וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוכים הבאים לעידן הגראד

רועי כ"ץ

13.1.2009 / 9:52

עוד לא ידוע מי יכריז על עצמו כמנצח במלחמה הנוכחית, אבל המפסיד המיידי הוא העורף בישראל. מליוני אזרחים תחת אש הם התחזית לעתיד הקרוב

המלחמה בעזה עוד לא נגמרה, ולמרות שבימים האחרונים מדברים על התרסקות החמאס, הרי שארגון הטרור השולט ברצועה יכול לרשום לעצמו הישג ברור. רדיוס המוות של טילי הגראד הנורים על ישראל כבר שבועיים ימים ברציפות הגדיר מחדש את המושגים עורף וחזית. אשדוד ואשקלון החליפו את שדרות כמטרה העיקרית של הירי הפלסטיני, ומספר תושבי ישראל שנאלצים להיכנס למקלטים ולחדרי הביטחון הוכפל, שולש ורובע ככל שהתקדמו הקרבות. גם אם פגע צה"ל בחמאס, גם אם המשך המימון האירני מוטל בספק, הרי שהאידיאולוגיה המניעה את הארגון הפונדמנטליסטי לא השתנתה. כל הצדדים יודעים שמבצע עופרת יצוקה, הכרחי ומוצלח ככל שיהיה, לכול היותר יצור פסק זמן של כמה שנים, עד ההתלקחות הבאה בגבול עזה.

בלתי אפשרי לנצח בקרב אם מזלזלים בצד מולו נלחמים, והכבוד וההערכה המקצועית שרוחשים לחמאס בפיקוד הדרום, הוא אחד הגורמים המרכזיים למכה הקשה שניחתה על הארגון. עשרים שנים שהחמאס מטיל אימתו על תושבי ישראל, מצויד במודיעין מצוין, היכרות עם השטח והבנה אינטימית של החברה בישראל. הכסף האיראני והידע הצבאי והמבצעי של חיזבאללה ואל-קעידה השביחו עוד יותר את היכולות של הארגון. את כל אלה למדו בצה"ל והתכוננו לקראתו.

גם בחמאס התכוננו, וגם שם יפיקו לקחים מסיבוב הלוחמה הנוכחי. המעבר מירי טיל קסאם הפרימיטיבי לרקטת גראד הוא הרבה מעבר לשדרוג צבאי נטו. זהו המעבר מנשק ביתי לא מאוד מדויק, שמאיים לכל היותר על חייהם של מאה אלף ישראלים, לטיל יחסית מדויק והרבה יותר קטלני, שמאיים על מחצית משטחה של מדינת ישראל. במלחמה בה אף אחד מהצדדים לא הצליח לייצר עד עכשיו תמונת ניצחון מובהקת, בידי החמאס ישנם עשרות תמונות של ריצה למקלטים באשדוד ובבאר שבע, של יללות אזעקה ביבנה ובקריית גת.

טנקים נגד טילים?

על ישראל לשקול מחדש את תפיסת הביטחון שלה אל מול מציאות שהופכת את העורף לחזית. בנוסף לאיום הטילים הסורי או האירני, עומדים כעת על הפרק מתקני השיגור של ארגוני הטרור ברצועת עזה ובגבול הצפון, שהופכים לאיום אסטרטגי. מדינת "גדרה-חדרה" אינה עוד קלישאה של תושבי הפריפריה בבואם להצביע על תושבי המרכז השבעים והמנותקים. "גדרה-חדרה", או מעתה "יבנה-חדרה", הוא האזור היחיד כיום בישראל, שבו אזעקות עולות ויורדות וכניסה לממ"ד אינם חלק משגרת היום. עידן הגראד אליו נכנסה ישראל מאתגר מחדש את הוויכוח על מערכות ההגנה מפני קסאמים. השקעה של מאות מיליוני דולרים מול נשק האתמול או אולי פיתוח מחדש של מערכת הגנה מול האיום בהווה והצפי לאיומי העתיד. האם צריכה ישראל להמשיך ולהשקיע מיליארדים בחיל השריון? האם חיל האוויר מסוגל לתת מענה אמיתי לירי תלול מסלול לעבר ישראל, בהתחשב בירי המתמשך כל זמן המבצע בעזה ועד יומה האחרון של מלחמת לבנון? עד כמה הויכוח על שטחי יהודה ושומרון רלוונטי בתפיסת הביטחון העתידית? ומי ישלם (הלכה למעשה בשקלים ובדולרים) את השינוי בקונספציה?

עידן הגראד אינו רק צירוף מילים חדש, אלא השיגרה החדשה בישראל בשנים הקרובות. פחות ופחות חיילים יפגעו בקרב ויותר אזרחים יהרגו בעורף. זו אינה פאניקה, אלא הערכה מפוכחת של המציאות. הכנת המקלטים, בניית אזורים מוגנים והזרמת משאבים לפיקוד העורף ולרשויות המקומיות הם הדרך לנסות וליצור שגרת חיים נורמלית, עד כמה שניתן, במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully