וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החגיגות, מתחילה העבודה השחורה

טלי גולדשטין

20.1.2009 / 13:55

אובמה ייכנס הערב לבית הלבן עם מספר סוגיות חשובות על סדר היום: המשבר הכלכלי, הלחימה בעירק והרפורמה הירוקה. מפשילים שרוולים

ברק אובמה ייכנס הערב (שלישי) לתפקידו כנשיא ארצות הברית, כשעל השולחן מונחות מספר סוגיות בוערות, שיש לתת עליהן את הדעת במהירות האפשרית. אילו סוגיות יעמדו בראש סדר העדיפויות ואילו ייאלצו להמתין קצת עד יעבור זעם?

חבילת התמריצים הכלכלית:

אובמה נכנס לתפקיד עם 11 מיליון מובטלים. העדיפות הראשונה במעלה שלו היא יצירת משרות. על מנת להחיות את הכלכלה האמריקאית, השקועה באחד המשברים החמורים ביותר שידעה אי פעם, אובמה יזם את חבילת התמריצים בשווי 800 מיליארד דולר. הוא רוצה להוציא לפועל את ההשקעה הגדולה ביותר בתשתיות המדינה מאז הורה הנשיא אייזנהואר על בניית מערכת הכבישים הבינעירוניים המהירים בשנות ה-50. אובמה הציע תוכנית לבניית כבישים וגשרים ברחבי המדינה, שיפוץ מחדש של בניינים ציבוריים ובתי ספר, הפיכתם לירוקים יותר ולשפר את תשתיות החשמל. על ידי ההשקעה בפרוייקטים שכבר יצאו לדרך, אובמה מקווה להזרים במהירות מזומן למערכת, ליצור משרות ולהגדיל את הוצאות הצרכנים.

הצעות אחרות כוללות הענקת הטבות מס לבעלי עסק כדי לעודד יצירת משרות חדשות, קיצוץ מס בסך 95% בעבור הפועלים האמריקאים והרחבה של מענקי האבטלה. הבעיה ארוכת הטווח הגדולה ביותר של ממשל אובמה היא הגירעון התקציבי הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב – אחת מירושותיו של הנשיא בוש. לפי הערכות, הגירעון עומד על 1.2 טריליון דולר אך יש הטוענים כי זוהי הערכה שמרנית מדי וכי הגירעון עשוי להסתכם במעל לשני טריליון דולר.

רפורמות במערכת הבריאות:

בטווח הארוך, הממשלה מתמודדת עם עלויות גבוהות בשל תשלומי פנסיה וביטוחי בריאות בעוד דור ה"בייבי בום" הגיע לגיל הפרישה. אובמה התחייב לקצץ את עלויות ביטוח הבריאות והציע תוכנית ציבורית לאלו שאינם יכולים להרשות לעצמם ביטוח. טום דאשל, שר הבריאות הנכנס, הבהיר כי כל רפורמה במגזר הבריאות מטרתה תהיה לרסן ולפקח על העלויות של הממשלה.

בסנאט, יעמוד אובמה בפני מאבק קשה להעביר את תוכניתו מול חברות הביטוח, יצרניות התרופות, הרופאים וסנאטורים רפובליקנים, אך נראה כי הרוח נושבת בכיוונו.

רפורמה ירוקה:

אובמה התחייב לדאוג לכך ש-10% מהחשמל בו משתמשים משקי הבית יגיע עד 2012 ממקורות של אנרגיה חלופית ו-25% עד 2025. הוא קורא לקיצוץ של 80% בפליטות גזי החממה עד 2050. אובמה הציע להשקיע 150 מיליארד דולר בפיתוח דלקים חלופיים במהלך השנים הבאות. בנוסף, ב-2009 הוא יעבוד על תוכנית של "סחר בפליטות", שמטרתה להביא לקיצוץ הפליטות.

במסגרת תוכנית זו, חברות יסחרו במכסות לפליטות שהוקצבו להן – אם חברה כלשהי לא עמדה במכסה והיקף פליטות גזי החממה שלה היה גבוה מהמותר, היא תוכל לרכוש מחברה אחרת, שהיקף הפליטות שלה היה נמוך מהמותר, לרכוש אישורים – מעין בורסה של פליטות.

גם תוכנית זו צפויה להיתקל בהתנגדות חריפה מצד הקונגרס. עם זאת, עם רוב דמוקרטי בסנאט ובבית הנבחרים, הסיכויים נוטים לטובת אובמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

עירק ואפגניסטן:

אובמה מציע לצמצם את הכוחות האמריקאים בעירק בקצב של חטיבה עד שתי חטיבות בחודש. משמעות הדבר: נסיגה מלאה עד קיץ 2010. מהלך זה יאפשר לאובמה להגשים את התחייבותו להגדיל את מספר הכוחות באפגניסטן. לדברי בכירים בצבא האמריקאי, כ-20 אלף חיילים נוספים יישלחו לאפגניסטן עד קיץ 2009, כמות הגדולה פי 2 מהכוח המוצב במדינה היום.

התנגדותו של אובמה למלחמה בעירק היא אחת מהסיבות העיקריות לעלייתו לגדולה. למרות שצוות הוועדה לביטחון לאומי שלו כוללת בעיקרה אנשים שתמכו במלחמה ושר ההגנה המכהן רוברט גייטס – שתמך במלחמה - ימשיך לכהן בתפקידו, אובמה הבהיר כי נסיגת הכוחות מעירק היא משהו שהוא לא מוכן לוותר עליו.

סגירת גואנטנמו:

סגירת מתקן הענישה גואנטנמו בקובה והפסקת שיטות העינויים המיושמות שם נגד העצורים עומדים גבוה בסדר העדיפויות באג'נדה הביטחונית של אובמה. אובמה יורה לסגור את כלא גואנטנמו ככל הנראה כבר במהלך השבוע הראשון לכהונתו. עם זאת, למרות הצו המנהלי, מתקן הענישה לא ייסגר עד שלא ימצא פתרון לשיכון העצורים, דבר שעלול להימשך שנתיים.

במחנה גואנטנמו מוחזקים כ-225 בני לאומים שונים, שנעצרו באפגניסטן ומדינות נוספות בחשד שהם עוסקים בפעילות טרור או קשורים לארגון אל קאעדה. העצורים נחשבים ל"לוחמים זרים" אך אינם מוגדרים כשבויי מלחמה, ולכן השלטונות האמריקאיים שוללים מהם זכויות יסוד המובטחות באמנת ז'נבה. כך, למשל, לא מוגש נגדם כתב אישום והם אינם מקבלים ייצוג משפטי או ביקורי משפחות.

אובמה יצטרך להחליט האם להמשיך במדיניות הידועה לשמצה של משפטים צבאיים, לנסות ולשפוט את העצורים בבתי משפט פליליים, לשחררם או לחשוב על אלטרנטיבה אחרת.

בעולם:

לפי סקרים, בניגוד לקודמו, אובמה פופולרי מאד במדינות רבות – והוא צפוי לנצל זאת. הוא התחייב לשאת נאום חשוב בפני העולם המוסלמי בתחילת 2009 – במצרים או אינדונזיה (המדינה בה מתגוררת האוכלוסייה המוסלמית הגדולה בעולם).

אם יצליח אובמה לשפר את מעמדה ותדמיתה של אמריקה בעולם, יהיה לו קל יותר לבקש יותר מבעלות בריתו – לשכנע את החברות בנאט"ו לשלוח יותר כוחות לאפגניסטן או לבקש מישראל להתפשר בנושא תהליך השלום במזרח התיכון. אובמה הבטיח לשים את תהליך השלום בראש סדר עדיפויותיו החל מהיום הראשון בתפקיד. אהדה בינלאומית עשויה לשמש לו לעזר רב היכן שרבים מקודמיו נכשלו.

על האש:

במקרה של ביל קלינטון, הניסיון לבטל את האיסור על שירותם של הומואים בצבא החליש את יכולתו להעביר רפורמה במגזר הבריאות. ככל הנראה, אובמה יפגין זהירות בנוגע לחוקים הפדרליים המאפשרים איחוד אזרחי של זוגות חד-מיניים ובנוגע להחלפת הפשרה אליה הגיע קלינטון בסוגיית ההומואים המשרתים בצבא - הידועה בכינוי "אל תשאל, אל תספר".

סוגיה נוספת היא הרפורמה במדיניות ההגירה. אובמה רוצה למצוא דרך לאזרח מהגרים בלתי חוקיים הנמצאים כבר בשטח ארה"ב ובמקביל לתגבר את הביטחון לאורך הגבולות – סוגיה בה נכשל קודמו הנשיא בוש. אם אובמה יצליח להעביר כמה חקיקות מוקדם בתהלך הכהונה, אולי הוא יוכל לטפל בנושאים ה"פחות חשובים" מהר מכפי שציפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully