וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד מכשול בשיקום נחל לכיש

אייל דץ

28.1.2009 / 17:04

האם נחל לכיש זוהם בעקבות השריפה באשדוד? עמותת צלול טוענת שכן, המשרד להגנת הסביבה הגיע למסקנות אחרות

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ 1)

עמותת צלול פרסמה היום (רביעי) את תוצאות סדרת הדגימות שהיא ביצעה בשבוע שעבר בנחל לכיש כדי לראות האם חומרים מזהמים נשטפו ממפעל אגן כימיקלים בעת כיבוי השריפה.

הדגימות התמקדו בשני חלקים עיקריים של הנחל. החלק הראשון שנבדק הוא האגם המלאכותי שנוצר באזור מעלה הנחל (האזור היבש). מטרתה של בדיקה זו היתה בירור בדבר איכות החומרים שהוזרמו מהמפעל לנחל. החלק השני של נחל לכיש שנדגם הוא חלקו הרטוב של הנחל, שם נבדקה איכות התשטיפים ( תמיסות של חומרים שונים המצויים בפסולת או נוצרים בתהליכי התפרקותה) שזרמו כתוצאה מפעולת הכיבוי ממפעל אגן כימיקלים למי הנחל ומשם לים.

חומרי הדברה בריכוזים גבוהים

לטענת צלול, על פי מממצאי הבדיקות עולה, כי ריכוז המזהמים האורגניים (BOD) במעלה הנחל, גבוה פי 3.5 מהמים באזור מורד הנחל (ליד פארק לכיש). בנוסף, מידת רעילות המים גבוהה ב-22% מזו הקיימת במורד הנחל. באזור האיגום נמצאו חומרי הדברה מסוגים שונים ובריכוזים שונים, כאשר במורד הנחל, לא התגלו חומרי הדברה. בבדיקת הקרקע שנערכה לאורך התוואי דרכו זרמו התשטיפים, נמצאו חומרים מזהמים ובהם חומרי הדברה בריכוזים גבוהים במיוחד החשודים כמסרטנים. האתר אשר בו נמצאה קרקע מזוהמת בריכוז גבוה במיוחד של חומרי הדברה הוא מוצא נקז מטאפיק שליד גשר "בני ברית". כמו כן, הקרקע בסוללת העפר שהוקמה בכדי לחסום את זיהום יתר הנחל, זוהמה אף היא בחמרי הדברה חרף העובדה כי מדובר בעפר שהובא למקום מחוץ לנחל.

בתגובה לממצאים הקשים אמר עזר פישלר, סמנכ"ל עמותת "צלול" כי "החשש שליווה אותנו בעקבות השריפה בדבר הסיכוי לזיהום אפשרי בנחל, אכן התממש. עם גילוי העובדה שבמעלה הנחל נאגמו תשטיפי הכיבוי, גרסנו כי תשטיפים אלו והקרקע באזור חשודים כמזוהמים וכי ימצאו בהם חומרי הדברה. לכן, נדרשת מהמשרד להגנת הסביבה פעולה מיידית למניעת זיהום מורד נחל לכיש והים, אשר לטובת שיקומו אנו פועלים כשלוש שנים. עמותת 'צלול' לא תאפשר את פריצת הסכר כפיתרון להתמודדות עם התשטיפים המזוהמים. אנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לפעול בדחיפות יחד עם הנהלת מפעל אגן כימיקלים לפינוי וטיהור המים והקרקע שזוהמו בחומרי הדברה מסוכנים ורעילים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כל אחד והבדיקות שלו

במשרד להגנת הסביבה לעומת זאת, דוחים את הטענות של עמותת צלול, וטוענים כי בדיקות שלהם גילו ממצאים שונים לחלוטין: "מהבדיקות עלה כי אין תמותת דגים באזור, אין דגירה של יתושים, ומממצאי המעבדה הראו כי ריכוז חומרי ההדברה שנדגמו מהנחל נמוכים מהרף המוגדר רעיל". נכתב בהודעת המשרד. עם זאת, נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי הם ממשיכים בבדיקות שוטפות לאורך תוואי הנחל, וייקחו בימים הקרובים דגימות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully