וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי הפוליטיקה דחקו את ההסברה

חגי מירום

23.1.2009 / 19:24

כשהתותחים הפסיקו לרעום החל המאבק הפוליטי והזירה ההסברתית נזנחה לחלוטין. ישראל אולי ניצחה בקרב אך הפסידה במלחמת ההסברה

ברגע בו שבו חיילינו מעזה והתייצבו על גבולות המדינה ננצרה האש מעל ראשי הפלסטינים, ננצרה אש ההסברה הישראלית בארצות העולם. אם יש משהו מתחומי המחדל שילמד בעתיד בהקשר למערכה המוצלחת יחסית בעזה, יהיה זה מחדל ההסברה הבינלאומי לאחר המלחמה.

במהלך הלחימה, הייתה התגייסות כוללת של הבולטים במתמודדים במערכת הפוליטית לטובת ההסברה הבינלאומית. אבי דיכטר היטיב לבטא עצמו בערבית מעל מסכי אל ג'זירה, בנימין נתניהו שטף באנגלית רהוטה את מסכי רשתות כל העולם. אביגדור ליברמן התגייס גם הוא להענקת ראיונות בתקשורת דוברת רוסית ואנגלית, ציפי לבני שרת החוץ הסבירה בכל כינוס ועצרת עולמיים את צדקת המערכה הישראלית ואפילו אהוד ברק שהיה קרוב לקווי האויב, נתן ראיונות מאזור הקרבות והם שודרו השכם והערב. גם שרים אחרים כדוגמת יצחק הרצוג וחברי כנסת כדוגמת סילבן שלום סייעו במלאכה בצורה מרשימה ותוך הפגנת אחדות יוצאת דופן בעוצמתה.

לאן נעלמו כל המסבירים?

האש הזו, אש ההסברה והאחדות כבתה ברגע שהתותחים נדמו. דווקא כאשר ניתן אישור לעיתונאי העולם, רובם מלעיזים מהשורה הראשונה, להיכנס לתוך עזה, לצלם את ההרס הכבד שנגרם שם, לראיין את נפגעי המערכה מקרב האוכלוסייה האזרחית, לנבור בתוך ההריסות ולהביא סבל אנושי אל המרקע, דווקא אז, נעלמו המסבירנים שלנו וישראל הופקרה הסברתית באופן מוחלט.

התובנה מהמשפט האומר כי "כאשר התותחים רועמים המוזות שותקות" צריכה להיות שכאשר הם חדלים לרעום על המוזות להשמיע את קולן. תובנה זו אינה קיימת בימים אלה כלל וכלל. כלי התקשורת באנגליה שהם מן הגרועים ביותר בעולם ביחסם לישראל, מאשימים את ראשיה בביצוע פשעי מלחמה. בארצות סקנדינביה אנחנו מושווים למעשי הנאצים, בדרום אמריקה סוקלים אותנו באבנים - לא רק בוונצואלה אלא גם בארגנטינה ובברזיל. ברוסיה באוקראינה ובבלרוס אנחנו מוצגים כקלגסים אכזריים ומשכיחים באמצעותנו את מעשי האלימות והרשע זה לא מכבר בגיאורגיה.

וכאן בישראל? כולם התפנו למערכת הבחירות ולהתחלקות בשלל המוניטין והאחריות "למלחמה המוצלחת" שזה עתה הסתיימה. אכן, נותרו רק שלושה שבועות עד ליום הבחירות בישראל אך העולם אינו עוצר נשימתו בשאלה מי ירכיב כאן את הממשלה. סדר היום העולמי קצת שונה משלנו והדי המערכה בעזה ותוצאות המכה שנתנו שם מחייבי התמודדות והסברה.

איפה את ציפי לבני המופקדת על מדיניות החוץ וההסברה של ישראל? היכן אתה ראש הממשלה העוסק בימים אלה יותר בהסברת אי מנהיגותו של אהוד ברק מאשר בהסברת ישראל? היכן אתם ברק ודיכטר וביבי ? שכחתם שמלחמה, כאשר היא מסתיימת על הקרקע, מחייבת להשלים את "תיק ההכנות והלקחים" בהסתערות על כלי התקשורת העולמיים כדי לסיים גם שם את המלאכה בהקטנת הנזקים?

חגי מירום הינו חבר כנסת ממפלגת העבודה.

  • עוד באותו נושא:
  • חגי מירום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully