וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רכשתי בניין במנהטן בלי לערב בנקים"

עידו סולומון

16.1.2009 / 11:56

ג'קי בן זקן סיפר בכנס באילת על הדרך בה העביר לבעלותו את בניין הליפסטיק בניו יורק. "לא היינו מסוגלים לעשות עסקה כזאת בשוק הנדל"ני"

"את בניין הליפסטיק במנהטן קניתי לפני שנה וחצי בלי להיפגש אפילו פעם אחת עם גורמים בנקאיים. היקף העסקה היה 650 מיליון דולר וכ-600 מיליון דולר קיבלנו בהלוואות בעיקר דרך אי-מיילים", כך הודה היום ג'קי בן זקן, יו"ר מנופים פיננסים (-1.82% , 48.6), בפאנל שנערך במסגרת כנס העיר לעסקים קטנים ובינוניים באילת.

"זה מסוג העסקות שבשוק נדל"ני שפוי לא היינו עושים אותו, פשוט כי לא היינו מסוגלים. היום, כמעט שנתיים מאז שהתחיל המשבר בארה"ב ולמרות שמבחינת הנכס לא חל שום שינוי, השווי השמאי ירד ב-20%. המשמעות היא שמחקנו את ההון העצמי. אני מקווה ומאמין שלאורך זמן ההשקעה תוכיח את עצמה מאחר ובכל פרמטר נדל"ני זו השקעה נכונה".

בהמשך דבריו התייחס בן זקן לניסיונות של הטייקונים להתחמק מתשלום חובותיהם. לדבריו, אנשי העסקים שלא יחזירו את חובם במלואו יתקשו להמשיך לפתח את עסקיהם.

"היום זו שאלה של יכולת. צריך להסתכל על כל חברה לגופה. יש כאלה שגייסו עשרות ומאות מיליוני שקלים וקנו קרקעות ברומניה - זה כסף אבוד. אין להם אפשרות להחזיר. אם יש גופים שיש להם יכולת להחזיר את הכסף או מביעים נכונות להחזיר, צריך לבחון את האפשרויות לסייע להם כדי שלא יהיה מצב שהפעילות העסקית שלהם תתמוטט. גם אם זה בתנאי פריסה חדשים", אמר בן זקן.

בן זקן הוסיף בנושא: "זה לא שוויוני, אבל אם לא יהיה הסדר כלשהו לטייקונים - התוצאה תהיה שכל הכלכלה תקרוס. אם בעל מכולת לא עומד ביעדים כי הוא חייב 100 אלף שקל ויסגרו לו את העסק, לא קרה כלום. כואב להגיד, אך אלה השיקולים".

מאז המשבר - עלייה במכירות

באשר להתחייבויות שלו אמר בן זקן כי בכוונתו להחזירן עד השקל האחרון: "מעבר לפעילות הציבורית יש לנו פעילות פרטית ענפה. אנחנו מקווים שהמצב ישתפר, אך גם אם הוא יישאר כמו שהוא ונצטרך לממש נכסים פרטים כדי לפתור התחייבויות נעשה את זה".

רמי לוי, בעל רשת שיווק השקמה, התייחס גם הוא לחובות הטייקונים לבנקים ואמר: "צריך לחוקק שבעלי עסקים קטנים יקבלו מימון מהבנקים בריבית יותר נמוכה מהטייקונים. הטייקונים הם אלה שיכולים בסופו של דבר להוות סיכון לקיום הבנק ומי שישלם זה אנחנו על חשבון קופות הגמל והמיסים".

לדברי לוי, מאז תחילת המשבר הפיננסי הוא דווקא מרגיש עלייה במכירות. "הרשת שלנו מוכרת בזול ותמשיך למכור בזול כי זה המוטו", אמר. "אנשים שהתרגלו לקנות ביוקר יעברו לקנות אצלנו וזה כבר מורגש אבל יש שינוי בצריכה. אנשים שהתרגלו לקנות מותגים עוברים לקנות מוצרים יותר זולים ב40 אחוז מאשר המותגים".

אם יש לך הון עצמי אתה יכול לשרוד

לוי התייחס גם לחקירה המתנהלת נגד המתחרים הגדולים שלו, ראשי שופרסל ואמר: "אם זה באמת קרה כך צריך למצות את הדין עם העבריינים. מדובר בניסיון למנוע תחרות ומי שיסבול ממנו זה הצרכן".

לגבי הסיכון שבפתיחת עסקים חדשים דווקא בזמן מיתון, אמר לוי כי הוא סבור שהתקופה הקרובה תהווה הזדמנות עבור עסקים קטנים וכי להערכתו הם ייפגעו בצורה הכי פחות דרמטית. "מי שלא יאבד את מקור פרנסתו ירוויח", אמר לוי. "במיתון המחירים יורדים. אותו אדם שמרוויח שכר מינימום יכול לקנות יותר והוא יעדיך לא לעשות זאת בשופרסל אלא אצלי כדי לקבל מחיר יותר נוח".

בן זקן היה זהיר יותר: "ללכת להרפתקה בימים האלה, כשאתה לא יודע מתי המשבר יסתיים זה יומרני. אם יש לך מספיק הון עצמי ואתה יכול לשרוד בשלוש השנים הבאות למרות המיתון, ועל אף העובדה שהמערכת הבנקאית תמשיך להתנהל כמו היום, יכול להיות שכדאי - אך זה מאוד משתנה. יש פאניקה ופארנויה של נותני האשראי ואי אפשר לדעת עד מתי זה יימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully