפלטת מבתי החולים הממשלתיים במדינה. לצד שינויים נקודתיים, כדוגמת שימוש נרחב בכלים רב פעמיים שעברו חיטוי, מתייחסת התכנית להשפעה האינדיווידואלית של כל חולה. על מנת למנוע נסיעה ארוכה ומזהמת ברכב מהבית למרפאת החוץ בבית החולים, יוגדלו מספר המרפאות הקהילתיות בשכונות; מינון הבשר, הביצים והחלב בתפריט בתי החולים יופחת משמעותית, מתוך הכרה בהשפעה השלילית של שימוש בבעלי חיים למאכל על הסביבה.

בשנה שעברה, התבטא האחראי על שמירת האקלים באו"ם, רג'נדרה פאצ'ורי, באומרו כי בחירה ביום אחד ללא בשר מדי שבוע תהיה הצעד החשוב ביותר שאדם פרטי יוכל לעשות למניעת התחממות הגלובלית. פאצ'ורי מייחס את ההרסנות של תעשיות המזון מהחי לגידולים הצמחיים המשמשים להאכלת בעלי החיים במשקים, כמו גם לגז המתאן הנפלט ע"י פרות וכבשים. בשבוע שעבר, הסוכנות להגנת הסביבה בגרמניה לקחה את המלצתו של נציב האו"ם צעד נוסף קדימה, כשהמליצה לציבור לאכול בשר רק באירועים מיוחדים.

בדרך לעולם מוסרי

משק-החי מתגלה כאחד משניים או שלושה התורמים העיקריים לקיומן של הבעיות הסביבתיות הרציניות ביותר, ולכן החלטת משרד הבריאות הבריטי לצמצם את צריכת המוצרים מהחי מהווה צעד היסטורי מחויב המציאות. רק מתבקש שאותו המוצר המיותר, שהפקתו כרוכה בכליאה בכלובים צפופים, עיוות גנטי ופגיעות פיסיות חמורות, הוא גם אחד מהגורמים המרכזיים לזיהום ולמחלות של חברת השפע. מעבר לצמחונות הוא פתרון בר-קיימא לעולם מוסרי, בריא וירוק יותר.

* הכותב הוא פעיל בעמותת אנונימוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully