וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: טקס השואה באו"ם ינוצל לניגוח ישראל

פנחס וולף ועידן דורנר

26.1.2009 / 18:36

יום השואה הבינלאומי יצויין מחר ובישראל הביעו חשש שהטקס יהפוך למפגן אנטישמי בשל המבצע בעזה. קטלוניה כבר ביטלה את הטקס

גורמים מדיניים הביעו הערב (שני) חשש שנשיא עצרת האו"ם, מיגל ד'אסקוטו, ינצל את טקס יום השואה הבינלאומי באו"ם כדי להשמיץ את ישראל. לטענתם, ד'אסקוטו "הוא אחת הדמויות ההזויות בנוף האנטי ישראלי". הגורמים אמרו כי ישנו סיכוי גבוה שהטקס יהפוך למפגן אנטישמי נגד ישראל.

בתגובה לדברים, אמרה ראש המחלקה למלחמה באנטישמיות של משרד החוץ, אביבה רז-שכטר בשיחה עם וואלה! חדשות כי היא מקווה "שהאירוע הקדוש, זיכרון השואה, לא יהפוך להתבטאויות פוליטיות. סטייה לעיסוק פוליטי רק יפגע במעמדו של האו"ם כגורם שהביא להחלטה לציין את יום השואה הבינלאומי". לדבריה, "אנחנו עומדים על כך שההשוואות בין השואה ללחימה בעזה לא מתקבלות על הדעת, אבל אנחנו ריאליים ומבינים שפה ושם יש לחצים ציבוריים שלא מאפשרים קיום הטקס", היא אמרה.

"לא בזמן שיש שואה פלסטינית"

בתוך כך, למשרד החוץ התברר בימים האחרונים כי לא כל המדינות מתכוונות לציין את יום השואה. זאת בעקבות הפגנות ולחץ שהתארגנו לאחר מבצע "עופרת יצוקה". בין המדינות ניתן למצוא את סנגל ואת הממשל במחוז הספרדי הבדלני קטלוניה, שם הודיעו השבוע כי הם מבטלים את כל טקסי הזיכרון לשואה שתוכננו למחר זאת בעקבות המבצע בעזה.

לטענת גורמים רשמיים בקטלוניה. "ציון השואה היהודית בשעה שמתרחשת שואה פלסטינית היא צעד לא נכון". הממשל במחוז הספרדי הבדלני קטלוניה, שבירתו ברצלונה נחשב למחוז פרו פלסטיני ונערכו בו מספר הפגנות נגד ישראל במהלך ימי המבצע. גם התקשורת במדינה הרבתה להשוות בין פעולות צה"ל לאלו של הנאצים.

לדברי רז-שכטר, שגריר ישראל בחבל שלח בעקבות האירועים מכתב ביקורת לנשיא, שהדגיש כי ביטול האירוע נובע מסיבות טכניות בלבד, אולם קשה להוציא מההקשר את הלחץ של המפגינים בקטלוניה. לטענת רז שכטר, "זה לא מקובל עלינו ויש דיונים בנושא. הביטול הביא לתגובות קשות ביותר במדריד, עד כדי ביקורת משר החוץ של ספרד מיגל מורטינוס".

"מלחמה על שמה של ישראל"

מנהל הלובי "אירופאים ידידי ישראל", מישל גורארי, אמר בתגובה לביטול הטקס, כי "ישנם גורמים לא מעטים בפוליטיקה האירופאית שמנצלים את סמיכות הזמנים בין סיום מבצע 'עופרת יצוקה' לבין יום השואה הבינלאומי בניסיון לייצר קשר תודעתי בין פעילות צה"ל בעזה לבין הנאצים באירופה. התשובה שלנו למהלכים הללו תהיה הערב בדמות טקס מרשים של נציגי 13 מדינות מהמרכזיות באירופה שישתתפו בטקס זיכרון באושוויץ. הקרבות בעזה ממשיכים בשדה הדיפלומטי והפוליטי, וזו מלחמה יומיומית על שמה של ישראל".

בראש המשלחת לטקס באושוויץ, המורכבת מחברי פרלמנט תומכי ישראל מכל אירופה, עומד הסנטור הרוסי ולדימיר סלוצקר, המקורב לקרמלין ונחשב לאחד המנהיגים היהודיים המרכזיים ברוסיה, וכן נציגים מבלגיה, ספרד, בריטניה, פורטוגל, שבדיה, פולין, בולגריה, מלטה, קרואטיה, לטבייה ופינלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully