וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבוס" והמפקד העליון שרים ביחד

טלי גולדשטין

19.1.2009 / 10:32

כוכבי המוזיקה הגדולים בעולם הביעו את תמיכתם בנשיא הנבחר וערכו לכבודו קונצרט ענק בוושינגטון הבירה. המופע הפותח: ברוס ספרינגסטין

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

חגיגות השבעת הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ברק אובמה, החלו אתמול (ראשון) בוושינגטון הבירה. אלפי בני אדם הגיעו לפארק "נשיונל מול" להופעה ללא תשלום של כמה מהכוכבים הגדולים בעולם המוזיקה. הנשיא הנבחר נשא נאום לאחר שעה וחצי של הופעות בביצוע מרי ג'יי בלייג', U2, אשר וביונסה. "ברוכים הבאים לחגיגה לכבוד התחדשות אמריקה", אמר אובמה. "במהלך ההיסטוריה, דורות ספורים התבקשו להתמודד עם אתגרים כה רציניים בדומה לאתגרים שאנו מתמודדים מולם כיום. אני עומד כאן היום מלא תקווה שארצות הברית תחזיק מעמד ותתעלה. שהחלום של אבינו המייסדים ימשיך לחיות גם בזמננו", הוסיף.

עם זאת, אובמה לא הסתיר את חששותיו מפני המצב וניסה להנמיך מעט את הציפיות. "אין ספק שהדרך תהיה ארוכה והטיפוס תלול. לא אעמיד פנים שיהיה קל. בדרך יהיו מכשולים ומבחנים", אמר בעודו עומד על מדרגות אנדרטת לינקולן כשברקע אנדרטת וושינגטון.

את הקונצרט המיוחד, פתח לא אחר מאשר "הבוס", ברוס ספרינגסטין. במהלך הופעת U2, הסולן בונו התייחס למרטין לותר קינג, פעיל זכויות האזרח שנרצח בשל דעותיו. בונו הזכיר את נאומו המפורסם "יש לי חלום" ואמר כי זה היה גם "חלומו של העם האירי, של אירופה, אפריקה, ישראל והפלסטינים". אובמה הזכיר אף הוא את קינג, שנשא את אותו נאום על אותן מדרגות עליהן עמד אתמול: "בדיוק מולנו ישנה בריכה המשקפת את חלומו של קינג ואת תהילת האנשים שצעדו ודיממו כדי שילדיהם לא יישפטו לפי צבע עורם כי אם לפי תכונותיהם".

נזכרים בעבר ומביטים לעתיד

היום מציינת ארה"ב את "יום מרטין לותר קינג", הנחגג מדי שנה ביום הולדתו של המנהיג השחור. ד"ר מרטין לותר קינג הבן (1968-1929) הוא מגיבורי המאבק למען זכויות השחורים בארצות הברית והוא נחשב לגיבור לאומי. קינג היה כומר בפטיסטי אפרו-אמריקאי מאטלנטה ג'ורג'יה, שלחם למען זכויות האדם של השחורים בארצות הברית ומגדולי הדוגלים במאבק לא אלים. נאומו "יש לי חלום", אותו נשא ב-28 באוגוסט 1963 מעל מדרגות אנדרטת לינקולן, הוא אחד הנאומים המפורסמים מאז ומעולם. בגיל 35, הפך קינג לחתן פרס נובל לשלום הצעיר ביותר אי פעם.

קינג נורה ב-4 באפריל 1968 כשעמד במרפסת חדר בית המלון "לוריין" שבממפיס טנסי, על ידי אדם שזוהה לאחר מכן כג'יימס ארל ריי. הוא מת שעה לאחר מכן בבית החולים. בשנת 1983 נקבע תאריך הולדתו של קינג כיום חג לאומי בארצות הברית.

אובמה הוסיף כי הדבר שמעניק לו תקווה הוא "לא האבן והשיש, אלא החלל ביניהם. אתם – אמריקאים מכל גזע ומכל מקום שבאו לכאן בגלל שהם מאמינים במה שהמדינה הזו יכולה לעשות". סגן הנשיא הנבחר ג'ו ביידן נשא דברים גם כן.

אובמה יאחד את אמריקה

בנוסף להופעות המוזיקליות, קומיקאים כגון סטיב קארל וג'יימי פוקס סיפקו אתנחתות קומיות בין לבין. לאחר מכן, הופיע סטיבי וונדר ואחריו הזמרת שאקירה ואשר. בין הנואמים האחרים במעמד היו גם השחקנים טום הנקס וג'ק בלאק.

מחר יושבע ברק אובמה כנשיא ה-44 במספר של ארה"ב ויבטיח בכך את מקומו על גבי דפי ההיסטוריה כנשיא השחור הראשון במדינה. מסקר חדש של רשת CNN עולה כי מרבית האמריקאים רואים בהשבת אובמה הזדמנות לאחד את ארה"ב המפולגת. "אתה יודע שאתה נמצא בעיצומו של ירח דבש כששה מתוך עשרה רפובליקנים תומכים באובמה", אמר מנהל סקרי CNN קיטינג הולנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully