וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום ההשבעה של אובמה נולד ב"סטארבקס"

טלי גולדשטין

20.1.2009 / 11:55

ברק אובמה ידוע ביכולת הרטורית המרשימה שלו. עם זאת, בחיבור נאומו לטקס ההשבעה, הוא נעזר בילד פלא בן 27

(צילום: רויטרס. קריינות: אילן שניג)

היום (שלישי) יישא ברק אובמה, הנשיא ה-44 של ארצות הברית, את אחד מנאומי ההשבעה ההיסטוריים ביותר בתקופה המודרנית. הנאום, שאורכו 17 דקות בלבד, יהיה קצר לעומת נאומי רבים מקודמיו שעמדו באותו מעמד. כפוליטיקאי שעלה לגדולה בעיקר בהתבסס על יכולתו כנואם, אובמה מכיר היטב את אמנות הרטוריקה. נאומיו ברגעים מכוננים קודמים במהלך מסע הבחירות שלו ובערב הניצחון זכו להלל והושוו לנאומים גדולים אחרים שנשאו מנהיגי עבר, כגון ג'ון פ. קנדי ומרטין לותר קינג. אך הנאום הערב צפוי להתעלות על כל השאר.

אובמה הציב רף גבוה במיוחד כשהודה שהשתמש בנאום ההשבעה של אברהם לינקולן כהשראה שלו. בנוסף, הוא מתחיל את כהונתו עם משבר כלכלי חמור ושתי מלחמות. אובמה יודע היטב כי עליו להתחיל את הנשיאות בהילוך גבוה בעזרת רטוריקה שתרגש, תרומם ותדרבן את העם האמריקאי.

הטון של הנאום עשוי להיות הגורם הקובע בנוגע לדרך בה יגיב העם האמריקאי למאה הימים הראשונים של כהונת אובמה. עוזריו של הנשיא הנבחר לא חששו להגיד כי התמה העיקרית בנאום תהיה חידוש תחושת האחריות – הן מבחינת הממשל בוושינגטון והן מבחינת האנשים הפשוטים. אובמה יקרא ל"אימוץ תרבות של אחריות" שתידרש מהעם והמנהיגים האמורים לשמש כדוגמה.

"קורא המחשבות" של אובמה

אובמה העדיף לחבר את נאומו בעצמו, אך נעזר באדם אחד – ג'ון פברו בן ה-27, ראש צוות מחברי הנאומים הצעיר ביותר בהיסטוריה של הבית הלבן. אובמה עצמו מכנה אותו "קורא המחשבות שלי". פברו התגלה לפני ארבע שנים כשעבד בעבור מסע הבחירות לנשיאות של ג'ון קרי. "פבס", כפי שהוא מכונה בחיבה, הפך למעריץ של אובמה ונהג לעקוב אחר כל נאום ונאום שנשא וכשהגיע נובמבר ופברו התיישב לחבר את הטיוטה הראשונה לנאום ההשבעה, הוא כבר היה מומחה.

יכולתו נוצלה כמעט מדי יום במהלך 18 חודשי הקמפיין. פברו נהג לכתוב את נאומי אובמה עמוק אל תוך הלילה, בעזרת ממריצים כגון קפה ומשקאות אנרגיה. הוא עזר בחיבור נאומו הגורלי של אובמה באיווה ערב הבחיורת, ועבור ליל הבחירות עצמו, חיבר שני נאומים: אחד של ניצחון ואחד של תבוסה.

כתיבת נאום ההשבעה נעשתה על ידי השניים והטיוטה עברה חמישה שכתובים. זאת לאחר שעה של מפגש אישי, במהלכו פירט אובמה בפני פברו את חזונו. לאחר שצוותו של פברו סיים את התחקירים וההכנות והקשיב לנאומי עבר, התנחל הצעיר בסניף של "סטארבקס" וכתב את הטיוטה הראשונה. את התוצאה הסופית נשמע הערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully