וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רבע מהקשישים בישראל מתים מתת תזונה"

נעמה טלמור

25.1.2009 / 19:26

הנתון שהוצג בכנס שעוסק בתזונה בגיל השלישי מתייחס לקשישים שמאושפזים. מומחים מזהירים: "מדובר בבעיה חמורה"

רבע מהקשישים שמתאשפזים בבתי החולים בישראל, מתים מתת תזונה ולא מהמחלה שבגללה אושפזו - כך נמסר הערב (ראשון) בפתיחת כנס שעוסק בתזונה של הגיל השלישי במדינה. עוד עלה במהלך פתיחת הכנס כי באמצעות טיפול תזונתי נכון, ניתן היה להציל כ-15 אחוזים מאותם קשישים שמתים מתת תזונה.

פרופ' איליה מרינוס, מומחה בעל שם עולמי לתת תזונה מהמכון לתזונה אנושית בבריטניה, אמר בכנס כי "המסר הוא שישראל נמצאת בפני בעיה גדולה של תת תזונה. הבעיה העיקרית היא שזה לא מזוהה ולכן לא מטופל. בהתוויית תוכנית כלכלית נבונה ניתן לפתור זאת, אך דבר ראשון יש להכיר בכך שקיימת בעיה כה חמורה. אנחנו מדברים על השמנה, אך גם לתת תזונה יש השפעה עצומה על הכלכלה ושניהם גם יחד דורשים תשומת לב".

ישנם מספר גורמים לתת תזונה וביניהם מצבם הסוציואקונומי של הקשישים בישראל שמתקשים לרכוש מזון ותוספי מזון נחוצים בגלל מצב כלכלי קשה, בעיות תפקודיות וקוגניטיביות, בדידות ודיכאון. כמו כן נגרמת פגיעה כתוצאה מהפרעות עיכול, אי ספיגת מזון והפרעות בלעיסת מזון. כאשר צורכים מזון שאינו מתאים, אז נוצרת תזונה לקויה שמובילה לעיתים לתת תזונה. גם אנשים שמנים סובלים לעיתים מתת תזונה, בעת שחסרים להם מרכיבים עיקריים בגופם.

המדינה מתעלמת מהנתונים

ממחקר שערכה ד"ר דנית שחר, חוקרת לרפואה גריאטרית באוניברסיטת בן גוריון, עולה כי 34 אחוזים מהקשישים שמאושפזים בבתי החולים בישראל סובלים מתת תזונה. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בחוסר ויטמינים ומינרלים החשובים לתפקוד הגוף.

עוד עולה מהמחקר כי קשישים המגיעים לאשפוז ונמצאים בסיכון לתת תזונה, מאושפזים לזמן ממושך יותר, סובלים מסיבוכים רפואיים וכך גם עלות הטיפול גבוהה יותר. לדברי ד"ר שחר, "למרות נתונים חמורים אלו, מעדיפה המדינה להתעלם מהם ומהעובדה שניתן למנוע את בעיית תת התזונה על ידי מספר בדיקות אלמנטריות כגון מעקב, שקילה והערכת תיאבון".

ממחקר שערכה מנהלת האיגוד הישראלי לתזונה, ד"ר עירית חרמש, עולה כי 50 אחוזים מהמאושפזים בכלל בישראל במדינה, נמצאים בתת תזונה וכי חלק ניכר מהקשישים מתים מתת התזונה עצמה. ד"ר חרמש מאשימה כי "אין התייחסות ממסדית" וטוענת כי "הצוות הרפואי אינו מודע לכך. כמו כן אין תקצוב לנושא ואין תהליך אבחון וטיפול".

יוספה כחל, מהמחלקה לתזונה במשרד הבריאות מסרה בתגובה לדברים כי "בכל בתי החולים הסיעודיים ישנה תקינות לדיאטנית ויש עלייה בתקני פיקוח של דיאטניות לבתי החולים הסעודיים. כמו כן פותחו נהלים והוכנסו סטנדרטים חדשים והיד עוד נטויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully