וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נכנס לבית הלבן: "נביס את הטרור"

עידן דורנר וטלי גולדשטין

21.1.2009 / 7:19

הנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב הושבע לעיני מיליוני צופים נלהבים והבטיח: "נתמודד עם האיומים החדשים. נילחם לפירוק הגרעין"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: איילת שולמן)

ברק אובמה הושבע אמש (שלישי) לנשיא ה-44 של ארה"ב בטקס שנערך על מדרגות גבעת הקפיטול בוושינגטון, לעיני מיליוני צופים שהגיעו לחזות ברגע ההיסטורי למרות הקור המקפיא, ומיליארדים נוספים ברחבי העולם שצפו בטקס בטלוויזיה. לראשונה בתולדות ארה"ב עומד בראשה נשיא שחור.

אובמה אמר בנאומו: "אני עומד כאן היום ומרגיש ענווה לנוכח המשימה שלפנינו, אסיר תודה על האמון שנתתם בי, מודע לקורבנות שהקריבו אבותינו. אני מודה לנשיא בוש על שירותו למדינה. כמו כן, על הנדיבות ושיתוף הפעולה שהפגין בתקופת המעבר. 44 אמריקאים הושבעו לנשיאות. מילים אלו נאמרו בזמנים של שגושגו ושלום. אולם פעמים רבות שבועה זו נלקחה בימים סוערים".

אובמה התייחס בתחילת נאומו למשבר הכלכלי: "אנו בעיצומו של משבר – כולם יודעים שהאומה שלנו במלחמה נגד רשת רחבה של שנאה ואלימות. הכלכלה חלשה כתוצאה מחוסר אחריות של כמה מקבלי החלטות, מהכישלון הכללי שלנו לקבל החלטות קשות. בתים עוקלו, ביטוח הבריאות שלנו ירד, דפוסי האנרגיה מחזקים את אויבינו ומסכנים את כדור הארץ".

"המסע שלנו הוא לא של הסתפקות במועט. הוא אינו לרכי הלב, למעדיפי התענוגות על עבודה. הוא של לוקחי הסיכון, העושים, הפועלים, היוזמים, אנשים אנונמיים שנשאו אותנו לעבר שגשוג וחופש. זה המסע אותו אנו ממשיכים היום. אנחנו האומה המשגשגת ביותר על פני האדמה. המוחות שלנו הם בין החכמים ביותר, הסחורות שלנו נחוצות. החל מהיום עלינו להתנער מהאבק ולהתחיל מחדש את בנייתה של אמריקה".

"אלו המנהלים את כספי הציבור יישאו באחריות ויידרשו לנהל את הכסף באחריות רבה יותר, כי רק כך נשיב את אמון הציבור. כוח השוק ליצור חופש ועושר הוא חסר גבולות. אך הוא יכול לצאת משליטה. מדינה אינה יכולה לשגשג אם רק בודדים מרוויחים".

"נביס את הטרור"

לאחר מכן התייחס למצב הביטחוני: "אנו דוחים את ההבדלה בין הביטחון לאידיאלים. האבות המייסדים יצרו את האמונה שאיפשרה את השלום לדורות. לא נוותר על עקרונות אלו. לכל הממשלות הצופות והעמים הצופים, כל אישה או ילד המבקשים חופש וכבוד – אנו מוכנים להנהיג פעם נוספת".

"זכרו שהדורות הקודמים התמודדו עם קומוניזם ופשיזם, לא רק עם טילים וטנקים. הם הבינו שכוח לבד לא יגן עלינו. הכוח עולה מיישום נכון, צדק המטרה, יכולות של ענווה וריסון. אנו, שומרי המסורת הזו, מונחים על ידי עקרונות אלו, נתמודד עם האיומים החדשים. נביא לשלום באפגניסטן עם אויבים לשעבר ובעלות ברית. נילחם לפירוק הגרעין. לא נתנצל על דרך חיינו.

"אלו המנסים להשליט טרור – הרוח שלנו לא תישבר ואנו נביס אתכם. מנהיגי העולם - דעו שעמכם ישפטו אתכם על פי מה שאתם יכולים לבנות ולא להרוס. אנו נושיט יד אם אתם מוכנים להרפות את האגרוף".

ג'ון ג'י רוברטס ג'וניור, נשיא ביהמ"ש העליון, השביע את אובמה ואילו סגן נשיא בית המשפט העליון ג'ון פול סטיבנס, השביע את סגן הנשיא ג'ו ביידן. את הטקס הנחתה הסנאטורית מקליפורניה דיאן פיינסטין, יו"ר ועדת הקונגרס המשותפת האחראית על טקסי ההשבעה.

אובמה נשבע בנוסח ההשבעה הקבוע: "אני נשבע בזאת שאמלא את תפקיד נשיא ארצות הברית בנאמנות ואעשה כמיטב יכולתי לשמור, להגן ולשמור על החוקה האמריקאית". אובמה נשבע על ספר התנ"ך עליו הושבע אברהם לינקולן בשנת 1861 על מדרגות המבנה, שנבנה בין היתר על ידי עבדים שחורים. בטקס נכחו כל גדולי האומה האמריקאית, בהם הנשיאים לשעבר ג'ימי קרטר, ג'ורג' בוש האב, ביל קלינטון, הנשיא היוצא ג'ורג' וו. בוש ובעלי המשרות הבכירות בארה"ב. באירוע הופיעו הזמרת אריתה פרנקלין, הכנר יצחק פרלמן והצ'לן יו-יו מה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully