וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיטציה זה לא מספיק

ד"ר דניאל מישורי

15.1.2009 / 11:00

שעות של מדיטציה לא יעזרו כשמסביב האוויר מזוהם. הנהירה אחרי שקט נפשי יכולה להגיע למבוי סתום כשהסביבה רעילה. ד"ר דניאל מישורי קורא לכם להתעורר באמת

בעשורים האחרונים מתפתחת תרבות רחבה, עולמית ומגוונת, שמשתתפיה עוסקים בבדיקה מחדש של הערכים, המטרות וסגנון החיים בעולם המודרני. תנועה מגוונת זו, המכונה לעתים "העידן החדש" (ניו אייג'), מתאפיינת בעיסוק נרחב בסוגיות של גוף ונפש ובמציאת שיטות חלופיות לריפוי ולהתחדשות, תוך לקיחת אחריות אישית על הבריאות הגופנית והרוחנית.

פריחתה של הרפואה האלטרנטיבית או "המשלימה", כפי שבקופות החולים היו מעדיפים לחשוב עליה, מהווה עדות למהפכה זו, כמו גם העיסוק הגובר בפרקטיקות של מודעות ותנועה כמו מדיטציה, יוגה, טאי צ'י וכדומה.

המשותף לכל אלה הוא התייחסות הוליסטית לבריאות, לגוף ולרוח. היבט זה של התרבות האלטרנטיבית חושף התפקחות מה"הממסד" (מערכת הבריאות הממוסדת, הדת הממוסדת, מערכת החינוך הרגיל) ולצדה נטילת הגורל האישי בידיים.

ואולם, אחריות ומודעות אישית יעילות בעיקר במקרים בהם החלטות אישיות ושינוי אורח החיים מספיקים לבדם בכדי להביא לשיפור איכות החיים. למרבה הצער, רוב האיומים על הבריאות הגופנית והנפשית הם "חיצוניים" והתמודדות הוליסטית אמיתית איתם דורשת פעילות קולקטיבית משותפת. כך, התמודדות עם מטרדי רעש בעיר (מכוניות, מקומות בילוי, תעשיה) דורשת יותר ממדיטציה כדי לשמור על שקט נפשי.

כך גם תושבי אשקלון חשופים לא רק לאיום הגראד, אלא גם לסיכוני בריאות קשים בשל תחנת הכוח הפחמית בעירם, כשאיום זה עוד עלול לגדול בשל התוכניות לבנות באשקלון תחנת כוח נוספת. מזון אורגני, יוגה ומדיטציה אכן תורמים לבריאות, אך רק באמצעות פעילות ציבורית ופוליטית ניתן להתמודד עם סיכונים חיצוניים, סביבתיים או חברתיים.

האישי הוא פוליטי

שינוי סגנון חיים ולקיחת אחריות אישית מהווים תמיד חלק מהתשובה. הפמיניסטיות גילו כבר לפני שנים רבות ש"האישי הוא פוליטי" והפילוסופים של הסביבה ציוו על כולנו "חשוב עולמית, פעל מקומית". כל אחד צריך לשאול באילו רעלים הוא "מטהר" את הבית מחרקים ומכרסמים, מהם המרכיבים הרעילים בצבעי הרהיטים והקירות, בחומרי הניקוי בבית, במוצרי הקוסמטיקה וכיצד מגודל, מטופל ומעובד המזון שלנו. אולם סביבת החיים שלנו אינה רק חלקת האלוהים הפרטית – תחום הבית או המשפחה – אלא גם השכונה, העיר, הארץ, העולם.

האחריות והמודעות האישית והדאגה לבריאות הרוח והגוף - המאפיינות את תרבות האלטרנטיבה והעידן החדש - אינן יכולות להסתכם בסגנון חיים אישי חרד לבריאות, וגם לא בטיפוח עוצמה רוחנית אישית, מודעות ואמונה שהמציאות היא כפי שאנו חושבים עליה (כפי שנטען ב"בליפ"). פירושה גם ייצור אקטיבי של המציאות - טיפוח התנאים החברתיים והסביבתיים המהווים תשתית לחיים ראויים, נכונים ובריאים.

מודעות סביבתית מחייבת התגייסות למאמץ לשנות את האופן שבו המדינה, הרשויות המקומיות, מפעלים וגופים מסחריים מעצבים את המרחב הציבורי והסביבה, באמצעות היתרים לשחרר לסביבה רמות "בטוחות" ובטוחות-פחות ומפוקחות-פחות של חומרים מסוכנים, או על ידי מדיניות תחבורה המעודדת מכוניות פרטיות, תאונות דרכים וצפיפות וזיהום אוויר בערים.

נדרשת התארגנות פוליטית חדשה שתאתגר את המערכות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות שאינן מסוגלות כיום לתת מענה לאיומים ולסיכונים הנוכחיים. נדרשת אלטרנטיבה שבבסיסה חשיבה הוליסטית על הסביבה והחברה, כי איכות חיים איננה רק רמת חיים, ולהחלטות פוליטיות בתחומי הכלכלה, הסביבה והחברה, יש השלכות ומשמעויות לגבי כל אחת ואחד מאיתנו.

ד"ר דניאל מישורי מלמד אתיקה סביבתית בבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב ופעיל בתנועה הירוקה-מימד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully