וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה מנתקת את היחסים עם ישראל

15.1.2009 / 2:12

שבוע לאחר גירושו של השגריר הישראלי מהמדינה, הודיע שר החוץ של ונצואלה כי ארצו מנתקת את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

ונצואלה הודיעה הלילה (חמישי) רשמית כי החליטה לנתק את הקשרים הדיפלומטים עם ישראל במחאה על הפעולה הצבאית בעזה. את ההודעה מסר שר החוץ של המדינה.

בשבוע שעבר גורש מוונצואלה השגריר הישראלי שלמה כהן, זאת לאחר שנשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, הורה אישית לגרש אותו בעקבות התקיפות בעזה. כהן אמר לסוכנות הידיעות איי.פי לפני שעלה למטוס בדרכו לגרמניה כי "מדובר ברגע הקשה ביותר ב-50 השנים בהן יש לוונצואלה ולישראל יחסים דיפלומטים, אנו מקווים כי היחסים יחזרו למצבם הקודם בקרוב".

צ'אווס כינה את סילוקו של השגריר הישראלי כ"מחווה של כבוד" בעקבות תקיפות צה"ל בעזה. כהן ניסה להגן על מדיניות ישראל בתגובה לדברים ואמר כי במצב הנוכחי לא הייתה לישראל אלטרנטיבה אחרת לפעולה.

בארבע השנים האחרונות חלה הידרדרות עקבית ביחסים בין שתי המדינות. לאחר גירושו של כהן העריכו גורמים במשרד החוץ כי הוא יוחזר לישראל עד לתום פעולת צה"ל ברצועת עזה. יחד עם זאת, העריכו כבר אז הגורמים כי קיימת האפשרות שהדבר יוביל לניתוק היחסים עם ונצואלה.

"הסולידריות שלנו נתונה לעם הפלסטיני"

בנאומו בשבוע שעבר דרש צ'אווס דרש מישראל להפסיק את "רצח העם" שהיא מבצעת, לדבריו, בעזה. צ'אווס האשים גם את ארצות הברית בעידוד הפלישה הקרקעית לרצועה. "הסולידריות שלנו נתונה כולה לעם הפלסטיני", אמר צ'אווס במהלך נאום לחברי המפלגה הסוציאליסטית.

צ'אווס, מבקר חריף של הממשל האמריקאי, ביקש מהאו"ם וממדינות אחרות לסיים את המתקפה הישראלית. "גינוי של ממשלת ישראל כממשלה רוצחת, הוא הכרחי. על כולנו לדרוש את הפסקת הפלישה לעזה ואת רצח אלפי אנשים חפים מפשע", אמר.

צ'אווס מיצב את ונצואלה כבעלת ברית של אויבות ישראל, בהן אירן וסוריה. פעמים רבות הוא מתח ביקורת על ממשלת ישראל בגין פעילותה הצבאית באזור. ב-2006, ונצואלה וישראל עמדו על סף ניתוק הקשרים הדיפלומטים לאחר שצ'אווס השווה את ישראל לנאצים ואת מנהיגיה לאדולף היטלר. המחלוקת הביאה לקיפאון מדיני בין שתי המדינות, שהחליטו להחזיר בתגובה את שגריריהן.

בתוך כך, בתחילת השבוע הודיעה ונצואלה כי היא שולחת לאוכלוסייה ברצועת עזה מטוס צבאי המכיל 12.5 טון של ציוד רפואי וחומרים אחרים. במהלך תוכנית הרדיו השבועית שלו, אמר נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס כי המטוס עושה דרכו לקהיר ומשם יועבר הציוד הרפואי לתוך הרצועה באמצעות משאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully