וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרייך ה-3 שוב תופס כותרות בגרמניה

טלי גולדשטין

13.1.2009 / 12:15

חשבתם שהרייך השלישי נעלם? טעיתם. פרוייקט היסטורי שם לו ליעד ללמד את תושבי גרמניה על העבר. לשם כך, מודפסים מחדש עיתונים מהתקופה

תושבי גרמניה התעוררו אתמול (שני), פתחו את עיתוני הבוקר והזדעזעו. כותרת העמוד הראשי של העיתון "דר אנגריף" זעקה: "היטלר – קנצלר הרייך!". מתחת לידיעה הודפסה פרשנות של הדוקטור יוזף גבלס. הדפסים של עיתונים מתקופת הנאצים מודפסות שוב ועומדות למכירה ברחבי גרמניה. לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, המוח העומד מאחורי הפרוייקט ההיסטורי הוא מוציא לאור בריטי בשם פיטר מגי, שיזם פרוייקט דומה באוסטריה. לעת עתה, הודפסו 300 אלף עותקים ודוכני העיתונים כבר מדווחים על מכירות שיא.

באחרונה דווח בגרמניה על עניין מחודש באידיאולוגיה של המפלגה הנציונל-סוציאליסטית. השמועות על שיבתו של שפל כלכלי, כדוגמת השפל הכלכלי הגדול של 1929, וסקרנות מחודשת לגבי השאלה מדוע הדור המבוגר האמין לתעמולה הנאצית הגבירו את הסקרנות בנוגע לשנות ה-30.

"מהיום תהיה לכם הזדמנות נדירה לקרוא את המידע שקראו סביכם והוריכם", אמר ההיסטוריונית ועורכת הפרוייקט סנדרה פוורונשיץ. מגי מתאר את הפרוייקט כבמה לשיח מחודש בגרמניה. "אלברטס", ההוצאה לאור של מגי, מקבלת ייעוץ מהיסטוריונים גרמנים המתמחים ברייך השלישי.

העניין הגרמני ברייך ה-3 הוא ברור, במיוחד לאור העובדה שהתקופה הנאצית נותרה סוג של טאבו במדינה. ספרים הנושאים את סמל צלב הקרס הורדו מהמדפים והצדעה במועל יד אסורה בתכלית האיסור.

המהדורה הנוכחית היא מתאריך ה-30 בינואר 1933 כשהיטלר עלה לשלטון. שלושה עיתונים הודפסו מחדש: "דר אנגריף" הנאצי, "אלגמנייה צייטונג" השמרני, ו"דר קמפפר" הקומוניסטי. בתכנון להדפיס את 150 המהדורות שראו אור עד 1945.

דמות בכירה בקהילה היהודית בברלין הביע את ספקנותו לגבי הפרוייקט. "אנחנו עצבניים קצת", אמר. "הפעולה בעזה עוררה הפגנות נרחבות ואלפי בני אדם צעקו סיסמאות אנטי-ישראליות. זהו לא בדיוק הרגע הכי מתאים לפרסם את דברי גבלס", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully