וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שייך הזרע - לאישה או למאהבת?

עדי שמחוביץ

28.1.2009 / 18:23

לאחר שבית המשפט קבע כי אין מניעה להשתמש בתרומת זרע של גבר נשוי, מבקשת המדינה להתנות את השימוש ביידוע אשתו

פרקליטות המדינה הגישה היום (רביעי) ערעור לבית משפט העליון על פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים שקבע כי אישה זכאית לקבל טיפולי הפריה חוץ גופית מגבר הנשוי לאחרת מבלי ליידע את אשתו.

פסק הדין ניתן בעקבות סירובו של מנהל מרפאה להפריה חוץ גופית לבצע טיפולי הפריה באישה, שאינה יכולה להרות באופן טבעי, לאחר שנודע לו כי תורם הזרע הוא גבר הנשוי לאחרת. האישה, רווקה בת 45, פנתה למרפאה יחד עם בן זוגה הנשוי לאחר שהתברר לה כי האפשרות האחרונה שנותרה בידה כדי להיכנס להיריון היא באמצעות הפריה. אלא שמנהל המרפאה סירב, כאמור, לבצע את הטיפול, בטענה שעל פי תקנות משרד הבריאות לא ניתן לבצע הפריה כאשר מדובר בזרע של גבר נשוי.

לאור זאת, פנתה האישה לבית המשפט המחוזי. בדיון בבית המשפט אמר הגבר כי הוא נמצא בהליכי גירושין מאשתו אך עדיין מתגורר איתה באותו בית. באוגוסט האחרון נתן השופט יהונתן עדיאל צו הצהרתי לפיו ניתן לבצע טיפולי הפריה לרווקה מזרעו של גבר נשוי וכי אין להתנות מתן הטיפול ביידוע האישה החוקית.

בערעור שהוגש היום, באמצעות עו"ד רות גורדין וד"ר חיה זנברג מפרקליטות המדינה, אין המדינה מערערת על פסיקתו של השופט בדבר עצם השימוש בזרעו של גבר נשוי אלא על כך שהשימוש הזה אינו מותנה ביידוע אשתו החוקית. המדינה מנמקת את טענותיה בכך שבית המשפט המחוזי התעלם מכך שמי שעלול להינזק מהליך משפטי ראוי שיהיה צד לו. "אשת המבקש היא צד דרוש בהליך, היא בעלת אינטרס במידע לפיו האיש לו היא נשואה מבקש להפרות אחרת מזרעו, ועומדת לה הזכות הדיונית לטעון ולהשמיע בפני בית המשפט הדן בבקשה לעשות שימוש בזרעו של בעלה לצורך הפריית אישה אחרת".

נוסף על כך טוענת המדינה כי בהחלטתו של בית המשפט המחוזי ישנה פגיעה בזכותה החוקית של אשתו של התורם לכבוד, לפרטיות ולחיי משפחה. עוד נטען בערעור כי גם העובדה שהטיפול המבוקש אינו צפוי להיות ממומן מקופת הציבור, אלא יבוצע במרכז רפואי פרטי, אינה פוטרת את בית המשפט מכללי הצדק הטבעי של אשתו החוקית של התורם. על פי כתב הערעור, משרד הבריאות שוקד בימים אלו על גיבוש הסדר חקיקתי חדש, במסגרתו יוסדר התחום הרגיש והסבוך של ההפריה החוץ גופית בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully