וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עוד נתגעגע לימיו של בוש?

טלי גולדשטין

13.1.2009 / 14:32

הנשיא ה-43 במספר הוא אחד הנשיאים הכי פחות אהודים במדינתו ובעולם. אך לאחר עזיבתו את הבית הלבן יהיו מי שיתגעגעו

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הוא כנראה אחד מהנשיאים הגרועים בהיסטוריה ובעל אחוזי התמיכה מהנמוכים שקיבל נשיא אמריקאי אי פעם. רבים בארה"ב ובעולם כולו שמחים לראות אותו מפנה את מושבו לאחר שמונה שנים שטמנו בחובן שפל כלכלי, מלחמות בעירק ובאפגניסטן ופגיעה חסרת תקדים בתדמית של ארה"ב בקהילה הבינלאומית. ועדיין, יהיו גם אלה שיצטערו על עזיבת בוש – ואולי ייסבו לו נחמה במהלך הימים הארוכים והשלווים בחווה בטקסס.

לפי סקרים, אחוזי התמיכה בנשיא בוש ברחבי אפריקה עומדים על 80% (זאת לעומת 73% של חוסר שביעות במולדתו). בקוסובה, נקרא רחוב על שמו של הנשיא ה-43 הודות לתמיכתו בעצמאות החבל. "התפיסה הרווחת היא שבוש שנוא באמריקה ובעולם כולו", אמר פיטר ברקוביץ, עמית במכון הובר, ל-BBC. "עם זאת, זה לא שחור ולבן", הוסיף.

ישראל מצדיעה לבוש

מבחינת ישראל, בוש היה אחד מידידיה הגדולים ביותר מבין כל נשיאי ארה"ב. גם בימיו האחרונים הוא הביע את תמיכתו הבלתי מעורערת בישראל ובפעולת צה"ל בעזה. יש פרשנים הסבורים כי ממשלת ישראל פתחה במבצע בעזה בעיתוי הנוכחי עוד הנשיא בוש בבית הלבן. אחרי הכל, איש אינו יודע כיצד יתנהל הנשיא החדש ברק אובמה בסוגיית המזרח התיכון, בעיקר על רקע אמירותיו לגבי משא ומתן עם מדינות עוינות כגון אירן וסוריה.

ישראל ידעה כי היא יכולה לסמוך על הנשיא בוש לתמיכה בפעולה הצבאית. ראיה לכך היו הדברים שאמר בוש אתמול במהלך מסיבת העיתונאים האחרונה שלו בפני כתבי הבית הלבן. "אני תומך בהפסקת אש בת קיימא. ההגדרה של הפסקת אש זו היא שחמאס יפסיק את ירי הטילים לעבר ישראל. לישראל יש את הזכות ללהגן על עצמה", אמר.

קשרי ארה"ב עם ישראל תמיד היו חזקים, אך יש הטוענים כי הם התהדקו עוד יותר במהלך כהונת בוש. "ישראל היא ככל הנראה המקום היחיד עלי אדמות בו בוש יתקבל במחיאות כפיים", אמר ברקוביץ. "לדעת ישראל, בוש חש באתגרים העומדים בפניה, למרות שקרא לפתרון של שתי מדינות לשני עמים" הוסיף.

נלחם באיידס וברצח העם בדרפור

לבנון היא מקום נוסף בעולם בו עדיין מעריכים את בוש. תמיכת הממשל האמריקאי בפלגים הפרו-מערביים במהלך הסערה הפוליטית שנבעה מההתנקשות בחיי ראש הממשלה הלבנוני רפיק אל-חרירי, התקבלה בהקלה ובברכה במדינה. בוש תמך ב"מהפכת הארזים", הידועה גם בשם "אינתיפאדת העצמאות". פוליטיקאים ליברליים, המתנגדים לסוריה, עלו לשלטון בבחירות ביוני 2005 והקימו ממשלה בפעם הראשונה מזה שלושה עשורים.

אפריקה היא המקום בו בוש יחסר יותר מכל. "המורשת של בוש באזור תהיה זכורה לטובה, במיוחד עקב התעלמות העולם כולו מהיבשת השחורה", אמר אנדרו נציוס, עמית במכון הדסון. בוש ייזכר כ"פוליטיקאי שמילא תפקיד מרכזי וסייע בתהליך השלום בין המדינות הערביות בצפון היבשת למדינות האפריקאיות בדרומה. ממשל בוש היה בין הראשונים שהתריע על רצח העם בדרפור, ארגן מאמצי סיוע נרחבים והקים קואליציה בינלאומית להשיב את הסדר באמצעות האו"ם והאיחוד האפריקאי", הוסיף.

הפופולריות של בוש באפריקה נתמכה, בנוסף, על ידי החלטתו להגביר את הסיוע לאפריקה ותמיכתו בתוכניות בריאות וכלכלה שונות. בסך הכל, הסיוע הזר למדינות שונות במהלך ממשל בוש, הוכפל. הסיוע לאפריקה גדל פי חמש – מ-1.3 מיליארד דולר ב-2001 ל-5 מיליארד דולר ב-2008. מיליארדי דולרים נוספים הוקצבו למלחמתו של בוש במלריה ובאיידס.

לדברי קורי שאק, חבר במועצת הביטחון הלאומי, במהלך כהונתו הראשונה של בוש, מדינות נוספות שיתגעגעו לבוש לאחר עזיבתו הן מדינות כגון קולומביה שהיו מעוניינות לחתום על הסכם סחר חופשי עם ארה"ב ומדינות סובייטיות לשעבר כגון אוקראינה וגאורגיה, השואפות להצטרף כחברות לנאט"ו.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ורג' בוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully