וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף? לא טוב

23.1.2009 / 7:36

לקראת הבחירות, תמי ניניו תוהה למה ציפי לבני לא מדברת על הצמחונות שלה, ולמה היא לא היחידה

כשהגעתי לגיל שאפשר להתחיל להצביע בו, ההצבעה שלי הונעה בעיקר משיקולים פוליטיים-מדיניים: שמאלנית הייתי, ושמאלנית עודני. בגיל 18 כבר היתה לי מודעות חברתית כלשהי, כך שמקרב מפלגות השמאל, בחרתי בזו שחרתה על דגלה זכויות אזרח ומיעוטים. אלא שעם הזמן, המצע החברתי הפך להיות חשוב יותר ויותר, וההצבעה שלי הפכה להיות מונעת ממניעים אישיים יותר ומדיניים פחות. הפסקתי להצביע לפי מיקומה של מפלגה בקשת הפוליטית – שמאל, מרכז, ימין – ועברתי להצבעה לפי עמדתן של המפלגות השונות בנושאים שיקרים לליבי כגון זכויות הפרט ואיכות הסביבה.

אין בישראל מפלגה צמחונית, ולמיטב ידיעתי גם מעולם לא היתה כזו. הרעיון למפלגה צמחונית ישראלית הועלה, אבל מפלגה לא יצאה ממנו. אין גם אף מפלגה שצמחונות היא חלק מהמצע שלה. המצע הצמחוני היחיד שהצלחתי למצוא הוא מצע חסה או קינואה, והוא נמצא בתחתית קערות סלט, בדרך כלל.

תמיד יש לנו "מצב בטחוני"

אילו היתה מפלגה צמחונית, הייתי מעדיפה אותה על פני מפלגות אחרות שמקדמות נושאים שיקרים לליבי כגון איכות הסביבה, כי אין לי ספק שמפלגה כזאת תכלול במצע שלה גם את הנושאים האלה. האם אני מאמינה שמפלגה כזו היתה עוברת את אחוז החסימה? לצערי, לא. איכות הסביבה היא נושא שחשוב להרבה מאד אנשים, ועדיין המפלגות ה"ירוקות" לא עוברות את אחוז החסימה, כנראה כי אנשים רבים עדיין מעדיפים לתת את קולם למפלגה בעיקר לפי המצע המדיני שלה – ימין, שמאל, מרכז. סדר העדיפויות הזה מובן בהחלט במדינה שמצבה הביטחוני-מדיני הוא כשלנו.

זו אולי גם הסיבה שלמרות שנושא זכויות בעלי החיים נכלל במצע של מפלגות כגון מרצ, הירוקים ואחרות, הוא אינו זוכה לאותה מידת חשיפה לה זוכים נושאים לא מדיניים אחרים שמפלגות אלה מצדדות בהם. נושא ההגנה על בעלי החיים כמעט אינו מקבל התייחסות בתשדירי הבחירות שלהן, למשל.

מטעמי מצפון

אבל לא רק מפלגות, גם בודדים לא מרבים לקדם את נושא הצמחונות, שהוא חלק בלתי נפרד מזכויות בעלי החיים. ציפי לבני, למשל, היא צמחונית מטעמי מצפון וסייעה בהעברת החוק שאוסר על פיטום אווזים. מעולם לא שמעתי אותה אומרת משהו בנושא. ואם כבר אנחנו מנתצים את הסטריאוטיפ של צמחונים כשמאלנים יפי נפש ועוכרי ישראל, מאיר דגן, ראש המוסד, אף הוא צמחוני. לא שממנו ציפיתי להגיד משהו בנושא הזה (או בכל נושא אחר – הוא ראש המוסד, למען השם).

אפשר להרחיב את היריעה עוד יותר: יש לא מעט צמחונים מפורסמים בישראל, אבל בניגוד למפורסמים שפעילים למען זכויות בעלי חיים, שרבים מהם מקדמים את הנושא מעל כל במה אפשרית (אורנה בנאי, למשל), או לפעילים למען איכות הסביבה, שמשתמשים אף הם בפרסומם כדי לקדם את הנושא, הצמחונים המפורסמים לא עושים נפשות לנושא הצמחונות.

יותר קל לראות חופים מזוהמים מאשר משחטות

אז מדוע? האם זה כי הם לא חוששים להיכנס לוויכוח ציבורי בהתחשב בעמדות העוינות של חלק מאוכלי הבשר כלפי צמחונים שנתפסים כמטיפים לאוכלי בשר? או אולי הסיבה היא שהם לא חושבים שבאפשרותם לקדם את נושא הצמחונות באותה קלות מאחר שהוא לא בר המחשה כמו יום אימוץ של בעלי חיים או עמידה על גדות נהר מזוהם או חוף ים מלוכלך שאותו כולנו רואים? במילים אחרות, כולנו רואים עדויות לזיהום הסביבה, כולנו חשופים לכלבי וחתולי רחוב, אבל רובנו המכריע לא חשוף לאחורי הקלעים של תעשיית הבשר. מראה חוף מזוהם הוא קשה, אבל לא מתקרב לקושי בצפייה בנעשה במשחטות, למשל. והאם באמת כדי לקדם את נושא הצמחונות צריך להראות דברים קשים ולא תמונות חיוביות ופוטוגניות? ואולי הסיבה היא שזה נראה להם משהו אישי שלהם, חלק מחייהם הפרטיים שלא קשור לסיבת פרסומם?

אין לי מושג מה התשובה. אם לכם יש, אתם מוזמנים לשתף את הקוראים ואותי. רק בלי פוליטיקה, בבקשה...

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully