וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מוכה, פצוע ובעיקר מושפל

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

19.1.2009 / 9:47

כשמנהיגי הארגון ייצאו מהבונקר לחורבות שהשאיר צה"ל, ילוו אותם מבטים קרים ומנוכרים של תושבי הרצועה. חמאס במשבר

מיד לאחר הכרזתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט על הפסקת אש חד-צדדית ברצועת עזה, שחררו דוברים מטעם חמאס הצהרות לוחמניות שבהן הבטיחו להמשיך בלחימה כל עוד כוחות צה"ל נמצאים בשטח הרצועה. אולם למרות ההצהרות, היה ברור שבסופו של דבר יסכים חמאס להפסיק את הירי. וכך אכן קרה יממה לאחר ההכרזה. בכירי חמאס הודיעו כי הארגונים הפלסטינים נוצרים את האש באופן מיידי והציבו לישראל אולטימטום של שבוע להסיג את כוחותיה מעזה.

מקרה זה מייצג היטב את סיפור המלחמה של חמאס. ההצהרות לתקשורת באו פעמים רבות בסתירה למצב בשטח. חמאס כארגון צבאי הוכה קשות. האיומים של מנהיגיו לפיהם צפויות "הפתעות" לחיילי צה"ל התבררו כחסרי שחר. הארגון בקושי הצליח לפגוע בחיילי צה"ל ולא הצליח למנוע מהם להשלים את תוכניותיהם המבצעיות. אולם במקביל לתבוסה שנחלו פעיליו בשטח, התראיינו בכיריו לתקשורת והתפארו באבידות הרבות שהסבו ל"אויב הציוני" ובניצחון האדיר שישיגו.

תושבי רצועת עזה זועמים כעת על כל העולם, בעיקר על ישראל וחמאס. התיעוב שחשים כעת אזרחי עזה המובסים והמוכים לישראל הוא אדיר - כל תושב ברצועה כמעט מכיר פלסטיני שנהרג בפעולת צה"ל ברצועה. כמעט 20 אחוזים מהמבנים בשטח רצועת עזה הוחרבו לגמרי, בתים נהרסו, שדות חקלאיים הושמדו. כפי שלאחר מלחמת לבנון השנייה זעמו הלבנונים על חיזבאללה, כך כועסים העזתים על חמאס. בעיני הפלסטיני הפשוט, ישראל היא הנושאת הראשית באשמה. חמאס הוא המשני.

משבר בהנהגה

חמאס עצמו לא ציפה שישראל תיכנס לרצועת עזה. ימים ספורים לפני פעולת צה"ל התרברבו מנהיגי הארגון באמרם כי מנהיגיה של ישראל לא יעזו להיכנס לעזה בעת תקופת בחירות. כעת לאחר המלחמה, הארגון יודע שהוא הובס והושפל. כשבכירי חמאס ייצאו מהבונקרים שבהם הם מסתתרים חזרה לציוויליזציה, הם יוכו בהלם. יגידו מה שיגידו מנהיגיו, הארגון חטף מהלומה קשה ביותר שייקח לו זמן רב להתאושש ממנה.

מנהיגי חמאס מנסים כעת לצייר לציבור הפלסטיני תמונת מציאות שבה פעילי חמאס לא הרימו דגל לבן במהלך כל ימי הלחימה, והצליחו מדי יום ביומו לשגר רקטות לעבר ישראל, ובעיקר אמרו את המילה האחרונה במלחמה. במזרח התיכון זה אומר הרבה.

רבות דובר על הקרע שנוצר בין הנהגת חמאס בעזה (שרצתה הפסקת אש מיידית) לבין הנהגת חמאס בדמשק (שהעדיפה להמתין), אולם נראה כי בסופו של דבר ולמרות חילוקי הדעות, הסכימו שתי ההנהגות להצטרף להפסקת האש שעליה הכריזה ישראל. להכרזה זו לא תוכל להיות משמעות אחרת: חמאס הרים דגל לבן ונכנע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully