וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש האב ובוש הבן: מצא את ההבדלים

טלי גולדשטין

12.1.2009 / 11:54

ג'ורג' וו. בוש עומד לסיים את כהונתו בת 8 השנים כנשיא ארה"ב וכולם עסוקים בסיכום מורשתו ובהשוואה לכהונת אביו, הנשיא ה-41

עוד לפני שנבחר לתפקיד נשיא ארצות הברית ה-43, גמלה בלבו של ג'ורג' וו. בוש ההחלטה לפעול בצורה שונה מאביו - הנשיא ה-41 ג'ורג' בוש האב. בוש רצה להשפיע ולפעול בתחומים שלדעתו לא טופלו על ידי אביו לאחר מלחמת המפרץ. עתה, שמונה ימים לפני שהוא מסיים את כהונתו בת שמונה השנים, יש קווי דמיון רבים בין האב ובנו, מהם ניסה בוש להימנע, אך לא צלח.

שני הנשיאים זכו לאחוזי תמיכה גבוהים בתחילת כהונתם. בוש האב זכה לשבחים על התנהלותו בזמן מלחמת המפרץ בשנות ה-90 כשאילץ את עירק לצאת מכוויית. בוש הבן הצליח להרגיע אומה היסטרית לאחר מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001, והבטיח לעולם כי ארצות הברית לא תעבור על כך בשתיקה.

אולם לגבי שניהם, הפתגם "מאיגרא רמה לבירא עמיקתא" מעולם לא היה נכון יותר. האב והבן היו עדים לנפילה חדה בתמיכה בהם ובחוסר שביעות רצון ציבורית חסרת תקדים. בוש האב ספג ביקורת על כך שהיה מנותק מהעם וחזר בו מהבטחותיו בזמן בו הכלכלה האמריקאית שקעה למיתון – צעד שעלה לו במשרתו ופינה את המקום לביל קלינטון.

בדומה לו, בוש הבן ספג ביקורת חריפה על החלטותיו בסוגיות חוץ, כגון הפלישה לעירק והמלחמה באפגניסטן. מאוחר יותר נמתחה עליו ביקורת בשל דבקותו בקפיטליזם – אידיאולוגיה שהובילה למשבר הכלכלי החמור ביותר שידע העולם מאז 1929. כמו כן, בוש ספג ביקורת קשה בשל התמהמהותו לפעול למען תושבי ניו אורלינס לאחר אסון ההוריקן קטרינה.

בתור נשיא, ניסה בוש להרחיק עצמו מאביו, אך היסטוריונים כבר שופטים את מורשתו דווקא לעומת כהונתו הבודדת של אביו כנשיא. "הסבירות היא שבוש האב ייתפס בהיסטוריה כמנהיג יציב שהיה מוכן יותר לתפקיד", אמר ברוס ביוקאנן, פרופסור לממשל באוניברסיטת טקסס ל"לוס אנג'לס טיימס".

טובים בלהיות נשיאים גרועים

קאל ג'ילסון, פרופסור למדעי המדינה, סבור כי בוש האב היה "מנוסה הרבה יותר" בנושאי חוץ ופנים לעומת בנו. עם זאת, "שניהם יאלצו להתמודד עם העובדה שהם נחשבים לשניים מהמנהיגים הגרועים בהיסטוריה האמריקאית", הוסיף.

בסוף השבוע האחרון, העניקו האב והבן לרשת "פוקס" את הראיון הראשון של שניהם מאז ינואר 2001. השניים העדיפו להתמקד ביחסים הטובים השוררים ביניהם והשתדלו להימנע ממתיחת ביקורת אחד על כהונתו של האחר.

"הדבר המעניין הוא שלנשיא יש יועצים רבים", אמר בוש הבן. "אך מה שאין לנשיא זה מישהו המעניק לו אהבה חסרת תנאים. לנשיאים יש הרבה אנשים שיישאו להם עצה, אך מעטים שיתקשרו להגיד להם שהם אוהבים אותם ולספק תמיכה. גם נשיאים זקוקים לכך", אמר.

למרות 22 השנים המפרידות בין האב לבן, בוש האב היה זה שפנה לבנו בתואר "הנשיא", בעוד הבן העדיף לכנות את אביו "41", מספרו של בוש האב ברשימת נשיאי ארה"ב, או פשוט כ"אבא". כשנשאלו השניים האם בוש האב שפט באיזשהו שלב את החלטותיו השנויות במחלוקת של בנו, כגון הדחת סדאם חוסיין או השימוש בטכניקת העינויים באמצעות הזרמת מים לתוך פיו של הנחקר (waterboarding), אמרו השניים כי במשפחת בוש "דם סמיך ממים", אפילו כשאתה נשיא ארה"ב.

"הייתי נחוש בדעתי שלא לעמוד בדרכו", אמר בוש האב. "אף אחד לא מעוניין בהשערות של אדם מבוגר", הוסיף. לדברי בוש הבן, "כששוחחתי עם אבי, הייתי ממוקד יותר ביחסי אב ובנו. הוא לא אמר לי מה לעשות אלא רק מסר את אהבתו".

לא מודאגים מדעת הציבור

האווירה בראיון הפכה למביכה כשהשניים התבקשו להעריך את הנשיאות אחד של השני. בוש האב בחר שלא להסתבך ואמר כי לדעתו שתי כהונות בנו היו "חיוביות. הוא עמד במבחנים עמם לא התמודד אף נשיא לפניו". בוש הבן, עם כל האהבה, דווקא הודה כי לדעתו היו בעיות קשות בממשל אביו. "הוא היה צנוע מדי מכדי לכהן כנשיא", אמר.

לדברי פרשנים, בוש הבן חש כי אביו הסתמך יתר על המידה על הממסד בוושינגטון ועל אנשים שלאו דווקא שמו את האינטרסים שלו בראש סדר העדיפויות שלהם", אמר האסטרטג הרפובליקני צ'רלס בלאקף . "בוש הבן פיתח גישה אנטי-לוביסטית מוצהרת המנוגדת לאווירה ששררה בוושינגטון מזה שנים", הוסיף. לדברי ג'ילסון, ניסה בוש הבן בכל כוחו שלא להיתפס בציבור כנמושה. הוא העדיף את הגישה הקשוחה במדיניות חוץ ופנים כאחד.

עם זאת, כהונתו בבית הלבן לא התנהלה כפי שקיווה בשל אירועים שלא היו בשליטתו, כגון מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר והוריקן קטרינה.

כיצד ייזכרו שני הנשיאים ברבות הימים? הנשיא בוש אמר כי הוא עדיין קורא ביוגרפיות של ג'ורג' וושינגטון. "אם עדיין כותבים ספרים על הנשיא הראשון, אזי אין צורך שהנשיאים ה-41 וה-43 ידאיגו עצמם". בוש האב פשוט אמר: "לא נהיה בסביבה במילא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully