וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה יסגור את גואנטנמו מיד לאחר השבעתו

טלי גולדשטין

13.1.2009 / 11:36

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות הצהיר הנשיא הנבחר, כי סגירת מחנה גואנטנמו "באופן אחראי" תעמוד בראש סדר העדיפויות שלו

ברק אובמה, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, יורה לסגור את כלא גואנטנמו ככל הנראה כבר במהלך השבוע הראשון לכהונתו, כך אמר אתמול (שני) אחד מיועצי צוות המעבר שלו. למרות הצו המנהלי, מתקן הענישה לא ייסגר עד שלא ימצא פתרון לשיכון העצורים.

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות הצהיר אובמה, כי סגירת מחנה גואנטנמו "באופן אחראי" תעמוד בראש סדר העדיפויות שלו אם ייבחר לנשיא. הוא חזר על אמירתו זו גם לאחר שנבחר וציין כי בכוונתו לסגור את המחנה הידוע לשמצה בתוך שנתיים.

הצעד, שיתקבל בברכה על ידי בעלות בריתה של ארה"ב בכל העולם, צפוי להיות סמלי. אובמה אמר בראיון שהעניק ביום ראשון כי סגירת מתקן הענישה יהיה מהלך ארוך. "זה קשה יותר מכפי שאנשים חושבים", אמר אובמה בראיון לרשת ABC. "חלק מהעצורים הם אנשים מסוכנים מאוד שלא עמדו למשפט. כמו כן, אפשר וחלק מהראיות נגדם הוכתמו", הוסיף. עם זאת אמר אובמה כי סגירת גואנטנמו אינה נתונה למשא ומתן. "נסגור את גואנטנמו ונעשה זאת על ידי ציות לחוקה. נשלח מסר לעולם שאנחנו רציניים מאד לגבי ערכינו".

מחנה גואנטנמו הוקם על ידי צבא ארה"ב אחרי אירועי 11 בספטמבר 2001. מוחזקים בו כ-225 בני לאומים שונים, שנעצרו באפגניסטן ומדינות נוספות בחשד שהם עוסקים בפעילות טרור או קשורים לארגון אל קאעדה. העצורים נחשבים ל"לוחמים זרים" אך אינם מוגדרים כשבויי מלחמה, ולכן השלטונות האמריקאיים שוללים מהם זכויות יסוד המובטחות באמנת ז'נבה. כך, למשל, לא מוגש נגדם כתב אישום והם אינם מקבלים ייצוג משפטי או ביקורי משפחות.

הנשיא היוצא בוש אמר אתמול, במהלך מסיבת העיתונאים האחרונה שלו במהלך כהונתו, כי מדינות רבות שמתחו ביקורת על ארה"ב בגין הפעלת מתקן הענישה וטכניקות העינויים המיושמות בו, מסרבות לקבל לשטחן את העצורים המוחזקים בו. מאז 2002, שיחררה ארה"ב 500 עצורים מכלא גואנטנמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully