וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה הקרב עובר לקלפי

פנחס וולף

19.1.2009 / 17:33

התותחים הפסיקו לרעום, ומפלגות הבית עוברות לכוננות שיא לקראת יום הבחירות. ברק מתחזק, הליכוד עדיין בראש וליברמן מפתיע

הפסקת האש החד צדדית בעזה, משמשת למעשה כיריית פתיחה לבחירות 2009. עדיין לא ברור אם כבר השבוע המפלגות יחזירו את הקמפיינים שלהן לרחובות, או שימתינו מספר ימים כדי לאפשר לאבק הקרב לשקוע, אבל ברור שיהיה ניסיון להפיק את המיטב מהלחימה בעזה.

הפסקת האש החד צדדית תיתן חומר טוב לקמפיין הליכוד ומפלגות הימין. בתקופת הלחימה, הליכוד ובנימין נתניהו היו בעמדה בעייתית עבורם. הממשלה ביצעה פעולה צבאית, פחות או יותר כמו שהליכוד הטיף לה בשנים האחרונות. הליכוד לא יכול היה לבקר בצורה בוטה, מלבד ביקורות נקודתיות על לבני. הליכוד החליט להיות ממלכתי ונתניהו אף נפגש עם ראשי המדינות שהגיעו לישראל והתראיין לכלי תקשורת זרים כדי להגן על החלטת הממשלה.

כעת, לליכוד יש קצת יותר משלושה שבועות כדי לנסות להחזיר את עצמו לקדמת הבמה. בימים שנותרו עד הבחירות, הליכוד ינסה, ככל הנראה, להסביר כי הפסקת האש היא רעה לישראל, והוא זה שנתן גיבוי לממשל בעת הלחימה. כבר במוצאי שבת יו"ר סיעת הליכוד, גדעון סער, פתח את המערכה ואמר כי, "ספק רב אם בכוחם של ההסדרים בשיחות קהיר יהיה לאטום את רצועת עזה מפני המשך הברחות הטילים ואמצעי הלחימה. במצב דברים זה, ישראל תמצא עצמה תוך זמן קצר בסיבוב נוסף מול חמאס ותתמודד עם אותה בעיה או אף חמורה ממנה". למי שהיה ספק, אנו בעיצומו של קמפיין.

עבודה בעיניים

אין ספק שהמרוויח העיקרי מהלחימה בעזה הוא יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון אהוד ברק. מפלגת העבודה עמדה בסימן התרסקות בתחילת מערכת הבחירות, והסקרים הצביעו על כך שהמפלגה תקבל 7-8 מנדטים בלבד.

במשך כל תקופת הלחימה הסקרים הקפיצו את מספר המנדטים של המפלגה ל-15-17. ככל הנראה, ברק מיצה את כוחה האלקטורלי של העבודה במלחמה. כעת, נותר לו רק לשמור על הקיים. חברי המפלגה שכבר היו מיואשים יודו לו אם הוא יכניס 16 חברים לכנסת. עבורם זה יהיה הישג משמעותי ביותר. המנטרה של העבודה תוכל להיות שרק ברק, המצטייר כעת בעיני הציבור כ"מר ביטחון", הצליח להביא להפסקת אש לאחר תבוסה של חמאס. במסיבת העיתונאים שבירה על ההפוגה, ברק הדגיש שהפסקת האש הגיעה רק לאחר השגת כל היעדים.

"ההישגים טובים ממה שהערכנו ערב היציאה למבצע והם הושגו במהירות", אמר בסיום ישיבת הקבינט. "במהלך הלחימה ביתרו כוחות צה"ל את הרצועה, כיתרו את העיר עזה ונכנסו לכמה שכונות שבהן הסתתרו אנשי חמאס. כאלף ומאתיים פלסטינים נהרגו, בהם מאות אנשי חמאס וכמה ממנהיגיו הבכירים ביותר. כוחות צה"ל נמצאים ברצועת עזה בהיערכות שמטרתה להבטיח שהפסקת האש לא תופר ושנפעל נכון ומיידית - אם תופר. אנחנו נחושים להגיע להגשמת כל היעדים שהצבנו לפנינו בתחילת הלחימה".

קדימה לקרב

בליכוד היו שקיוו, בעקבות הסקרים, שהמאבק של קדימה יהיה מול מפלגת העבודה על תואר המפלגה השניה בגודלה. התקווה מבוססת על העובדה שהליכוד עדיין מפגין עליונות ברוב הסקרים (30 מנדטים ואף יותר).

יו"ר קדימה ציפי לבני שותפה לכל ההחלטות. לפני חצי שנה היא תמכה בתהדיא, אבל בשבועות האחרונים היא החריפה את התבטאויותיה הלוחמניות נגד פשרה עם חמאס. הבעיה של לבני זה שהיא לא נתפסת בציבור כמובילת המלחמה. זאת הסיבה כנראה שברק גורף את כל הקולות בדרך לקלפי. אם ממשלת קדימה הלכה ונחלשה מכישלון מלחמת לבנון השניה, אהוד ברק לוקח את הכל ממה שנתפס כהצלחת המבצע.

עם זאת, בקדימה מן הסתם ינסו למנף את הישגי לבני במזכר ההבנות שהיא חתמה עם מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליסה רייס. במזכר ההבנות, ארצות הברית התחייבה בין היתר לפעול למניעת הברחות נשק אירני לרצועת עזה.

"נשמור על זכותנו לפעול כדי להגן על עצמנו מפני פעילויות טרור בעזה, כולל הברחת נשק ובניה של יכולות צבאיות", אמרה לבני, "אך אפשר למנוע זאת על ידי פעולות של הקהילה הבינלאומית על פי מזכר ההבנות הזה. הסכמנו לגבי מספר פעולות בשיתוף גורמים אזוריים ובינלאומיים, שנועדו להשלים את הפעולות שיינקטו על ידי המצרים ויעצרו את הזרמת הנשק לעזה".

דא ליברמן

מפלגה נוספת שהרוויחה פוליטית מהלחימה היא ישראל ביתנו. לכאורה, דינה היה אמור להיות כדין יתר המפלגות, אולם יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן לא חסך התבטאויות קשות נגד חברי הכנסת הערבים שדיברו נגד הלחימה, והכרזותיו הלוחמניות הביאו את מפלגתו לסביבות 14 מנדטים בסקרי השבוע שעבר.

מי שנפגעו פוליטית מהלחימה הן בעיקר המפלגות הקטנות. התקשורת פחות התעניינה בהן, שרים בהווה ובעתיד תמיד יותר מעניינים לסיקור בזמן מלחמה. המפלגות הקטנות בעצם לא ממש יכלו לצאת בקמפיין בחירות. זה לא נראה טוב בשעה שחיילי צה"ל עמוק בבוץ העזתי.

עם זאת, "התנועה החדשה-מרצ" יצאה בקמפיין על גבי אוטובוסים תחת הסיסמה "לא מתפשרים, חייבים פתרון מדיני". גם בימין יצאו בקמפיין התואם את ר וח התקופה. הסיסמה של "האיחוד הלאומי" היתה "למען הדרום, לא לפחד כלל. אנחנו איתכם". מפלגת "הבית היהודי" חילקה תפילה לשלום המדינה ולשלום חיילי צה"ל תחת הסיסמה "הבית היהודי - תמיד בחזית".

מערכת בחירות 2009 תהיה קצרה מהמתוכנן, אבל לפנינו שלושה שבועות עמוסים בפוליטיקה. המפלגות הקטנות ינסו לאסוף את השברים ולהתייצב במנדטים. המפלגות הגדולות ילחמו זו בזו על הקרדיט, על הפסקת האש, עתיד יהודה ושומרון וסוגיית המדינה הפלסטינית. יהיה חם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully