וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון נפש עירוני

דב חנין

11.1.2009 / 15:53

יום הולדת הוא עת לא רק לחגיגות אלא גם לדין וחשבון. דב חנין סוגר מאה ומציע לכרות ברית חדשה בין העיר לתושביה סביב חזון של שיוויון וצדק חברתי

ככל שאנחנו מתבגרים, ימי ההולדת שלנו הופכים מימים של שמחה פשוטה, לאירועים מורכבים שיש בהם גם דין וחשבון על מסלול החיים שעברנו, ומבט לעתיד על מה שעוד חשוב לנו להספיק. ברוח דומה, אשמח אם גם אירועי המאה שמציינת עיריית תל אביב-יפו, ינוצלו על ידינו גם למעין חשבון נפש עירוני.

לא פשוט לקיים עיר – לבסס בה חיים כלכליים איתנים בלי להיכנע לדורסנות כוחות השוק; להיות אטרקטיביים לאוכלוסיות מן החוץ, מבלי שיבוא הדבר על חשבון תושבי העיר הותיקים; לאפשר ביטוי וייצוג למגוון הקהילות והזהויות המאפיינות את העיר, ובה בעת לקיים בה פלורליזם מפרה, שבונה מתוכו דבר מה חדש ויצירתי.

מדובר במלאכת איזונים עדינה שדורשת רגישות ותכנון זהיר, מאפיינים שבמשך תקופות ארוכות מידי בתולדות העיר חסרו להנהגותיה. מול חופי הים הנהדרים נבנו בתנופה חסרת רסן שורות מגדלים שמנעו את החופים מרוב תושבי העיר; מול ההרכב האנושי המקסים של העיר, התנהלה מדיניות אגרסיבית של דחיקת אוכלוסיות ותיקות אל מחוץ לעיר; ובמקום לשמר את העיר כפסיפס של שכונות בעלות רצף היסטורי וזהות מקומית, הופכות שכונות הדרום ויפו לחצר המוזנחת של עיר שעוברת תהליכי מיסחור והאחדה. הפוטנציאל האדיר שגלום בעיר הולך ונעלם תחת עינינו, לטובת חזון אורבני אחר לגמרי של עיר לעשירים בלבד – מנהטן של המזרח התיכון.

ובכל זאת, גם כיום, עדיין נותר פוטנציאל גדול כדי לכונן חזון חדש עבור העיר. הבחירות המקומיות האחרונות הראו שיש בעיר די כוחות שמחויבים לחזון של שיוויון, של צדק חברתי וסביבתי, ובעיקר של תכנון מתקדם המתאים לצרכי העיר ותושביה. שנת המאה אינה רק הזדמנות להסתכל לאחור, או הזדמנות לחגיגות שהעיר כה אוהבת, אלא גם הזדמנות לכרות ברית חדשה בין התושבים סביב חזון הוגן יותר לעיר.

* דב חנין, בן 50, הוא חבר כנסת מטעם חד"ש, משפטן, דוקטור למדע המדינה, פעיל איכות סביבה ופעיל למען שוויון סוציו-אקונומי. בנובמבר 2008 התמודד לראשות עיריית תל אביב מטעם תנועת "עיר לכולנו", אך הפסיד לראש העיר המכהן, רון חולדאי.

  • עוד באותו נושא:
  • דב חנין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully