וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים לטיהור שפכים

אייל דץ

27.1.2009 / 0:37

יכול להיות שפתרון יצירתי וחדשני לטיהור שפכים, שפיתחו סטודנטים במכללה האקדמית להנדסה, הוא זה שיציל את הנחלים ואת האדמה בישראל?

הסטודנטים אינה לויצקי ועלי אלמחדי, מהמחלקה להנדסה כימית במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, זכו השבוע במקום הראשון בכנס השנתי של האגודה להנדסה כימית, על עבודתם בפיתוח זרז המשמש לפירוק רעלים הקיימים בשפכים. עבודתם נבחרה למקום הראשון מבין 22 עבודות שהוצגו, והסטודנטים זכו לתעודה ולפרס כספי בשווי 2000 ש'.

כיום קיימים בשפכים חומרים רעילים רבים הפוגעים בסביבה. אמנם ישנה דרך המאפשרת לטפל ברעלים אלו, זאת על ידי פירוקם ו/או הפיכתם לרעילים פחות, אולם הדרך הקיימת מצריכה אנרגיה, משאבים רבים ועלותה יקרה. מטרת העבודה של השניים היתה למצוא דרך שתקל על המשק ותהפוך את התהליך לכזה הדורש פחות השקעה הן מבחינת המשאבים והן מבחינה כלכלית.

הכל עניין של ערכים

החומר שנמצא מתאים לכך הוא נחושת חד-ערכית. לנחושת חד-ערכית חשיבות רבה בהקשרים תעשיתיים וביולוגיים, אך הבעיה העיקרית היא שהמתכת אינה יציבה במקרי חמצון. במסגרת הפרויקט הסטודנטים גילו כי על מנת להפוך את הנחושת ליציבה, יש להוסיף חומר אורגני שייצב אותה. הסטודנטים מצאו ששילוב נחושת דו ערכית, עם חומר אורגני הפך את הנחושת לנחושת חד-ערכית יציבה, כך שתוכל לשמש כזרז לתהליך פירוק הרעלים ולהפיכת החומר לרעיל פחות עד לא רעיל בכלל.

ד"ר דורית תבור, דיקן הנדסה כימית במכללה, ציינה כי "בפרויקט הייחודי של הסטודנטים רואים את השילוב בין פיתוח טכנולוגי ומציאת פיתרונות חדשניים ובין השמירה על הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully