וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף? לא טוב

תמי ניניו

16.1.2009 / 0:04

תמי ניניו שמעה שעוד כמה שנים יהיה בשר מלאכותי, שאכילתו לא כרוכה בהרג ובהתעללות בבעלי חיים. היא החליטה להישאר צמחונית בכל זאת, ואתם?

לפני מספר ימים, במהלך שיחה, עלה הנושא הלעוס של אכילת הבשר בהקשר חדש וטרי: אם הדבר לא היה כרוך בהרג חיות, האם הייתי אוכלת בשר? וואלה, הייתי צריכה כמה דקות כדי לעכל ולפלוט תשובה. השורה התחתונה: התשובה שלי היא לא.

האם זה בכלל אפשרי או שמדובר בדיון היפותטי גרידא? מסתבר שזו אפשרות שקורמת עור וגידים והופכת ממשית יותר עם כל יום שחולף. כפי שהצליחו להצמיח איברים מתאים חיים במעבדה למטרות השתלה, מסתבר שאפשר לגדל גם בשר מתאי בעלי-חיים אשר גודלו מחוץ לגוף בתנאים מלאכותיים לחלוטין. אמנם המקור הראשוני לתאים הוא בעל חיים שהומת או לכל הפחות סבל בתהליך הוצאת התאים מגופו, אבל ממקור ראשוני כזה ניתן לגדל כמות עצומה של בשר מלאכותי. אני אולי שמעתי על האפשרות הזו לראשונה לפני פחות משבוע, אבל חברות כגון New Harvest (מלכ"ר ולא חברה, ליתר דיוק) עמלות עליה כבר מספר לא מבוטל של שנים.

סוף להתעללות?

כך, למעשה, מתנתק כמעט לחלוטין הקשר בין אכילת בשר לבין הרג חיות. בת שיחי סיפרה על זוג מכרים שלה שמתנזרים מאכילת בשר ממניעים אידיאולוגים, אבל חשים עדיין את החשק, את הרעב, את הקרייבינג. אני חושבת שזה אפילו היה ספציפית לטונה. במקרה שלהם, החידוש הטכנולוגי הזה של בשר (או דג) ללא הרג חיות (או דגים) יכול לפתור להם את הבעיה.

ברמת העיקרון לא צריכה להיות לי בעיה מוסרית או אידיאולוגית עם פיתוח בשר כזה או עם צריכתו. כל עוד לא מתות חיות, למה בעצם לא? מה גם שאכילת בשר מלאכותי עשויה לפתור מספר בעיות נוספות, כמו למשל נושא הבריאות והחוסרים שצמחונים וטבעונים עשויים לסבול מהם עקב הימנעותם מאכילת בשר או נושא הפגיעה באיכות הסביבה עליו כתבתי לפני שבועיים. אבל ברמה האישית זה בכל זאת מרגיש לי לא נכון. זה מזכיר לי את סדרת הפנטסיה True Blood שבעולם שלה המציאו דם מלאכותי שערפדים יכולים לשתות וכך להשתלב בחברה האנושית. הערפדים בסדרה אולי לא הורגים אנשים ולא שותים דם אמיתי, אבל הם עדיין ערפדים צמאי דם.

כבר לא רוצים בשר?

ככה גם אני עם בשר. אחרי כמה שנים של צמחונות, תאוות הבשרים שלי שככה, ומאותו רגע, עצם הרעיון לאכול אוכל עם מרקם, טעם או מראה של בשר נהיה מפתה עבורי בערך כמו צו 8. אני אחזור ברשותכם לרב קוק שגרס שאחרי שהאנושות תפתור את הבעיות שלה עם עצמה, מה שלא נראה שהולך לקרות בקרוב, היא תעלה שלב מוסרי ואז תגיע שעתן של החיות. או אז, לא יאכלו אנשים בשר לא מתוך התנזרות סגפנית אלא מתוך כך שלא יחושו כלל רצון לאכול בשר.

שלא ייצא פה שאני שוללת או מבקרת את רעיון גידול הבשר המלאכותי או את הצרכנים הפוטנציאליים שלו. להיפך, אני הכי בעד שאפשר. אם אנשים שכיום אוכלים בשר יאכלו בשר מלאכותי, אני אהיה המאושרת באדם. אז מתי נוכל להזמין מהסופר קילו בשר טחון נטול פרה? לא מחר ולא מחרתיים, למרבה הצער (בעלי חיים). התחזיות האופטימיות מדברות על כמה שנים טובות. או רעות. תלוי מאיזה צד של הצלחת מסתכלים על זה.

  • עוד באותו נושא:
  • צמחונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully