וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני זכויות אדם: חשד לפשעי מלחמה בעזה

עדי שמחוביץ

14.1.2009 / 15:20

תשעת הארגונים פנו לרה"מ ולרמטכ"ל והתריעו על הפגיעה בחפים מפשע ברצועה. "דם היהודים לא סמוק יותר מדמם של הפלסטינים"

נועם אשל

(צילום: נעם אשל, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

תשעה ארגוני זכויות אדם פנו היום (רביעי) לראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל גבי אשכנזי והיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז במחאה על הפגיעה באזרחים חפים מפשע ברצועת עזה. "לאחר סיום הלחימה, תבוא העת לחקירת נושא זה ולנתינת הדין של האחראים להפרות אלה. בשלב זה אנחנו דורשים כי תשומת לבכם תופנה לסכנה הברורה והמיידית הנשקפת לחייהם של רבבות אזרחים. בתווך חיים כמיליון וחצי אזרחים במצוקה הומניטרית קיצונית שהצעדים המצומצמים שננקטו על ידי הצבא אינם מספקים לה מענה ראוי", אמרו.

עוד טענו הארגונים שלתושבי רצועת עזה אין אפשרות לברוח משטח הרצועה, שמערכת הבריאות קרסה לחלוטין ולרבים מהתושבים אין גישה לחשמל, למים זורמים ובאזורים מאוכלסים רבים מציף הביוב את הרחובות. בנוסף טוענים הארגונים כי הלחימה באופן זה מהווה הפרה בוטה של דיני הלחימה ומעלה חשד על ביצוע פשעי מלחמה.

"נאפשר חקירות נגד ישראל"

במסיבת עיתונאים שקיימו תשעת הארגונים בצהרים התייחסו ראשי הארגונים למצב ההומניטרי ברצועה. ג'סיקה מונטל מארגון "בצלם" התייחסה להפרות הדין הבינלאומי על ידי הצד הפלסטיני ואמרה כי העובדה שצד אחד מפר את הדין הבינלאומי לא מעניקה לגיטימציה לצד השני לעשות כן. עו"ד מיכאל ספרד מארגון "יש דין" הדגיש כי ההיסטוריה מראה שישראל בדרך כלל אינה משתפת פעולה עם חקירות. "מטרתנו היא לאפשר חקירות כאלה", אמר.

הארגונים גם התייחסו למידע המועבר אליהם מתוך הרצועה ואמרו כי יש להם קשר עם ארגוני זכויות אדם, צוותי חילוץ ואזרחים הנמצאים ברצועה, ומשם הם מקבלים את המידע במייל ובטלפון. הארגונים גם הביעו את חששם לטראומה הגדולה לטווח הרחוק שתיגרם לאוכלוסיה האזרחית ברצועה.

פרופ' צבי בן טוביץ מארגון "רופאים לזכויות אדם" התייחס גם לטראומה של אזרחי ישראל ואמר: "אנחנו מדגישים את הפגיעה בכל החפים מפשע גם יהודים וגם ערבים, אין מה לעשות כמות ההרג ברצועה עשתה את ההבדל ואין לנו ברירה אלא להתייחס לכך. דמם של הפלסטינים לא סמוק יותר מדמנו ולהיפך".

אמש הגישה המדינה לבג"ץ הודעת עדכון בעניין עתירות הארגונים ומחר ידון בג"ץ בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully