וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המלחמה, הגיע הזמן לעשות שלום

אורי סביר

21.1.2009 / 16:23

אורי סביר מזכיר כי האינטרס הישראלי הוא לנצל את הישגי המבצע בעזה כדי לקדם מו"מ עם המדינות הפרגמטיות באזור

למרות ההפרות של הפסקת האש בעזה, "היום שאחרי" מבצע עופרת יצוקה מתקרב ובא. כשם שישראל התכוננה היטב למערכה מול חמאס, עליה להיערך לתהליכים שיבואו בעקבות מערכה זו.

ראשית, עלינו לשאול מה נשתנה. כאן, ניתן להצביע על כמה נקודות. ראשית, חמאס הוכה ונחלש מאוד. בנוסף, גם הציר הפונדמנטליסטי-קיצוני של אירן, סוריה, חיזבללה וחמאס נחלש, בעקבות העדר בסולידריות מעשית בין מרכיביו.

בתוך כך, הציר הפרגמטי-מתון של מצרים, ירדן, אבו מאזן ובמידה רבה ערב הסעודית הוכיח שיתוף אינטרסים עם ישראל, ולמעשה עמד מנגד לציר הרשע הערבי-מוסלמי. במקרה של מצרים, היא אף סייעה לפתרון סוגיית הברחות הנשק. בגדה המערבית, אבו מאזן והרשות הפלסטינית הגיבו במתינות יחסית ובקושי שילמו מס שפתיים, גם לאור הקורבנות האזרחים הפלסטינים הרבים.

נקודה נוספת היא ההתחזקות בכושר ההרתעה של ישראל בזכות המערכה הצבאית. ספק אם יש מישהו בעתיד הקרוב שירצה לאתגר אותנו צבאית. לבסוף, וללא קשר, עומד להיכנס נשיא אמריקאי חדש עם תפיסה חדשה לגבי המזרח התיכון ומעורבות מיידית בקידום תהליך השלום במזרח התיכון.

דרושה אחידות בנושא השלום

עתה יש להגדיר את יעדיה של ישראל. בראש ובראשונה, ישראל מעוניינת להשתמש בכוח ההרתעה שלה מול הטרור הפונדמנטליסטי האיסלמי כדי לעצב את הביטחון. בנוסף, ישראל מעוניינת לממש את ההבנות שלה עם מצרים, ולנהל מו"מ על
החזרת גלעד שליט ומו"מ עם ארצות הבירת והקהילה הבינלאומית בנושא הברחות הנשק.

ישראל גם מעוניינת לתאם את המדיניות המזרח-תיכונית בנושאי ביטחון (כולל הנושא האירני) ותהליך השלום עם הממשל החדש של אובמה בוושינגטון. לישראל יש עניין לנצל את הקונסטלציה החדשה כדי לקדם את תהליך השלום עם קואליציית המדינות הפרגמטיות במזרח התיכון.

באשר לנקודה האחרונה, לאחר הבחירות ודאי תהיה ממשלת אחדות לאומית, אשר יש לקוות כי תפעל בנושא השלום באותה אחידות שבה פעלה במלחמה. לנוכח הממשל החדש בארצות הברית, התחזקותן של המדינות המתונות והחלשות הכוחות הקיצוניים קיים חלון הזדמנויות נדיר, המחייב מדיניות שלום נועזת.

אל לה לישראל בשום פנים ואופן להתקדם עקב בצד אגודל, משום שהזמן אינו פועל לטובתנו. עלינו לנהל מו"מ להסדר קבע עם הפלסטינים ולהיות מוכנים להעניק לאבו מאזן את הויתורים, שממשלת אולמרט היתה מוכנה אליהם. ויתורים אלו כוללים גבולות קבע על בסיס קווי 67, עם תיקוני גבול למען הקמת גושי ההתנחלויות וחילופי שטחים עם הפלסטינים.

לפי הבנות אלו, ירושלים תהיה בירת ישראל ותכלול את השכונות היהודיות והמקומות הקדושים ליהדות. אל-קודס תהיה בירת פלסטין ותכלול את השכונות הפלסטיניות והמקומות המקודשים לאיסלם ולנצרות, כולל שני המסגדים. הקרקע מתחת להר הבית תהיה במשטר מיוחד כפי שהציע הנשיא קלינטון.

נוסף על כך, ישראל לא תסכים לזכות השיבה. במקום זאת, מדינת פלסטין החדשה תהווה בית לאומי לפלסטינים. למספר סמלי של פלסטינים יתאפשר, אולי, להיקלט בישראל למען איחוד משפחות ולפי החוק הישראלי.

המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת מלבד כוח שיטור אחד למען שמירה על הסדר הציבורי ושיתוף פעולה עם ישראל כנגד הטרור. במדינה הפלסטינית לא יורשה קיומם של מיליציות חמושות או של ארגוני טרור. ישראל תכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בן שתי המדינות, ויתקיים שיתוף פעולה בכל הנושאים הכלכלים והחברתיים, תוך התחשבות בצרכי המים של כל צד.

עומק הנסיגה כעומק השלום

באשר לסוריה, יש לערב את ארה"ב (יש להניח כי אובמה יסכים לכך), כדי לברר אם יש פרטנר רציני בצד השני. אם כן, יש להיכנס למו"מ משולש ישראל – ארה"ב – סוריה, כאשר יש לחזור לנוסחת רבין וברק, שנמסרה לאמריקאים ולפיה "עומק הנסיגה כעומק השלום והביטחון".

כדי למנוע כל אפשרות של מתקפת פתע מצד סוריה, על ישראל להסכים לנסיגה מלאה מהגולן, אם כי הגבול לא יהיה הקו של הארבעה ביוני 67. כדי לא לתת לסורים גישה לכנרת, נצטרך לנהל מו"מ יצירתי לגבי נושא זה. בנוגע ליחסים בין שתי המדינות תהיה נורמליזציה מלאה בכל תחומי החיים כולל יחסים דיפלומטיים, קונסולריים, תיירותיים, תרבותיים וכלכליים (כולל מים).

מעבר לערוצים הפלסטינים והסורים, ישראל צריכה לחשוב גם במונחים אזוריים. על ישראל לבסס זאת על ועידת מדריד, ועל היוזמה הסעודית הדוגלת בנורמליזציה אזורית. ישראל חייבת להתעקש על יחסים דיפלומטיים עם מדינות ערב, כולל יחסי מסחר ושיתוף פעולה כלכלי.

הראינו תעוזה במלחמה עתה עלינו לגלות תעוזה בשלום. זה לא פחות חשוב לביטחון ישראל ואולי אףיותר. על כך יש לתת את הדעת בשלב זה, ולא לדחות את הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully