וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משרד החוץ מפקיר חיי ישראלים בחו"ל"

נתיב נחמני

15.1.2009 / 9:41

שני הישראלים שנותרו במעצר בקוסובו בחשד לסחר באברי אדם שוחררו. שופט האו"ם: "מוזר שישראל לא הגיבה לבקשותיהם"

כשבוע לאחר ששוחררו שני הישראלים הנותרים מתוך ארבעה שנעצרו בקוסובו בחשד לסחר באברים, עורך דינם מרדכי ציבין מותח ביקורת חריפה על התנהלות משרד החוץ בפרשה. לדבריו מרשיו סבלו מהתעלמות מוחלטת מצד המשרד. "אפילו השופט הביע פליאה", אמר העו"ד לוואלה! חדשות, "הוא אמר לי שהוא בקיא בהיסטוריה היהודית וכי ידוע לו שערבות הדדית בין יהודים הינה ערך עליון. 'אז איך זה שדווקא משרד החוץ הישראלי לא מתנהג לפי כלל בסיסי זה?' הוא שאל".

תחילת הפרשה החלה לפני כחודשיים וחצי, אז נעצרו הארבעה במהלך פשיטת המשטרה על מרפאת "מדיקוס" שבפרישטינה בירת קוסובו. על פי חקירת המשטרה המקומית, משה הראל, אזרח ישראלי החולק את זמנו בין ישראל לטורקיה, תיווך בין תושב אשדוד בן 75 לצעיר טורקי בן 19 שמכר לו כליה תמורת 20 אלף דולר. במהלך הפשיטה נעצרו גם בנו וכלתו של המושתל. בחקירה עלה גם כי רישיונה של המרפאה היה מזוייף ולכן בנוסף נעצרו גם חמישה רופאים מקומיים ובכיר במשרד הבריאות בקוסובו.

מאז, הוארך מעצרם של החשודים בבית משפט של האו"ם המתנהל בבירה. המושתל עצמו, שנעצר לאחר הניתוח, שהה באישפוז בתנאי מעצר בבית החולים בעיר. לטענת עו"ד ציבין, המתמחה בטיפול בישראלים העצורים בחו"ל, פניותיו בשמו ובשם העו"ד המקומי שנשכר לייצגם לא נענו באופן רשמי על ידי אף אחד מאנשי המשרד. לדברי העו"ד, מרשו נאלץ לבצע את ההשתלה בחו"ל עקב מצבו הרפואי הירוד ועקב העובדה שמפאת גילו המתקדם הוא אינו מועמד טוב לקבלת כליה. לטענתו, לאחר הניתוח מרשו שהה בבית חולים ברמה נמוכה ביותר וכי את תרופותיו ושאר צרכיו הם היו צריכים לספק לו בעצמם.

נשיא אלבניה מעורב

"בפניותי למחלקה המשפטית במשרד החוץ ציינתי כי בעקבות פניה שלנו לנשיא אלבניה הוא היה מוכן להתערב בנושא על רקע הומניטארי", אמר ציבין. לדבריו, הנשיא האלבני הביע את נכונותו לפנות לגורמים מוסמכים בקוסובו, על מנת לסייע בשחרורו של מרשו לישראל שם יקבל טיפול רפואי נאות, "אך על פי הנוהג הוא ביקש שישראל תוציא בקשה רשמית, דבר שביקשתי, אך לא נענתי לא לחיוב ולא לשלילה".

את טענות אלו העלו עורכי דינם של הישראלים גם בבית המשפט, כשנשאלו על ידי השופט האם החשודים פנו למדינתם בבקשה לעזרה. "למרות שזה לא מתפקידי בשלב טרום המשפט, להעביר ביקורת על התנהלות משרד החוץ הישראלי, אני מתפלא שישראל לא הגיבה לבקשות ולשאלות החשודים", כתב שופט העליון וינו בולה. "מתחילת הפרשה היינו בקשר עם המשפחה", אמר בתגובה ליאור חייט דובר משרד החוץ, "ולכן לכל הבקשות של ציבין כבר ניתנה תשובה עוד לפני שהתבקשו". לדבריו, בשל היחסים בין המדינות באזור, מעורבות אלבניה בקוסובו היא נושא בעייתי, "התערבות כזאת יכולה להזיק ליחסי ישראל באזור וגם למקרה עצמו", אמר.

"התנהלות גובלת ברשלנות"

לבסוף הורה השופט לשחרר את החשודים נכון לשלב טרום המשפט. המושתל וכלתו שליוותה אותו שוחררו לפני כחודש וחצי. משה הראל ובנו של המושתל שבו לארץ בשבוע שעבר. שיחרורו של הראל הוא צעד יוצא דופן בפני עצמו. בעולם, כמו בישראל, רואים את הסחר באברים כעבירה קשה מאוד. נגד ה"תורם" והמושתל לרוב לא ננקטים צעדים חמורים ולכן שוחררו יחסית במהרה, אך העונש על עבירת התיווך הוא חמור. למרות זאת, החליט השופט לשחרר את הראל לאחר שקבע בהחלטתו כי מאחר שרוב המעורבים בפרשה כבר מסרו את עדותם קטן הסיכוי לשיבוש הליכים מצד החשוד. כמו כן, בהחלטתו לשחרר נתן השופט "משקל כבד", לטענתו של הראל כי אמו נפטרה בזמן שהיה במעצר וכי הוא טרם הספיק לקיים את מנהגי האבל בדת היהודית.

"משרד החוץ מפקיר חיי ישראלים בחו"ל והדבר עולה מדברי השופט", אמר עו"ד ציבין המטפל גם בתיקו של יגאל אלון מכלוף, שנידון למוות בתאילנד לאחר שיחד עם ולדימיר אקרוניק הורשע בסחר בסמים. "התנהלות המחלקה המשפטית במשרד החוץ גובלת ברשלנות רבתי. לאחר דברי השופט הבינלאומי, דומה שכל מילת ביקורת נוספת מיותרת".

במשרד החוץ דחו הבוקר את טענותיו של ציבין. לדברי דובר המשרד ליאור חייט, "אם העו"ד מצפה שהמשרד ישתף פעולה בתחבולות המשפטיות שלו, הוא לא יזכה לסיוע שלנו. לצערנו הרב, הוא מנסה להפיל את כל כשלונותיו המקצועיים על המשרד". על כך הגיב ציבין: "הארבעה שוחררו, מעניין מהיא הצלחה מקצועית מבחינת משרד החוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully