וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המבצע בעזה: העולם מציין את יום השואה

טלי גולדשטין

27.1.2009 / 16:53

יום הזיכרון הבינלאומי מצויין בעולם על רקע הביקורת הקשה שנמתחה על הלחימה בעזה. לבני: "אין להשוות בין השואה למבצע"

יותם רונן

(צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: איילת שולמן)

ברחבי העולם מציינים היום (שלישי) את "יום הזיכרון הבינלאומי לשואה", לזכר קורבנות הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה וקורבנות רצח עם במקומות אחרים בעולם. "יום הזיכרון הבינלאומי לשואה" (HMD) מצוין כל שנה ב-27 בינואר, יום שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ –בירקנאו, בו נהרגו 1.6 מיליון גברים, נשים וטף, בהם 1.2 מיליון יהודים.

שרת החוץ ציפי לבני אירחה שגרירים זרים בטקס לזכר קורבנות השואה. לדבריה, האנטישמיות ב-2009 היא עדיין סכנה אמיתית. "האנטישמיות מרימה את ראשה המכוער היום. אנו רואים אנשים ומנהיגים המכחישים את השואה במטרה להעניק לגיטימות לשואה נוספת בעתיד. יש לעצור תופעה זו", אמרה לבני לנציגים הזרים.

השנה עומד "יום השואה הבינלאומי" בסימן של "לא להיכנע בפני השנאה", הכרה וסיוע בעצירת מעשי אלימות קטנים כגדולים. "ב-'יום הזיכרון הבינלאומי לשואה 2009', אנו מפצירים באנשים לעשות את הבחירה לסייע להפוך את הקהילות בעולם לחזקות ובטוחות יותר", אמר דוקטור סטיבן סמית, יו"ר "קרן יום הזיכרון הבינלאומי לשואה".

אירועי "יום השואה הבינלאומי" נערכים במשך מספר ימים בערים שונות ברחבי העולם. בשדה התעופה "הית'רו" שבלונדון ייערך טקס זיכרון בכנסיית ג'ורג' הקדוש, בו ישתתפו בעלי אמונות שונות.

מטרתו של "יום השואה הבינלאומי" הוא למנוע מהעולם לשכוח את השואה ואת הישנותו של אירוע דומה. בנוסף, הוא נועד להזכיר לאנשים את פשעי הגזענות של מקרי רצח עם אחרים שקרו ברחבי העולם מאז השואה.

"השואה היא שקר"

עם זאת, מספר ארגונים מתחו ביקורת על הקרן בגין התמקדותה, לכאורה, בקורבנות היהודים של הנאצים והתעלמותה מפשעי מלחמה אחרים. המועצה המוסלמית בבריטניה החרימה את הטקס הרשמי שנערך ביום ראשון במדינה, במחאה על מתקפת ישראל בעזה. לפי דיווח ה"גרדיאן", ההחלטה שלא לשלוח נציגים מהארגון, הכולל 500 קבוצות מוסלמיות בריטיות, התקבלה בשבוע שעבר. הארגון המוסלמי מחרים את כל האירועים המציינים את השואה על רקע המלחמה בעזה. לדברי חברים בארגון, "יום הזיכרון ישמש ככלי להשתיק ביקורת נגד ישראל".

גם בשבדיה החליטו לבטל את טקסי היום על רקע מתקפת צה"ל ברצועה. הטיעון הרשמי של המועצה העירונית בעיר לולאה היתה כי האירועים בוטלו מטעמי ביטחון. אך לדברי, דובר הכנסייה, היתה זו המלחמה בעזה.

את ציון השואה בעולם ניצלה, שלא במפתיע, ממשלת אירן כדי לשוב ולומר כי השואה היא "שקר אחד גדול". דובר הממשלה אמר היום כי השואה היא שקר גדול שמטרתו היתה ליצור מקום ב"לב העולם האיסלמי" להתיישבות העם היהודי. מאז בחירתו ב-2005 של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, משך הלה ביקורת בינלאומית בשל תחזיתו שמדינת ישראל סופה לכליה.

בגרמניה, החליטה המועצה המרכזית של יהודים, הארגון היהודי המוביל במדינה, להחרים את טקס הזיכרון בפרלמנט הגרמני מאחר שלטענת ניצולי השואה, הם לא זכו להכרה בעבר. "מתייחסים לניצולים כאילו הם צופים מהצד", אמר מזכ"ל המועצה סטפן ג'יי. קריימר.

נשיא גרמניה הורסט קלר נשא נאום בפני הפרלמנט בו ציין את יום השנה ה-64 לשחרור אושוויץ. גרמניה מציינת את "יום הזיכרון הבינלאומי לשואה" ב-27 בינואר מאז 1996. החרם של הקהילה היהודית על טקס הזיכרון התקבל על רקע אי שביעות רצון מנהיגים יהודים בגרמניה מהמאבק הממלכתי באנטישמיות.

לדברי קריימר, הסכסוך האחרון בין ישראל לפלסטינים הוביל לעלייה באנטישמיות בגרמניה. "במהלך המלחמה בעזה רשמנו עלייה של 40% במספר מכתבי השטנה שקבלה המועצה ל-200-300 בשבוע", אמר.

בנאום לפרלמנט, קרא הנשיא הגרמני לסולידריות גדולה יותר בין הגרמנים ליהודים במדינה. "הבה ונעמוד לצד עמיתנו האזרחים היהודים. מי שתוקף אותם, תוקף את כולנו", אמר. הקהילה היהודית הגרמנית מאוכזבת גם מהחלטת האפיפיור להשיב לתפקידו כומר מכחיש השואה. בתוך כך, גם סלובניה ציינה את "יום השואה הבינלאומי". טקס ממכלתי נערך בבירה לובליאנה, בו נאם נשיא האסיפה הלאומית בלאז קבצ'יץ', שאמר כי זכר השואה חשוב במיוחד בעבור הדור הצעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully