וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: ראש האופוזיציה מוכן לאחדות

טלי גולדשטין

28.1.2009 / 11:28

לאחר חודשים של משבר פוליטי, הסכים מורגן צ'נגראי להקים ממשלת אחדות עם הנשיא מוגאבה ולהפוך לראש ממשלת זימבבואה

מורגן צ'נגראי, מנהיג האופוזיציה בזימבבואה, הודיע היום (רביעי) הוא מסכים ליצור ממשלת אחדות עם הנשיא רוברט מוגאבה, זאת למרות שמפלגתו הביעה אכזבה מהסכם שהתקבל בפסגה אזורית אתמול. מנהיגי האזור החליטו במהלך פגישתם כי על זימבבואה להקים ממשלת אחדות בחודש הבא, אך מפלגת MDC פרסמה הצהרה, בה היא אומרת כי תוצאות המפגש "לא עמדו בציפיותיה".

מוגאבה, שהבהיר בעבר כי במקרה הצורך יקים ממשלה גם בלי האופוזיציה, אמר כי השיחות בין הצדדים הסתיימו וקבינט חדש יוקם. הבוקר פרסם העיתון הדרום אפריקאי "סטאר" את דברי צ'נגראי: "כולם הסכימו שיש להקים ממשלת אחדות. אחרי הכול, הרעיון של המשא ומתן היה ליצור קואליציה ואני מסכים לכך".

בפסגה, שנערכה בדרום אפריקה, הוסכם כי צ'נגראי יושבע כראש ממשלת זימבבואה ב-11 בפברואר. עם זאת, לא כל חברי מפלגתו היו מרוצים מההסכם. "המפלגה עדה למאבקים פנימיים בין הפרגמטיים שבה לנצים המתנגדים להסכם חלוקת השלטון", אמר אחד הפרשנים הפוליטיים. "אני בטוח שצ'נגראי יצליח להתעלות על האופוזיציה הפנימית", הוסיף.

החתימה על ההסכם היא הזדמנות למנוע קריסה כלכלית כללית של זימבבואה, המכבידה על דרום אפריקה השכנה . מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו בחודשים האחרונים לדרום אפריקה במטרה למצוא עבודה ופרנסה. אחרים נמלטו מפחד מגיפת הכולרה, שגבתה חייהם של כ-3,000 בני אדם מאז אוגוסט האחרון.

אובמה רוצה להדיח את מוגאבה

זימבבואה סובלת, בנוסף, ממשבר רעב מחמיר. לאחר שלושה עשורים, זימבבואה עדיין נשלטת על ידי הנשיא הרודן מוגאבה. התושבים מציינים השנה שבע שנים רעות – שבע שנים רצופות של רעב. משבר זה, בחלקו הגדול מעשה ידי אדם ובחלקו תוצאה של מזג אוויר בלתי יציב, הוחרף בשל המדיניות החקלאית, קריסת הכלכלה ומפלגת השלטון שהשתמשה באדמות החקלאיות ובמזון כנשק במהלך מאבקה האכזרי והמוצלח לשמור על ההנהגה. השנה הידרדר המצב בזימבבואה ומצוקת הרעב החריפה.

במשך שלושה חודשים, מיוני ועד אוגוסט, אסר מוגאבה על ארגוני הצדקה הבינלאומיים לפעול במדינה ומנע מזון וסיוע בסיסי ממיליון בני אדם. זאת למרות שזימבבואה סבלה השנה מאחת השנים החקלאיות הגרועות ביותר שלה.

מוגאבה הצדיק את החלטתו על ידי הטענה שמספר קבוצות סיוע מערביות תומכות ביריבו הפוליטי מורגן צ'נגראי, שהביס אותו בבחירות במרץ – בחירות שמוגאבה סירב לקבל את תוצאותיהן. ביוני פרש צ'נגראי מהסבב השני של הבחירות על רקע קמפיין אלימות שהופעל נגדו ונגד חברי מפלגת האופוזייציה ותומכיה. עם זאת, לטענת פרשנים וארגוני זכויות אדם, המניע האמיתי של מוגאבה היה "לנקות" את האזורים הכפריים מעדי ראיה לקמפיין האלימות של הצבא נגד האופוזיציה ולהרעיב את תומכיה.

בתוך כך, ה"טיימס" הלונדוני דיווח היום כי נשיא ארה"ב ברק אובמה רוצה לאמץ גישה חדשה במהלכה יודח מוגאבה. לפי הדיווח, אובמה דן עם יועציו לגבי מאמץ דיפלומטי חסר תקדים הקורא לאו"ם להטיל סנקציות חדשות וקשוחות יותר נגד המשטר בזימבבואה. אובמה מנסה למנוע את התנגדות רוסיה וסין, שלהן אינטרסים כלכליים משמעותיים במדינה האפריקאית, לסנקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully