וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עצורים מעזה הוחזקו בתנאים אכזריים"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

28.1.2009 / 13:04

ארגוני זכויות אדם גבו עדויות מפלסטינים שנעצרו במהלך המבצע בעזה, לפיהן הם נכלאו בתעלות ללא אוכל, מים ותנאים סניטריים

"חיילי צה"ל כיסו את עינינו ואזקו את ידינו. שמו אותנו בתעלה בעומק של כשלושה מטר והיו שם עוד כ-70 אנשים. היינו שם יומיים, בלי אוכל, בלי שמיכות, ובלי מים, גם לא נתנו לנו ללכת לשירותים, אפילו כשביקשנו ללכת לשירותים, אף אחד לא שמע אותנו וכל הזמן החיילים הרביצו לכל מי שהעז לבקש משהו".

זוהי עדות אחת מתוך שורת עדויות של פלסטינים שנעצרו במהלך פעולת צה"ל ברצועת עזה. העדויות נגבו על ידי "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל" ועל ידי "המוקד להגנת הפרט". שבעה ארגוני זכויות אדם פנו הבוקר (רביעי) אל הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט ועל היועץ המשפטי מני מזוז בתלונה על "התנאים המחפירים", כלשונם, שבהם הוחזקו העצורים הפלסטינים.

"מהעדויות שהגיעו לידינו עולה תמונה מחרידה של תנאים אכזריים, בלתי אנושיים ומשפילים, בהם הוחזקו עצורים פלסטינים במשך הימים הראשונים של מעצרם, לרבות עדויות בדבר אלימות קשה והשפלות שהפעילו חיילים וחוקרים", ציינו הארגונים במכתב. בין היתר ציינו, כי עצורים רבים הוחזקו בתוך מחפורות בקרקע במשך שעות רבות ואף ימים, כשהם חשופים לקור, אזוקים ומכוסי עיניים. "בבורות אלה לא היו תנאים סניטריים בסיסיים, שיאפשרו לאנשים לעשות את צרכיהם בצורה סבירה", נכתב.

הארגונים – הוועד הציבורי נגד עינויים, האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט, רופאים לזכויות אדם, בצלם, יש דין ועדאלה – ציינו במכתבם עוד כי אוכל ומחסה ניתנו במשורה וכי חלק מהעצורים הוחזקו בסמוך לטנקים ובאזורים מובהקים של לחימה. "גם לאחר העברתם למתקן מעצר של צה"ל, הוחזקו עצורים בתנאים משפילים - למשל ללא שירותים ומקלחת", נכתב.

בעקבות עדויות אלה, דורשים הארגונים חקירה עצמאית ובלתי תלויה, "על מנת להבטיח כי יחס כזה לעצורים לא יישנה". כמו כן הם מבקשים לנקוט בשורה של צעדים נוספים, על מנת להבטיח את זכויותיהם של העצורים הללו ואת קיומם של תנאי מעצר ראויים גם בעתיד, בכל מקום שהצבא משתמש בו להחזקת עצורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully