וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי אירופה כבר לא קופאים מקור

טלי גולדשטין

11.1.2009 / 12:01

משקיפים ייחלו לפעול על מנת לפקח על חידוש זרימת הגז דרך אוקראינה לאירופה על רקע משבר הגז החמור ביותר מזה שנים

אספקת הגז תשוב לזרום לאירופה בתוך שעות, זאת לאחר שאוקראינה, רוסיה והאיחוד האירופי חתמו הבוקר (ראשון) על הסכם לאפשר את חידוש האספקה. לפי דיווח גורמים בכירים המעורבים במשא ומתן, משקיפים ייחלו לפעול בשעות הקרובות על מנת לפקח על חידוש זרימת הגז דרך אוקראינה לאירופה. בשבוע שעבר הפסיקה רוסיה את אספקת הגז הטבעי לאירופה, העובר דרך צינורות באוקראינה, בשל סכסוך כספי. מאות אלפי מתושבי אירופה המזרחית והמערבית נותרו ללא גז לחימום בימים האחרונים בעוד הטמפרטורות צנחו אל מתחת לאפס.

"הצלחנו להגיע להסכם פוליטי שמטרתו לפתור את המשבר. אוקראינה קיבלה את התנאים שהציבה רוסיה", אמר ראש ממשלת צ'כיה מירק טופולאנק, שמדינתו משמשת כנשיאת האיחוד התורנית.

לטענת מומחים, יעברו עד 36 שעות עד שהגז יגיע לצרכנים באירופה. רוסיה מספקת כרבע מאספקת הגז של אירופה דרך אוקראינה. טופולאנק הגיע אתמול לקייב על מנת לשכנע את הממשלה האוקראינית לחתום על הסכם שיאפשר למשקיפים מהאיחוד, מאוקראינה ומרוסיה לפקח על זרימת הגז לשטח אוקראינה.

ההסכם מתייחס רק לגז הרוסי העובר דרך אוקראינה לאירופה. שתי המדינות השכנות לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי אספקת הגז מרוסיה לאוקראינה. לפיכך, אספקת הגז הרוסי למדינה הסובייטית לשעבר עדיין מנותקת.

ראש ממשלת אוקראינה יוליה טימושנקו אמרה: "חתמנו על ההסכם היום כדי להוכיח שאוקראינה אינה מהווה מכשול". ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר: "במידה ונראה שאוקראינה שוב גונבת מאיתנו גז, נפסיק את אספקת הגז פעם נוספת. מטרת הפעולות שלנו אינה להרע כי אם לשפר את המצב באוקראינה, לעזור לה ולשפר את כלכלתה", אמר.

אוקראינה מתגרה ברוסיה

הפסקת אספקת הגז הרוסי עוררה חששות וזעם במדינות הקרות של הבלקן, בהן מאות אלפי בני אדם נאלצו להתמודד עם טמפרטורות מתחת לאפס ללא חימום והסקה מרכזית. בתי ספר נסגרו וחברות עצרו פעילותן בשל הקור. אחת המדינות שנפגעה בצורה הקשה ביותר היא בולגריה, בה לפחות 45 אלף משקי בית נותרו ללא הסקה מרכזית לאחר שחברות החשמל עברו מייצור גז לייצור דלקים אחרים.

בבירת בוסניה סרייבו נותקה אספקת החשמל ל-76 אלף משקי בית ותושבי העיר אמרו כי הקור העז מזכיר את המצור על העיר בשנות ה-90 במהלך המלחמה בין סרביה לבוסניה. אספקת הגז דרך אוקראינה, לבולגריה, טורקיה, יוון, רומניה ומקדוניה הופסקה כליל. סלובקיה הצהירה על מצב חירום. גם צרפת, גרמניה, קרואטיה, צ'כיה, הונגריה, פולין, סלובניה, סרביה, טורקיה ואיטליה דיווחו על ירידה חדה באספקת הגז.

פרשנים טוענים כי סירובה של אוקראינה לשלם את חובה לרוסיה הוא ניסיון פוליטי של הנשיא ויקטור יושצ'נקו להכפיש את תדמיתה של רוסיה כשותפה מהימנה של האיחוד האירופי בנוגע לסוגיות אנרגיה. כזכור, יושצ'נקו מתח ביקורת חריפה נגד רוסיה במהלך מלחמתה באוגוסט עם גאורגיה ושואף לצירוף אוקראינה כחברה באיחוד אך גם בארגון נאט"ו. רוסיה מתנגדת לבקשה האוקראינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully