וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא בתרומות מח העצם לדן נבו ועמית קדוש

נעמה טלמור

21.1.2009 / 15:04

35 אלף דגימות נאספו עד כה עבור שני הילדים החולים בסרטן הדם. "אנשים עמדו שעתיים בתור כדי לתרום דם וכסף"

מערכת וואלה!

(צילום: איתי חסיד, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

תרומות שיא נרשמו היום (רביעי) במבצע לאיסוף דגימות מח עצם לדן דן נבו בן השלוש ועמית קדוש בת השש, שני ילדים שחלו בסרטן הדם. בתום ארבע שעות בלבד מאז החל המבצע לאיסוף תרומות מח עצם של "עזר מציון", נאספו 35 אלף דגימות.

"זהו המבצע הגדול ביותר שנערך אי פעם בישראל", הדגישו המארגנים, "בעבר נאספו במהלך יום שלם רק 30 אלף". בעזר מציון מבקשים מהציבור הרחב לסייע בתרומות כספיות וכן להתאזר בסבלנות בתחנות ההתרמה הפרוסות.

השתלת מח עצם הינה אחת הדרכים המרכזיות להצלת חייהם של הזקוקים לכך. רבים בציבור נמנעים מלהיכנס למאגר, וזאת בשל חשיבה מוטעית כי לאחר שנמצאו מתאימים עליהם לעבור מסכת של טיפולים כואבים וחודרניים. ד"ר ברכה זיסר, מנהלת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם, ואהרל'ה סיני מנהל מבצע ההתרמה מפריכים את הסטיגמות ומסבירה לקוראי וואלה! חדשות כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול.

"אנחנו מצויים בהערכות שיא לקראת מחר", אומר סיני, "מבצע ההתרמה הקרוב צפוי להיות אחד מהגדולים שהיו לנו בארגון, ההתרמה תיערך בין שעות 10:00-20:00. לצורך המבצע גייסה העמותה אלפי מתנדבים שיפעלו בעשרות נקודות התרמה בכל רחבי הארץ. ההיענות של הציבור היא פשוט מדהימה וכולנו מקווים כי ימצא תורם מח עצם מתאים לעמית קדוש בת ה-6 ולדן-דן נבו בן ה-3". תחת הכותרת "תחשוב שזה הילד שלך", יכלול המבצע איסוף דגימות דם ותרומות כספיות לצורך מימון הבדיקות.

המאגר הלאומי של מח העצם הוקם בשנת 1998 על ידי עמותת "עזר מציון", הוא משמש כיום כמאגר המרכזי בישראל וכן משמש יהודים מכל העולם," ממשיך סיני, "עד היום הצטרפו למאגר 401,430 תורמי מח עצם פוטנציאליים הנותנים מענה לקרוב ל-50% מכלל החולים, אך זה לא מספיק עלינו לפעול במרץ להגדיל את המאגר לאין שיעור".

בארגון "עזר מציון" מדגישים כי כל מבחנה שתיאסף, תיבדק ותוכנס למאגר. הארגון מבקש את עזרת הציבור במימון המבצע לאור העובדה כי עלות בדיקת כל מבחנה הינה 180 ¤. לתרומת 10 ¤ שלחו את המספר 10 למספר 2747 או התקשרו 1800-236-236

החולים חיים על זמן שאול

"גילו של תורם פוטנציאלי צריך לנוע בין 18 ל-50 שנים, ומצבו הבריאותי חייב להיות תקין", מספרת ד"ר זיסר, "תהליך ההצטרפות למאגר אינו כרוך בתשלום מצד התורם, והוא כולל מילוי טופס המעיד על רצון להצטרף למאגר ובדיקת דם פשוטה. כמות קטנה של דם (5CC) נלקחת מווריד בזרועו של התורם הפוטנציאלי. דגימת דם זו נשלחת לבדיקת סיווג רקמות (חלבוני HLA) ותוצאותיה מצורפות למאגר. עלות בדיקת סיווג רקמות התחלתית זו הינה 180 שקלים, והיא ממומנת על ידי "עזר מציון" כמו גם תורמים פרטיים".

"כיום משתמשים בהליך של השתלת מח-עצמות למגוון רחב של מחלות ובעיקר לאלו החולים בסרטני הדם למיניהם , סרטן הלימפה לסוגיו, מיאלומה נפוצה ועוד ועוד. כיום רשומים במאגר ברשימת ההמתנה עשרות רבות של ילדים ובוגרים הזקוקים להשתלת מח-עצם בדחיפות ואין להם תורם מתאים. חשוב לציין שחולים אלו חיים על זמן שאול ", מסבירה ד"ר זיסר.

אחת ולתמיד, זה לא כואב

עמית בת ה-6 כבר מבינה שיש לה לוקמיה (סרטן הדם), דן-דן בן ה-3 קצת פחות. "אני רוצה להיות וטרינרית", סיפרה עמית, "בלי התורם אני לא יכולה להבריא ואין לנו יותר זמן לחכות, אני צריכה את זה ממש עכשיו". בין טיפול לטיפול ממשיך דן-דן לשאול את הוריו "מתי כבר אבריא".

"מדובר בבדיקת דם פשוטה הדומה מאוד לבדיקות דם שגרתיות המתבצעות בקופות החולים", מדגישה זיסר, "אין צורך לנוח לאחר מתן הדגימה וניתן להמשיך בשגרת היום. בנוסף, חשוב לציין, כי מפגש בין תורם מח-עצמות והחולה לו ניתנה התרומה אפשרי, במידה ושני הצדדים מעוניינים, ומתבצע באמצעות מתאמת ההשתלות של מאגר מח-העצמות לאחר שנה".

משנמצא התורם המתאים, מתחילים בתהליך פשוט של ימים בודדים. "במידה ונמצאת התאמה מוזמן התורם לשיחה עם צוות המאגר, לבדיקות נוספות כדי לוודא שאכן בריאותו תקינה ומפגש עם הרופא, ולאחר שהוא מביע את הסכמתו להיות תורם נקבע תאריך התרומה. ארבעה ימים לפני המועד הנבחר, מקבל התורם במשך ארבעה ימים זריקות המעודדות את ייצור תאי האב במח העצם בכמות מוגברת, ו"זריקתם" לזרם הדם ההיקפי (שזורם בגוף). זריקות אלו נקראות נויפוגן (GCSF) והן עלולות לגרום לתורם להרגשה של "שפעת" קלה, כלומר : ייתכנו כאבי עצמות קלים כדוגמת כאבי גב, או כאבים בעצמות הארוכות של הגפיים, הנעלמים בקלות על ידי לקיחת כדור אקמול.

ביום החמישי, מגיע התורם למרכז רפואי (בו פגש קודם לכן את הרופא), לצורך ביצוע האיסוף. המשך תהליך התרומה פשוט ודומה לתרומת דם רגילה: באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע שואבים דם מהתורם. הדם עובר דרך מכונה מיוחדת שמפרידה ממנו את התאים צעירים ש"נזרקו" ממח-העצמות הודות לזריקות שקיבל. תאים אלו נאספים בשקית פלסטיק קטנה (300 סמ"ק) וכל יתר הדם חוזר אל התורם באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע השנייה. זאת, ללא הרדמה, ללא כאב וללא כל תופעות לוואי. תהליך התרומה עשוי להתבצע ביום אחד למשך 5-6 שעות, או ביומיים. משך האיסוף תלוי בגיל ומשקל החולה כמו גם במשקל התורם. כאמור, הפעולה עצמה, אינה מכאיבה, אבל מצריכה ישיבה (או שכיבה) במקום אחד. כמובן שניתן לאכול או לקרוא או לצפות בטלוויזיה במהלך האיסוף.

התורם, למעשה, לא מאבד דם כלל ואילו התאים הצעירים שהופרדו מזרם דמו מתרבים מעצמם במהירות, תוך יממה אחת. אותם תאים שנלקחו מהתורם, מועברים לדמו של החולה, עוד באותו יום במהירות, באמצעות עירוי, ובהגיעם אל מח העצמות הם מתחילים לייצר תאי דם בריאים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully