וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני בר-און בונה על הקבלנים

רז סמולסקי

28.1.2009 / 12:10

משרד האוצר יעניק ערבויות בסכום של 200 מיליון שקל לעידוד פרויקטים חדשים. הערבויות נועדו להשלמת ההון העצמי שנדרשים הקבלנים לצורך מימון פרויקטים למגורים

משרד האוצר בשיתוף משרד הבינוי והשיכון אישר אתמול תוכנית להצלת הקבלנים: משרד האוצר אישר הענקת ערבויות לבנקים בשיעור של 10% מסכום ההון העצמי שנדרשים להעמיד הקבלנים לצורך קבלת ליווי פיננסי מהבנקים. עד המשבר נהגו הבנקים לממן את הפרויקטים בשיעור של כ-70%, אך מצוקת האשראי הקטינה את שיעורי הליווי בכ-10%.

הקטנת האשראי מעכבת התחלות בנייה של פרויקטים חדשים ולכן מצא משרד האוצר לנכון, לתמרץ את הליווי ולהקטין את הסיכון של הבנקים באמצעות מתן ערבות מדינה ל-10% מסכום המימון.

משרד האוצר רואה לנגד עינו את היום שאחרי המשבר. "התוכנית מטפלת בצרכנים מתוך חשש לעליות מחירים בעוד שנתיים. בצד הביקושים יש קשיחות כי משקי הבית גדלים והם דורשים גידול במספר יחידות הדיור", אמר היום סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שרון גמבשו. "הפתרון צריך להיות בצד ההיצע. ברגע שמספר התחלות הבנייה מצטמצם נוצר פער בין ההיצע לביקוש ובסיום המשבר מחירי הדירות יעלו בצורה חריפה".

להערכת משרד האוצר, מענק בסכום של 200 מיליון שקל מגלם פוטנציאל בנייה בסכום של כ-2 מיליארד שקל ו-3,000 דירות. אם יצלח השלב הראשון, תעניק המדינה ערבויות נוספות בסכום של 300 מיליון שקל, שידחפו לבנייה נוספת בהיקף של 3 מיליארד דולר – כ-4,500 דירות.

פרויקטי היוקרה לא יזכו להטבות של משרד האוצר. המענקים יינתנו רק לפרויקטים "עממיים" באמצעות הגבלה על מחירי הדירות או על מספר החדרים, אך באוצר עדיין לא גיבשו את המנגנון המדויק לפיו ייבחנו הפרויקטים.

התוכנית מותנית בשיתוף הפעולה מצד הבנקים, שכן הם אלו שיידרשו לקבל את ההחלטה בנוגע לסכום ובנוגע לאיזה קבלן להעניק את ההלוואה. בשבועות הקרובים מתכננים בכירי משרד האוצר להיפגש עם הבנקים כדי לדון עמם בעיקרי התוכנית.

בנוסף יקבלו הקבלנים הטבות נוספות, כמו דחיית תשלומי מע"מ למשך שנתיים בגין השכרת דירות, ביטול דמי היתר בגין ניצול זכויות בנייה על ידי מנהל מקרקעי ישראל, שחרור ערבויות קבלנים על ידי משרד השיכון ודחיית תשלומים בגין פיתוח קרקעות למגורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully