וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל העולם מחכה לברק אובמה

טלי גולדשטין

18.1.2009 / 19:35

לקראת השבעתו של הנשיא הנבחר, מדינות שניהלו מערכת יחסים מעורערת עם ארה"ב מקוות לשינוי מדיניות מצד וושינגטון

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: איילת שולמן)

מדינות ברחבי העולם, הנחשבות ליריבים פוליטיים של ארצות הברית, החלו להתכונן לקראת תום עידן ג'ורג' בוש ותחילת כהונתו של ברק אובמה. הראשונה בחבורה היתה צפון קוריאה, הכלולה ב"ציר הרשע" – מושג אותו טבע ב-2002 בוש המתייחס למדינות העוינות אירן, עירק וצפון קוריאה – שיצאה בהצהרה מפתיעה בסוף השבוע כי היא מוכנה ליצור "ידידות עמוקה" עם ארה"ב ומנגד הודיעה כי יש בידיה מספיק פלוטוניום לייצור ארבע או חמש פצצות אטום.

בדרום אמריקה, אזור בו נחלשת השפעתה של ארה"ב עם השנים ומתחזק כוחם של מנהיגים רודנים סוציאליסטיים, אמר נשיא ברזיל לואיז דה סילבה כי הוא מקווה שאובמה ייפגש עם מנהיגי ונצואלה ובוליביה והביע תקווה כי הממשל האמריקאי החדש יישר את ההדורים עם מדינות סוציאליסטיות, שנהגו להתעמת עם ממשל בוש.

"אני רואה בעובדה שהעם האמריקאי הצביע בעבור אדם שחור לנשיאות כאות כבוד. על אובמה לתרגם את הלך הרוח הזה לשינוי במדיניות האמריקאית כלפי אמריקה הלטינית, לכבד את הריבונות שלנו ואת הדמוקרטיות שלנו", אמר דה סילבה. נשיא ונצואלה ובוליביה, הוגו צ'אווס ואיוו מוראלס, קיימו יחסים מתוחים עם ממשל בוש. שתי המדינות סילקו דיפלומטים אמריקאים משטחן בשנה שעברה. עוד באזור, באחרונה עלו הציפיות לשינוי גישה כלפי קובה, כשנשיאה החדש ראול קסטרו הציע לדון ביחסים עם וושינגטון.

מצפים לעידן של שלום

במזרח התיכון, בכירים בסוריה אמרו כי הן מקווים שהבית הלבן, תחת כהונת אובמה, יהיה פתוח יותר לשיח ולא לעימותים. הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'ד אמר: "אנו מקווים שהממשל החדש בארה"ב ימלא את משאלת העם וירחיק עצמו מהמדיניות השגויה של בוש". מקורב למנהיג הרוחני האייתוללה חמינאי אמר: "קיימת אפשרות לשיפור היחסים בין אמריקה ואירן, אם אובמה ידבוק בהבטחות הקמפיין שלו ולא יתקוף מדינות אחרות, כפי שבוש עשה".

אתמול הגיב על הנושא ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין. הוא שיבח את אובמה וכינה אותו "כן ופתוח", אך אמר כי הממשל הרוסי מחכה לראות כיצד ינהל אובמה את הממשל החדש. היחסים בין מוסקבה לוושינגטון עלו על שרטון על רקע הצבת מערכת ההגנה מפני טילים שרוצה ארה"ב להציב במזרח אירופה, מלחמת גאורגיה-רוסיה, הרחבת ארגון נאט"ו על ידי קבלת מדינות להן מתנגדת רוסיה ועצמאות חבל קוסובה.

פוטין אמר כי רוסיה מוכנה לשתף פעולה עם ארה"ב במגוון של נושאים בינלאומיים. עם זאת, הוא העדיף לשמור על אופטימיות זהירה: "אובמה נראה כן ופתוח וזה מושך אנשים", אמר. "אני משוכנע שאכזבות גדולות נובעות מציפיות גדולות. עלינו להמתין ולראות מה יקרא בפועל", הוסיף. פוטין אמר כי רוסיה וארה"ב יכולות לשתף בנושא עצירת מרוץ ההתחמשות, בנושא המזרח התיכון ואירן והמשבר הכלכלי הגלובלי. אף על פי כן פוטין הביע הסתייגות מהאופוריה שפקדה את אירופה על רקע בחירת אובמה. "העובדה שבחירתו של אובמה סיפקה כל כך הרבה השראה באירופה מדגישה את התחושה השלילית כלפי ממשל בוש", אמר.

התגובה המפתיעה והמבלבלת ביותר נשמעה מכיוון צפון קוריאה המסוגרת. במהלך סוף השבוע, אמרו בכירים בממשל במדינה הקומוניסטית כי הם מקווים לדיאלוג עם וושינגטון. מנגד, הצבא הצפון קוריאני שלח מסר מאיים כלפי דרום קוריאה לגבי היכולת הגרעינית שלה. צפון קוריאה התמהמהה ביישום הסכם התפרקות מנשק גרעיני עליו חתמו שש המעצמות - ארה"ב, רוסיה, סין, יפן ודרום קוריאה. עקב כך הוטלו עליה סנקציות, כגון הקפאת תוכנית הסיוע הכלכלי האמריקאית לצפון קוריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully