וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרשנים קבעו: מיטשל טוב לישראל

טלי גולדשטין

25.1.2009 / 14:40

ג'ורג' מיטשל, שליח הממשל האמריקאי למזה"ת, לא היה הבחירה המועדפת על ממשלת ישראל, אך לפי פרשנים, הוא בחירה מצוינת

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: רן צימט)

בחירתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בסנאטור לשעבר ג'ורג' מיטשל לתפקיד השליח המיוחד לענייני המזרח התיכון, משקפת את רצינותו של אובמה לגבי השינוי במדיניות האמריקאית באזור, כך לטענת מומחים ופרשנים שונים.

מיטשל - ראשון באובייקטיביות?

במהלך השבועות האחרונים, צצו ועלו מספר שמות אפשריים לתפקיד, בהם דניס רוס ושגריר ארה"ב לשעבר במצרים דניאל קורצר. הבחירה במיטשל, "מסמלת עבורי שאובמה הבין את המסר, שמנהיגי הערבים במזרח התיכון לא יהיה מרוצים אם ימנה את השניים האחרים", אמרה מרינה אוטווויי, מקרן קרנגי לשלום בינלאומי. "הוא נקט בעמדה משמעותית כשמינה את מיטשל", הוסיפה.

מיטשל הוא דיפלומט בעל ניסיון רב בפתרון סכסוכים בינלאומיים ומינויו מתפרש כאיתות מצד אובמה בדבר מחויבותו לטפל מוקדם ככל האפשר בנושא המזרח התיכון. מיטשל ידוע בעיקר בשל ניסיונותיו לכונן שלום בצפון אירלנד, אך יש לו ניסיון גם במזרח התיכון והדו"ח שחיבר ב-2001 שימש כבסיס לתוכנית "מפת הדרכים" של הנשיא בוש – דו"ח שהתקבל בתרעומת מצד הצד הישראלי משום שהוא היה מוטה לטובת הצד הפלסטיני. הלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון תמך במינוי רוס או קורצר, אך אובמה לא נכנע לו, אמרה אוטוויי.

בן של אב אירי ואם לבנונית, מיטשל בן ה-75 ניהל את המשא ומתן לקראת חתימת הסכם "יום שישי הטוב" ב-1998 שסייע בהשכנת שלום בצפון אירלנד. ב-2000 הוא הוביל את המשלחת שמטרתה היתה למצוא דרכים לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בדו"ח "ועדת מיטשל" מ-2001 עלה כי יש להקפיא את כול ההתנחלויות הישראליות ולהסיג את צה"ל מערי הגדה.

"אינני חושבת שמיטשל יפגין עמדות קיצוניות", אמרה אוטוויי. "אך ברור שהישראלים לא מצפים ממנו ליחס כה אוהד וליד חופשית כפי שקיבלו מממשל בוש", הוסיפה. סטיבן וולט, פרופסור מהארוורד, בחר להדגיש את האובייקטיביות של מיטשל. "המדיניות ארוכת השנים של ארה"ב, שדגלה בתמיכה חד צדדית, לא עבדה טוב בעבורנו או בעבור ישראל", כתב וולט בבלוג שלו. "אובמה הבין זאת", הוסיף.

אבו עלא, יו"ר צוות המשא ומתן עם ישראל, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית: "אנו מקבלים בברכה את המינוי של מיטשל. הוא אדם עם ניסיון בסוגיית הישראלית-פלסטינית וההתנחלויות". הוא תאר את הדו"ח של מיטשל כאובייקטיבי.

אובמה הכריז על מינויו של מיטשל בשבוע שעבר במחלקת המדינה. הוא אמר בנאומו, כי "אחת המטרות של הממשל שלי תהיה לפעול באגרסיביות להשגת שלום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים, ובין ישראל לשאר שכנותיה הערביות". אובמה הבהיר כי ישלח את מיטשל למזרח התיכון "מוקדם ככל שניתן", בניסיון לשמור על הפסקת האש שהושגה בין ישראל לחמאס וכדי לקדם הסכם שלום עם הפלסטינים. הוא הוסיף, כי ארה"ב מחוייבת לביטחונה של ישראל. "תמיד נתמוך בזכותה להגן על עצמה", אמר. הוא גם הדגיש את נחישותו לסייע בשמירה על הפסקת האש והקמת מנגנון יעיל למניעת הברחות כדי למנוע מחמאס להתחמש מחדש.

לדברי יגאל פלמור, דובר משרד החוץ, ישראל מברכת על מינוי מיטשל ועל כוונתו של אובמה להתערב באופן ישיר במו"מ לשלום. פלמור נזכר ב"מערכת היחסים הטובה" בין ישראל לארה"ב ששררה ב-2001 ואמר כי הוא משוכנע שזו תמשיך גם עתה. לדברי דיפלומט בכיר ממדינה ערבית, שהעדיף להתראיין בעילום שם, העולם הערבי נלהב מאד ממינוי מיטשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully