וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה על סף משבר הומניטרי חמור

טלי גולדשטין

28.1.2009 / 10:08

250 אלף אזרחים מצאו עצמם לכודים באש צולבת בין כוחות הממשלה וכוחות המורדים. הצלב האדום קרא לאפשר לאזרחים לעזוב

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

משבר הומניטרי חמור הולך ומתפתח בצפון סרי לנקה, כך הזהיר היום (רביעי) ארגון "הצלב האדום". 250 אלף אזרחים מצאו עצמם בשבועות האחרונים לכודים באש צולבת בין כוחות הממשלה וכוחות המורדים. "הצלב האדום" הפציר בשני הצדדים לאפשר לאזרחים לצאת מאזור המלחמה.

"אנשים נקלעו לאש, בתי חולים ואמבולנסים נפגעו בהפצצות וכמה עובדי סיוע נפצעו בעודם מחלצים את הפצועים", אמר ז'אק דה מאיו, האחראי על פעילות "הצלב האדום" בדרום אסיה. לדבריו, האלימות באזור מונעת מהארגון לפעול.

שר החוץ ההודי פראנב מוקהרג'י נפגש היום עם נשיא סרי לנקה מהינדה רג'פקסה בבירה קולומבו והשניים דנו במשבר ההומניטרי. "ממשלת סרי לנקה הבטיחה לנו שתכבד את האזורים הבטוחים ותנסה לצמצם את ההשפעה של הסכסוך על האזרחים הטמילים", אמר מוקהרג'י. "נעבוד יחד עם ממשלת סרי לנקה כדי לאפשר לאזרחים ובמיוחד לקהילה הטמילית, שספגה את הפגיעה החמורה ביותר, לנהל חיים נורמליים במהירות האפשרית", הוסיף.

עם זאת, לעת עתה מדווח "הצלב האדום" כי מאות חולים זקוקים לטיפול דחוף ולפינוי לאזורים שבשליטת הממשלה. הארגון קרא גם שלא להפריע להעברת הסיוע ההומניטרי בחבל ואני. "כשהאבק ישקע, נהיה עדים לאינספור קורבנות ולמשבר הומניטרי חמור, אלא אם כן האזרחים יקבלו הגנה והחוק הבינלאומי יכובד בכל מצב. הגיע הזמן לנקוט בפעולה החלטית ולעצור את שפיכת הדמים. הזמן הולך ואוזל", אמר מאיו.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון קרא להגן על האזרחים בעוד ארגונים הומניטריים מנסים לספק סיוע לאנשים הלכודים באזורי המלחמה. באן הפציר בממשלה ובמחתרת הטמילית לכבד את האזורים האזרחיים, בהם בתי ספר, בתי חולים ותחנות סיוע הומניטרי. הוא ביקש משני הצדדים לאפשר לאזרחים לעבור לאזורים בטוחים.

צבא סרי לנקה משתלט על המדינה

צבא סרי לנקה מסר כי כוחותיו נכנסו ביום ראשון אל מעוזה האחרונה של המחתרת הטמילית בעיר מולייטיבו בצפון-מזרח המדינה. דובר מטעם ממשלת סרי לנקה אמר כי כוחות הצבא נכנסו לעיר מדרום והשתלטו על כולה וכי "זה עניין של זמן עד שהצבא ישתלט על האזור כולו". המורדים, שפעם שלטו בחלק גדול מצפון המדינה, השתלטו על העיר מולייטיבו ב-1996.

בשבועות האחרונים דיווח צבא סרי לנקה על הצלחה עקבית בקרבות נגד המורדים הטמילים, שכללה בין היתר השתלטות על המפקדה המרכזית של המורדים. צבא סרי לנקה אילץ את המורדים לסגת לטריטוריה מצומצמת בצפון-מזרח המדינה.

הנמרים הטמילים נאבקים מאז שנות ה-80 למדינה נפרדת בצפון ובמזרח סרי לנקה, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. האלימות גברה בשנה שעברה, לאחר שהממשלה נסוגה מהסכם שלום שנחתם בתיווך נורווגיה ב-2002.

במשך מאות שנים היגרו הודים ממוצא אתני טמילי מדרום תת היבשת לאי סרי לנקה, לאחר שגשר מעשה ידי אדם נבנה ביניהם. בשנות ה-70 הוקם ארגון "נמרי השחרור של טמיל אאלם" (אאלם הינו השם הטמילי לסרי לנקה), שמוכר בעיקר בכינוי "הנמרים הטמילים", על רקע התסכול הגובר והולך של האוכלוסייה הטמילית מאפלייתם לאורך שנים בידי הממשלות המקומיות. דרישתם היתה להקים מדינה טמילית עצמאית בצפון. הנמרים מוכר כארגון טרור בידי רוב מדינות העולם, וידוע כזה שהביא לעולם את פיגועי ההתאבדות.

בשנים הבאות התאחדו כל המליציות הטמיליות תחת קורת הגג של ה-LTTE, אולם לאחר שבסוף שנות השמונים חתמו סרי לנקה והודו על הסכם שיעניק למיעוט הטמילי באי אוטונומיה נוספת, נותרו הנמרים לבדם בהתנגדותם למדיניות הממשלה. ב-2001 חתמו הבדלנים והממשלה על הסכם הפסקת אש, אולם ב-2007, ככל שהתרבו ההפרות שלו משני הצדדים, חזרו פיגועי ההתאבדות לבירה קולומבו ולערים אחרות בסרי לנקה. בתגובה פתח הצבא המקומי בשורה ארוכה של מבצעים נרחבים בצפון האי, תוך שהם גובים מאות קורבנות בקרב הבדלנים. כיום מעריכים משקיפים שכוחה של ה-LTTE הולך ונחלש.

ממשלת סרי לנקה הטילה בשבוע שעבר מחדש חרם על מחתרת "הנמרים הטמילים". במסגרת החרם מוגדרת המחתרת כארגון טרור. "המחתרת אינה אפשרת לאזרחים להימלט מאזור המלחמה", אמר דובר משרד ההגנה של סרי לנקה. החרם על הארגון הוסר ב-2002 עם תחילתה של הפסקת אש בת שש שנים שנכשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully