וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אומר העולם על השבעת אובמה?

טלי גולדשטין

21.1.2009 / 16:45

זה סופי: ברק אובמה הצליח להקסים שוב את אזרחי העולם אמש בנאום ההשבעה שלו. אך מהו פסק דין התקשורת בנושא?

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

עיתוני העולם הגיבו בהתלהבות על השבעתו של ברק אובמה לתפקיד נשיא ארצות הברית:

"ב-20 דקות בלבד, הוא סיכם שמונה שנים של ההבטחות כוזבות ומדיניות כושלת והבטיח במקום זאת להשיב לאמריקה את האידיאלים היקרים לה ביותר. הנאום לא היה תכניתי או כתוב בשפה גבוהה, כמו נאומיהם של פרנקלין רוזוולט או ג'ון קנדי. אך הוא לא הותיר ספק לגבי כיצד רואה אובמה את בעיות האומה וכיצד הוא מתכוון לפתור אותן. בשונה מבוש, הוא פירט את ההקרבות ההכרחיות שהוא ידרוש מכל האמריקאים להקריב. הוא מילא אותנו בתקווה שבעזרתו, אומה זו, הנמצאת במצוקה, תצליח להתאחד ולרפא את עצמה" (ה"ניו יורק טיימס", ארה"ב).

"בעבור האמריקאים, זה היה יום של שמחה. עם נשיאם השחור הראשון הם לקחו צעד ענק בדרך הארוכה להתגבר על כתם העבדות והאפליה. זה היה רגע של תקווה. אובמה ניסה לשלב הכרה מפוכחת לגבי הסכנות מולן עומדת האומה – המלחמות, המיתון, החוב התופח והירידה באמון – עם הבטחה בלתי מעורערת שהעם יתגבר. 'אתגרי האומה הם רציניים ורבים', אמר. 'הבעיות לא יפתרו בקלות או במהירות. אך דעי זאת, אמריקה – הם יפתרו' " (ה"וושינגטון פוסט", ארה"ב).

"בדומה לממשל החדש שלו, גם מנאום ההשבעה של אובמה היו ציפיות גבוהות. הוא בדיוק לא עמד בהן. אובמה גייס את האזרחים המאמינים והלא מאמינים למאבק ב 'פחד המציק' מפני קריסת אמריקה על ידי שינוי המדינה לכבוד האבות המייסדים. אלו ממשפטי אובמה שיצטרפו לאלו שנשאו רוזוולט וקנדי על גבי דפי ההיסטוריה, נותר רק להמתין ולראות. אמריקה גם לא תצליח להסכים לגבי איזה רעיון בודד מניע את מנהיגה החדש, מאחר שהוא מונע על ידי רעיונות רבים. עם זאת, היה זה נאום עוצמתי, שנאמר ברגע מסוים בהיסטוריה האמריקאית כשכל מילה מלאה במשמעות וכל מילה אכן היתה" (ה"טיימס" הלונדוני).

אירופה

"הנוכחות שלו בבית הלבן לבדה תצליח להרים את אמריקה. היא רחוקה אלפי מילין מהפטריוטיזם הצר והבורות של הצוות הקודם. מסע הבחירות של אובמה הציג אדם בעל הגיון, יכולת הקשבה, ספקנות, זהירות ופתיחות לאחרים. הוא לא ג'ורג' בוש, שהסתיר את חוסר הביטחון שלו מאחורי מסיכה של ודאות בשחור ובלבן. בקצרה, הוא התחיל טוב" ("לה מונד", צרפת).

"זוהי עובדה שברק אובמה אינו מכיר את אירופה. נכון גם שיש לו סדר עדיפויות: אירן, אפגניסטן, המזרח התיכון. אך האם הוא יתעלם מהיחסים הטרנסאטלנטיים? הלקח שנלמד משמונה השנים האחרונות מרמז שהוא לא יתעלם. אמריקה אינה יכולה לפעול לבדה או לטעון שהיא פועלת לבדה. אם הדיפלומטיה שבה לוושינגטון, זה בשביל לחזק את היחסים בין בעלות ברית ומעבר לכך. במלחמה נגד ההתחממות הגלובלית, דמיינו לעצמכם איזה כוח עצום יהיה השילוב בין אירופה לארה"ב תחת כהונת אובמה" ("לה פיגרו", צרפת).

"פרשנים רבים כתבו שהשינוי במנהיגות ארה"ב יפתח הזדמנויות חדשות ליחסים בין רוסיה לאמריקה. קשה להתווכח עם טענה זו בגלל הסיבה הפשוטה שהיחסים ההדדיים לא יכולים להידרדר עוד יותר. אם תישכך קמעה המתיחות בין שתי המדינות, זה לא יהיה בגלל שוושינגטון הציבה לה ליעד לעשות זאת, אלא בגלל שהיא רואה שרוסיה פועלת באקטיביות ולמנסה לסייע בפתירת בעיות החשובות לוושינגטון" ("מוסקוו טיימס", רוסיה).

אסיה

"העולם אולי אינו מסכים עם האמריקאים ועם אמריקה כל הזמן ובנוגע לסוגיות שונות, אך בשום מדינה אחרת לא רואים מנצח אחד מקבל את זרי הדפנה שלו בכזו נדיבות ורוחב לב והמובסים חומדים את לקח התבוסה בכזו אצילות. אנו בהודו מתגאים בעצמנו על כך שאנו הדמוקרטיה הגדולה בעולם: אך כאן המנצח מתהולל והמובסים נרגנים. החגיגות לרוב מוכתמות במרירות. מדוע איננו יכולים אף פעם לראות אצילות וחסד במדינה הזו?" ("אז'יאן אייג', הודו).

"בעבור הקוריאנים, סוגיית הגרעין הצפון קוריאני והסכם הסחר החופשי בין ארה"ב לדרום קוריאה הן הסוגיות החשובות ביותר. ארה"C צריכה לנסות לפתור את סוגיית הגרעין הצפון קוריאני באמצעות שיתוף פעולה הדוק עם דרום קוריאה ובאותו זמן לאמץ עמדה דיפלומטית קשוחה. טבעי הדבר שאובמה שם לו בראש סדר העדיפויות את האינטרסים של ארה"ב. לפיכך, בוודאי נתאכזב לעיתים. עם זאת, ברור שארה"ב אינה יכולה לעשות הכל לבדה. אובמה צריך לחפש אחר דרכים בעבור אמריקה והעולם לשגשג ולחיות בשלום. אנו מקווים שנשיאות אובמה תהיה מוצלחת" ("ג'נג אנג דיילי", דרום קוריאה).

"ברק אובמה העניק נאום ממדרגה ראשונה ביום שלישי והוא ישפיע מאד על שיפור התדמית הפגועה של ארה"ב ברחבי העולם. עם זאת, אפשר ואובמה חתר תחת היוזמות החדשות שהוא מקדם בעבור אזור המזרח התיכון על ידי כך שהזניח את תורתו של ישו, הטוענת שיש לשמר יין חדש בבקבוקים חדשים. יין חדש זה, או הרוח החדשה של מדיניות אובמה לצמצם את המתיחות ברחבי העולם ניתנה למשמר לצוות ביטחון לאומי שמרני ומיושן להפליא. במיוחד ביחס למזרח התיכון" ("מידל איסט טיימס").

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully