וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווי הנכסי של דלק זינק לכ-4 מיליארד שקל

שרון שפורר

20.1.2009 / 10:06

הזינוק בעקבות תמר 1: 22% ביומיים. מניית קבוצת דלק עלתה ב-40%. שווי האחזקות הוא 9.3 מיליארד ש', לעומת חוב של 4.3 מילארד ש'

השווי הנכסי הנקי של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה (בבדיקה על פי מודל ה-NAV, המעריך את השווי הנכסי הנקי של החברה) זינק ביומיים האחרונים בכ-22% בעקבות הממצאים החיוביים בקידוח תמר והגיע לכ-4 מיליארד שקל - כך עולה מהערכת שווי שביצע האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון.

הנתונים הללו עשויים להיראות אופטימיים עבור תשובה. כאשר לפני שבועיים "הודבק מספר" לפי מודל השווי הנכסי הנקי לאפריקה ישראל של לב לבייב על ידי מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, היה זה שווי של אפס.

מבדיקה שערך TheMarker לפני שבוע לאי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר עלה כי שווי הקבוצה הוא שלילי. כלומר, שווי הנכסים של החברה קטן מהחוב שלה. הפער: 2.5 מיליארד שקל.

עם זאת, בהשלכה מהניתוח של קבוצת דלק למצבו של תשובה ישנו פער מרכזי שיש להתייחס אליו: חברת אלעד, קבוצת האחזקות הפרטית של תשובה, המושקעת בצורה עמוקה בנדל"ן בצפון אמריקה, אינה נכללת במודל, מטבע הדברים.

בהשוואה לעמיתיו, תשובה יכול היה לחייך השבוע בעקבות העליות החדות במניות הקבוצה, שהביאו לעלייה של קרוב למיליארד שקל במודל של בורגן, אך עם זאת, בעקבות עלייה של כ-40% במניות קבוצת דלק, הפער בין מודל השווי הנכסי הנקי לשווי השוק של דלק גדל, כך שעל פי המודל של בורגן, דלק סיימה אתמול את המסחר בבורסה בדיסקאונט של 43% לעומת מודל השווי הנכסי.

מהמודל של בורגן עולה כי שווי האחזקות של דלק בחברות הקבוצה, ובהן HOT, דלק רכב, גדות ביוכימיה, הפניקס וכמובן גם חברות האנרגיה והקידוחים, מגיע לכ-9 מיליארד שקל, כאשר מולו יש לחברה חוב סולו של כ-4.8 מיליארד שקל, לא כולל הוצאות הנהלה.

המספרים של האנליסטים לימור גרובר ונעם פינקו מפסגות דומים: על פי מודל השווי הנכסי הנקי של פסגות, שווי האחזקות של דלק מגיע לכ-9 מיליארד שקל, כאשר מולו חוב של 4.8 מיליארד שקל, ויחד עם הוצאות נוספות, כמו הוצאות הנהלה, השווי הנכסי הנקי של החברה הוא כ-4 מיליארד שקל, מה שמלמד כי המניה נסחרת בדיסקאונט של 41% לעומת המודל.

מהמודלים של פסגות ולידר אפשר ללמוד על החברות התורמות את עיקר השווי הנכסי של קבוצת דלק. במקום הראשון ניצבת, גם אחרי חגיגות הממצאים בקידוח תמר, דלק ישראל, מפעילת תחנות הדלק הגדולה, שמהווה כ-14%-15% מהשווי של קבוצת דלק. אחריה נמצאת חברת ריפבליק, שהיא חברת ביטוח אמריקאית ומהווה 12%-13.5% בהערכות השווי של פסגות ולידר. במקום השלישי, מבחינת התרומה לשווי, ניצבת דלק רכב, המהווה 11.4%-12.6%, ובמקום הרביעי - דלק אנרגיה האחראית ל-10%-11.5% משווי האחזקות של קבוצת דלק על פי המודלים.

ואולם כאמור, למרות השוני, בשורה התחתונה הערכות השווי דומות למדי וגוזרות לדלק דיסקאונט של עשרות אחוזים בהשוואה למודל השווי הנכסי הנקי גם אחרי עליות השערים החדות שנרשמו ביום ראשון במניות הקבוצה.

למעשה, הפער הגדול בין השווי הנכסי הנקי של קבוצת דלק לשווי שלה בבורסה, המגיע לעשרות אחוזים, הביא לכך שחלק מהאנליסטים פירסמו שלשום המלצות קנייה למניה. אם בימים שלפני המשבר נדרש לאנליסטים דיסקאונט של 15% בין שווי השוק למודל השווי הנכסי הנקי כדי לשגר המלצת קנייה למניה, הדיסקאונט שהם דורשים כיום מגיע לעשרות אחוזים.

"היום אין בכלל מה לדבר על המלצת קנייה כאשר חברת אחזקות נסחרת בדיסקאונט הנמוך מ-25%", אמר אחד מהם אתמול והסביר כי הסיבה לכך היא העובדה שחברות האחזקות מושפעות באופן משמעותי מהמשבר בשווקים, וזאת משום שהן מתאפיינות במינוף גבוה ולכן הן מסוכנות יותר, כך שהאנליסטים מחפשים פוטנציאל עליות משמעותי כדי להמליץ עליהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully